Separera ström/jord

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Dioden

Separera ström/jord

Inlägg av Dioden »

Hej!

Är ny här på forumet och ansåg att det här var sista utvägen för mitt problem
Jag har en kombimätare i min bil för Lambda och EGT (avgastemperatur) (http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=AfreshTiny) När jag köpte den så valde jag att inte köpa till deras egna EGT givare för 72,66EUR snålhet :) utan köpte till en lös från Kjell&co för 90:- , en sådan man har till multimetern och den funkar bra så länge man använder den till multimetern, men kopplar man in den i mätaren i bilen blir det knas för att termoelementet i Kjell&co är inte isolerat från givarhöljet utan den blir jordad i bilens elsystem via grenröret och då blir det inte rätt värden utan det fladdrar upp och ned, så jag undrar om det finns en lösning på det här problemet då man tex separerar strömmen till mätaren med nån switch lösning av enklare typ. 12volts elsystem och den drar väl max 5A.

Mycket tacksam för svar som kan hjälpa mig på vägen

Mvh Kristoffer
limpan4all

Re: Separera ström/jord

Inlägg av limpan4all »

Hitta en annan givare som är isolerad!!!
ALLA andra lösningar kommer att kosta mer än originalgivaren om du skall ha samma noggrannhet.

Har du kontrollerat att det inte är så enkelt att just din mätgivare är "trasig" dvs har ett isolationsfel...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag håller med. Isolera givaren eller skaffa en som är isolerad.
Dioden

Inlägg av Dioden »

Oj vilka snabba svar :)

Ja det kanske är så, synd bara att inte kunna använda mätaren, men multimetern funkar utmärkt den också. Är det någon som kan tipsa om någon internetsida eller någon litteratur som tar upp ämmnet switch nätaggregat osv verkar tämligen intressant det där, tänkte ju först på att använda en laptopladdare men jag kan ju inte funktionen.

Tackar och bugar för snabba svar :)
Skriv svar