EPROM-problem.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

EPROM-problem.

Inlägg av Glenn »

Jag behövde uppdatera lite grejer och skulle därför bränna ut några images till EPROM, efterssom jag hade exakt ett av rätt modell hemma så
beställde jag 10 stycken från nån $KINES på nätet, och dom kom idag, snyggt förpackat i rör och allt.

Innan jag beställde så testade jag att bränna det jag redan hade, detta var helt nytt och därmed "fabriksblankat" och det var inga problem
alls, programmeringen gick bra och det funkade.

Nu till dom jag fick idag, nu har det ju förvisso gått över en vecka sen jag programmerade det förra, men annars är allt inställt likadant,
samma brännare, samma version på mjukvaran, samma filer.

Först gjorde jag en blankcheck, inga problem det är blankt enligt brännaren, jag laddar in filen och klickar på "write", den börjar blinka och
gör så i typ 3 sekunder, sen får jag en fet "FAIL!"

Jahaja.. kanske var det inte blankat ordentligt ? ..så jag kör flasherasern i 10 sekunder, men nopes, funkar inte, blankar 15sek till, kör
blankcheck "not blank".. jaha ? blankar i 30 sekunder, "not blank" hmm.. wtf ? ..kollar manualen till flasherasern, där står det tydligt och klart
"2-15s" ..Läser vidare i manualen, och dom varnar för att det INTE får sitta kvar i sockeln ifall det är ström där, okej, tar loss det och
blankar 30sek till, sätter tillbaka och det är inte blankt.

Kan det vara trasigt ? ...tar nästa ur röret, kör blankcheck två gånger,. blankar 15sec, blankcheck igen, fortfarande blankt, klickar
write, och samma visa igen. fail efter några sekunder ?

Nu blankar jag 30sec, och testar att läsa in innehållet och sen titta på det, HELA innehållet är FF överallt, tar sedan ett "nytt" ur röret
och gör samma sak, dom är identiska ? ..vad är det egenltligen den gör när den gör blankcheck ?

Nu funderar jag ju på..

- Varför failar min programmering ?
- Varför failar min blankning ?
- Varför tror programmeraren att det inte är blankt fast det bara innehåller FF ?
- Varför fungerade det innan, med ett fabriksnytt EPROM ?

..Lite fakta..

Gammalt fabriksnytt EPROM: MX 27C4100DC-12
"nya" EPROM från kina: MX 27C4100DC-10 (observera accesstiden)
flasheraser: Bron Flash eraser II
Programmerare: BP microsystems BP-1200

..Nästa steg blir att montera loss det jag gjorde förra veckan, blanka det och se om blankningen fungerar, och sen programmera om det..
skulle helst slippa göra det men då VET jag iaf om det är skillnad på dom.
Senast redigerad av Glenn 6 september 2011, 23:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: EPROM-problem.

Inlägg av Swech »

nya" EPROM från kina: MX 72C4100DC-10 (observera accesstiden

är det 72c4xxxxx och inte 27c4xxxx ?? tangentbordsstuds vid inlägg?

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hrrm, ja 27c ska det ju vara, fixat nu :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Testa med en annan programmerare, det bör väl finnas någon här som har någon.
Jag har en MEMProg2, men det är lite långt bort.
Å andra sidan kan du ju slänga en krets i brevlådan, så kan jag testa nån fil.

Men, hittar ingenting med beteckningen 27C41xx av nån anledning

Edit, till slut gjorde jag det.

Nåväl, den finns inte med i min devicelist, dock 27C4000 och 27C4096.
Men det verkar vara samma.
Dock säger alla datablad jag kan hitta att det är ett OTP
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har iofs en programmerare till, men den stöder inte just 27C4100, dom är väl halvovanliga, en av anledningarna att jag köpte just denna programmeraren var just att den hade stöd för 27C4100.

27C4096 har annan benconfig tror jag, osäker på 27C4000. 27C400 är nog samma som 27C4100 tror jag men ungefär lika ovanliga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du vill att jag skall prova i min, så kan jag skicka en supportförfrågan till ELNEC, de brukar vara rätt snabba, dock behövs rätt länk till datablad.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sent igårkväll lyckades jag programmera ett till, ett "kinanytt" (i.e "used but tested"), varför det fungerade är oklart, ska göra fler tester idag. tyvärr hade jag i vanlig ordning ändrat på flera parametrar, jag hade bootat om datorn, och jag hade en äldre version av filen jag skulle bränna. Ska försöka bena ut skillnaderna ikväll.

TomasL: Kolla gärna, om jag inte får till dom två som jag "förstört" (eller snarare inte lyckas blanka) så vore det ju intressant att se om det är blankningen, programmeringen eller själva EPROM'en som är problemet.

Funderar seriöst på att köpa en såndär kinesisk eprom-eraser på ebay, en "riktig" som inte flashar alltså. Frågan är om dom är nåt att ha.

..Eller så letar jag rätt på jobbets, men det blir nog svårare..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men, frågan är, enligt databladet jag hittade är de OTP dvs icke raderbara.

Flashminnen skall varenda vettig programmerare kunna radera, EEProm likaså.
UV-Prom, behöver man naturligtvis en UV-raderare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dessa är UV-raderbara, dom har alltså fönster på sej.

Med flash-eraser syftas inte på att den kan radera flashminnen utan att den istället för en vanlig UV-ljuskälla har typ en UV-blixt den
belyser med, vilket gör att raderingen går mycket snabbare, jag har aldrig riktigt gillat dessa men nu fick jag den billigt så..

(Tekniskt sett brukar för övrigt OTP-EPROM också vara raderbara i teorin, men efterssom dom sakanr fönster finns det inget sätt att faktiskt belysa dom :) )
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst är det så, OTP och UV är samma sak ofta, men inte alltid.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Näm det är väl mer så för att det oftast är billigast att göra på det sättet :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag blir inte klok på detta..

Dom som failar programmeringen kan man blanka om man kör ca 60s blakning, sen failar dom ofelbart igen när man programmerar, den skriver kanske nån sekund och sen får man "Fail!"

TRE stycken av dom kinesiska epromarna gick bra att programmera, och att läsa tillbaka och verifiera mot filen..

resten blir bara fel.

Sen har jag försökt att ta ett av dom som verkligen kunde blankas och programmera om, men det går inte att blanka det, har försökt med 60+90sec nu, fortfarande failar det en blankcheck ?

otroligt irriterande.

Vore intressant att se om det hade fungerat med ett som fungerade innan.

..lutar just nu starkt åt att köpa en "riktig" grilll..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

..kan tillägga att om man kör en read på det epromet som gick att programmera, efter att jag blankat, så är det bnara FF överallt..

..Jag testade även att forcera att den skulle ignorera blakningsfel, då lyckas den programmera, men failar istället på verify efteråt..
ds77

Inlägg av ds77 »

Har du möjlighet att testa med en uv raderare som inte är av "flash" typ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu lyckas jag inte blanka ett enda av dom, däremot lyckas jag blanka diverse andra EPROM jag hade liggandes, tex 27C256 med flasherasern.

Har budat på några "vanliga" epromraderare, hoppas på att jag får nån och att det fungerar bättre.

Minns att på förra jobbet där jag bräne en massa uppdateringar till eprom så var det vissa typer av eprom av vissa märken som var
griniga att blanka, brukade köra just dom två gånger i rad för säkerhets skull.

ds77: Inte innan jag lyckas få tag i en, ska finas en på jobbet också, men var den är.. ja.. hittar den inte, tror inte nån använt den på många år heller.
Skriv svar