Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
trrg

Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av trrg »

Hej

Jag ska bygga en installation där en skyltdocka slås mot ett skyltfönster när någon går förbi. Jag gissar att det behövs en minst 20 kg stark motor för att få till detta, och en slaglängd på kanske så mycket som 1 dm eller så. Jag är absolut inte inne i det här med motorer och det är ganska förvirrande att gå in på de olika återförsäljarnas hemsidor då det finns så förbaskat mycket olika alternativ och dessutom olika namn på sakerna.
installationsbild1.jpg
Så här kommer den se ut om ingen kan övertala mig till någon bättre design. Vad tror ni?

Tack för svar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av Meduza »

Hur snabbt ska den röra sig och hur mycket väger dockan?
trrg

Inlägg av trrg »

Jag har inte dockan än men det ska vara ett överraskningsmoment, går man nära nog fönstret skjuts dockan mot fönstret och skräms, ev med en markerad duns i glaset.
trrg

Inlägg av trrg »

Med viss sannolikhet bygger jag dockan själv (efter att ha insett att skyltdockor inte är byggda för att slås mot fönster ;-)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

En pneumatisk cylinder borde vara de enklaste, då har du snabbheten som är svårslagen med en motor som vill rotera flera varv för att skruva upp.
Göm en komressor nånstans, sedan har du en elstyrd ventil och en knapp som du trycker på när du tycker att nån behöver överraskas.
Med cylindern så gör det inget om dockan väger lite, men det vill till att allt sitter väl förankrat så dockan inte far ut genom rutan och ger den uppskrämda personen utanför den dansk skalle.
trrg

Inlägg av trrg »

tack för svar orvar, men låter inte kalaset fruktansvärt dyrt? finns det billiga pneumatiska system, och hur snabb kan ett sånt system vara i cm/s?
bearing

Inlägg av bearing »

Mitt förslag är att lägga en tyngd på hävarm framför fötterna. Då kommer dockan fall tungt och snabbt. Använd en motor för att vinscha upp och hålla den upprätt. Motorn måste kunna snurra snabbt baklänges när dockan faller.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

enklast är ungefär som en lerduvekastare, man samlar energi i en fjäder och släooer den så man får fart på dockan(som måste bli lätt för att få lite fart) och låter en nedväxlad motor spänna fjädern , motor, lagom storlek ungefär som en vindrutetorkarmotor eller kraftigare

på detta sättet kan man lagra energi nog och få ut den på kort tid
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Håll dockan så lätt som möjligt.
Ha en spänd fjäder som fäller dockan, sen en motor som drar tillbaks fjäder och docka.
Tunga saker med stor massa kräver stora krafter i onödan och gör det långsamt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Sätt också en "säkerhetslina" (smal stålvajjer) mellan dockan och väggen bakom på lagom avstånd från rutan, det blir svårt att få till fart och samtidigt ha koll på hur långt fram mot glaset dockan kommer... En pneumatisk kolv kan bli ruskigt snabb och samtidigt väldigt stark, nackdelen är att kompressorn låter när den pumpar upp trycket, men den går att ha en bit bort eller i en ljudisolerad låda.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

trrg skrev:tack för svar orvar, men låter inte kalaset fruktansvärt dyrt? finns det billiga pneumatiska system, och hur snabb kan ett sånt system vara i cm/s?
Jo blir nog onödigt dyrt om du inte har en kompressor/cylinder/ventiler/ 24-volt matning liggandes nånstan ( och det verkar som alla inte har det, märkligt :humm: ).
Är du entreprenör åt någon kanske eller är det till din verksamhet? Tänker att om det är till nån kund kanske det finns intresse att det inte får kosta nått. Men om du gör till egen verksamhet så kanske det finns lite flexibilitet i den frågan.

Vad tror du om att som persika sa göra dockan så lätt som det går, sedan har du en vikt längst fram på dockan som gör att dockan vill tippa framåt i upprätt läge, och en solinoid som håller den i upprätt läge, en motor med nån slags excenter som gör att när motor är upprätt så tappar excenter greppet om dockan så att det bara är att släppa solinoiden för att dockan ska falla framåt, sedan reser motorn dockan med excenter igen.

På bilden har jag förenklat det lite istället för en excenter och en axel, (tänk drivningen på ett gammalt ånglok som har ett stag som går mellan hjulen) så har jag ritat en motor till vänster som det sitter en pinne på axeln, och fäst anordningen för barbie (som ska skrämma skiten ur kidsen). När pinnen på motorn och pinnen på fästet till dockan tappar greppet så är dockan i sitt rätta läge och här tar solinoiden över och håller dockan för annars skulle den tippa fram pga av vikten. När dockan sedan ska göra ett utfall så släpper man solinoiden, typ branddörrsmagnet ex, och dockan ramlar framåt. Och förhoppningsvis är det nån som måste byta underkläder. Sen får du väl sätta gränslägen för automatik eller köra tillbaka dockan manuellt.
Som motor kan du ha vindrutetorkarmotor den är stark och klar med exenter, på vissa. Iaf så är den inte särskilt dyr. Som solinoid så tror jag säkert att nån har nått liggandes om du efter frågar i köp o sälj avdelningen på forumet.
dol.JPG
dol1.JPG
trrg

Inlägg av trrg »

skrämmis.png
Tack så mycket för det varma bemötandet och alla bra förslag. Så som bilden visar verkar vara det jag kommit fram till. Jag har en budget men en liten budget. Installationen ska stå i en butik under halloween (!!!). Jag kan eventuellt få svetshjälp eller så får jag bekosta det hos en mekanisk verkstad, det borde inte bli så dyrt. Frågan är, om man ska gå på din motorlösning, Orvar, hur stark motor som behövs. Eftersom det är en fjäder/vikt tillkopplat och så otroligt kort utväxling så borde det bli snack om ganska många kilon. En starkare steppermotor borde klara det med glans och även låta sig automatiseras om jag förstår saken riktigt, vad tror ni om det. Styrsystemet kommer vara en kinect som läser avstådet till människorna utanför och triggas av Max/Msp när någon befinner sig mitt i fältet, som styr motorer och reläer och så med ett arduino-kort.

Eventuellt kan jag använda en starkare servo (http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 21sec.html Som den här), men en servo känns ändå lite klent...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En lösning kan vara att använda en torkarmotor (hittar du billigt eller gratis på skroten). En torkarmotor går ju ett varv efter en kort puls och stannar sedan, genom att använda en länkarm ungefär som på min skiss får du dockan att flyga fram och slänga armarna mot rutan och sedan åka tillbaka för att vara klar för en ny "kund" :badgrin: (du måste sätta mjuka "händer så att rutan inte spricker). Med rätt viktförhållande kan du få armarna att slå lagom hårt...
halloween1.jpg
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Satt faktiskt också och tänkte på lösningen med att göra dockan på tex ett fundamnent eller vad man nu vill (eller på dess övre del om den inte skall stå på något) en tyngd och står på tex ett gångjärn eller liknande på ett sny6ggt sätt så den blir framtung om den luta över en viss punkt (men stabil åt andra hållet när den lutar lätt bakåt i normal läge så den inte kan tippa av misstag så lätt).

(Fast det är ju klart, en tung docka med stålhjälm som delar ut en rejäl danskskalle rakt genom rutan borde garranterat väcka uppmärksamhet... :mrgreen: (hursomhaver, ett skyltfönster av härdat glas tål betydligt mer än en vanlig ruta man måste nästan använda en slägga för att ha sönder den så tror inte dockan kommer att skalla sönder det även om den har en gammal tysk visirhjälm... ))
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag tycker nog att min bild är lite mer skrämmande än era ....... :mrgreen:
Gör som Peter säger, torkar motor blir bra, och sedan har du typ ett navet till ett cykelhjul för att få en frihjul åt ena hållet. Så när dockan faller så frihjular axeln och när det är dags att dra upp dockan så greppar motor i.
Hoppas ni fattade vad jag menar. Det kanske finns frihjulsnav att köpa så du slipper slakta en cykel, men ett gammalt bakhjul kan du få gratis.

Klart vi ställer upp på såna här knasiga projekt. :tumupp:

Edit: Det vart dubbel post senaste inlägget, tyvärr så kan jag inte rader det ena själv, men det är anmält till moderator.
Skriv svar