Ersätta mosfet ST P50N06

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ollebolle

Ersätta mosfet ST P50N06

Inlägg av ollebolle »

Hej ni elektronikkunniga.
Jag har fått hjälp förut på denna eminenta sida och hoppas på detta även denna gång.

Kylen i båten har pajat. Säkringen gick i elektronikmodulen på en Danfosspump. När jag mätt på de största komponenterna har jag funnit kortslutning i en ST P50N06 i T220-kåpa. Jag hittar inte denna komponent i Sverige men den kanske kan ersättas med nåt annat. Det är en av två som sitter intill varandra och de är ev. kopplade att jobba tillsammans. Kopplingsschema saknas.

Hur pass viktigt kan det vara? Jag antar att det är drivningen till kompressorn som ska ha en växlande spänning för att snurra eller skaka eller vad den gör för att pumpa upp kylan. Det är lågohmiga lindningar vad jag kan förstå. Mätt kring 3 Ohm.

Ska jag kanske byta båda och till en kraftigare? Det är visst lite spikar från pumpen som kan vara förstörande så en som klarar högre spänning vore väl ett steg uppåt. P50N06 klarar visst 60V men det finns 100-volts också verkar det.

Fråga 1: Var köper jag ST P50N06?
Fråga 2: Vad ersätter jag annars den med?
Fråga 3: Ska jag byta båda? Kanske omöjligt att svara på men som ledning ska det visst vara två lindningar och det kan väl inte vara mer än PÅ/AV med minsta möjliga ledningsmotstånd som behövs för en fungerande "motor".
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ersätta mosfet ST P50N06

Inlägg av tecno »

Bhiab Nyköping har på lager
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Motsvarande FQP50N06 TO220 finns att köpa på Electrokit för 12 kr / st.

Jag tror jag ska ha ett par liggande hemma. I så fall kan jag skicka en för 20 kr inkl. frakt. eller båda för 32 kr.

Om du byter till ett annat fabrikat bör du kanske byta båda om de t.ex. är parallellkopplade.
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Tack snälla med snabba svar!

Jag kvistade iväg till Elfa och fick tag i en liknande.

Den heter IRLZ44N och hade väldigt lika värden. Såna här komponenter imponerar på en gammal elektrisk uv som jag. Har aldrig egentligen jobbat med elektronik men haft nytta av lite lödkunskaper från lumpen och grunderna i elektronik som jag fick på elektronik med styr &regler på Tekniska Gymnasiet i Gävle där jag gick ut 1967. Då fanns det inte såna här MOSFETar som ju är superba switchar. Tyvärr lite känsliga för spikar som det är gott om när strömmen till elektriska spolar ska slås från.

Tack än en gång och håll tummarna att ingen lindning är kortsluten i kylpumpen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den bör passa bra.
Skriv svar