Problem med knasig LM317

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mazda282

Problem med knasig LM317

Inlägg av mazda282 »

Hej, jag är lite ny här så jag hoppas att jag inte postat helt galet. I alla fall:

Jag köpte för ett tag sedan hem en lm317 spänningsregulator för att prova på att göra ett enkelt spänningsaggregat. Jag har följt schemat på bilden nedan där jag har bytt ut den fasta resistorn mot 500 ohm och den variabla mot 10 kohm, vilket enligt mina beräkningar inte borde vara några problem.

Bild

Problemet jag har är att spänningsregulatorn beter sig som om det redan är ett motstånd på ca 130 ohm kopplat mellan Vout och Adj. Detta leder till att oavsett vilket fast motstånd jag än väljer beter sig regulatorn fortfarande som om det redan är ett motstånd på 130 ohm inkopplat vilket också leder till att spänningsregleringen fungerar men med ett väldigt snävt område för min 10k potentiometer.

Jag har dubbelkollat schemat och komponenterna flera gånger om och googlat och sökt efter liknande problem på nätet utan framgång. Är det någon som har någon aning om vad det kan vara? Är det jag som tänker helt fel eller har jag en trasig regulator?
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Problem med knasig LM317

Inlägg av YD1150 »

Kolla vad LM317 har för krav på "minimibelastning", tror att det är 5mA
så det är bra om spänningsdelaren drar minst 5mA för att undvika problem.

Spänningen mellan Vout och Adj-pinnen ( samma över 270ohms motståndet)
ska alltid vara 1,25V.
mazda282

Re: Problem med knasig LM317

Inlägg av mazda282 »

Det konstiga är att lasten är på ca 100 mA och spänningen mellan Adj och Vout är 1.25 V.

Jag lyckades i alla fall få tag på en ny lm317 och kopplade in den i samma krets som tidigare och nu fungerar allt som det ska. Så jag får tacka för hjälpen och anta att den förra spänningsregulatorn var trasig.
Skriv svar