Hur få rostfria rör perfekta inv svarvade
- DW
- Kontakt:
Hur få rostfria rör perfekta inv svarvade
Har nu kört rostfria rör i många år men jag tycker inte om att behöva lägga så mycket tid på efterbearbetning.
Vad jag vet finns inga rf rör som är 16.30mm inv sömlösa. Jag har testat 3-skärigt, brotchning, specialborr -typ stegborr mm.
Rören är dessutom 300mm långa och nästan alla verktyg är ca 150mm som längst.
Kanonborr har jeg ej erfarenhet av ännu.
Jag vill ha ett så pass bra inv yta direkt så jag kan polera det direkt.
Någon med lång erfarenhet av rf som har någon idé. Kan tänka mej att tillverka egna verktyg med HM-skär om så behövs.
Ursäkta lång erfarenhet, bra idéer kan vem så helst ha, så alla förslag är välkommna så klart!!!
Vad jag vet finns inga rf rör som är 16.30mm inv sömlösa. Jag har testat 3-skärigt, brotchning, specialborr -typ stegborr mm.
Rören är dessutom 300mm långa och nästan alla verktyg är ca 150mm som längst.
Kanonborr har jeg ej erfarenhet av ännu.
Jag vill ha ett så pass bra inv yta direkt så jag kan polera det direkt.
Någon med lång erfarenhet av rf som har någon idé. Kan tänka mej att tillverka egna verktyg med HM-skär om så behövs.
Ursäkta lång erfarenhet, bra idéer kan vem så helst ha, så alla förslag är välkommna så klart!!!
Re: Hur få rostfria rör perfekta inv svarvade
Det kanske inte är så lätt att genomföra på rostfritt(kanske med lite värme..), men kan du få tag på rör med 16mm diameter kan det kanske funka att trycka igenom kulor(eller något annat) med rätt storlek.
skitsvårt att få till det i rostfritt, men med rätt skärpasta så fick jag till det med gängning irostfritt, och den funkade suveränt till brotchning med
kommer inte ihåg vad den heter, kan kolla på jobbet om det är av intresse
hm, för dom som tror att jjag snor det på jobbet, fel, förra jobbaet hadde det i drivor så där fick jag en slatt som räckt länge, sedan köpte jag en burk till det nya jobbet med
kommer inte ihåg vad den heter, kan kolla på jobbet om det är av intresse
hm, för dom som tror att jjag snor det på jobbet, fel, förra jobbaet hadde det i drivor så där fick jag en slatt som räckt länge, sedan köpte jag en burk till det nya jobbet med
Jaa, rätt pasta är ett måste! Jag förbrukade hejdlöst många borr/gängtappar när jag praktiserade på specialteknik. Inte konstigt att dom inte erbjöd mig jobb 

- DW
- Kontakt:
ds77
-ok med pressa en kula. En helt ny idé -fasen inte dumt. Det finns sömlöst rör 16.00 men jag skall prova vilken kraft som
behövs o se på resultatet.
grym:
Jag brukar ha en pasta som finns i gul burk Trefolex, nån sa att det är från hovarna från häst. Grönt, luktar INTE mumma när det blir riktigt hett!
Men det är bra till gängning mm.
-ok med pressa en kula. En helt ny idé -fasen inte dumt. Det finns sömlöst rör 16.00 men jag skall prova vilken kraft som
behövs o se på resultatet.
grym:
Jag brukar ha en pasta som finns i gul burk Trefolex, nån sa att det är från hovarna från häst. Grönt, luktar INTE mumma när det blir riktigt hett!
Men det är bra till gängning mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har en burk trefolex och en burk rocol-pasta. Rocolen är bättre! På trefolex burken står väl "endast handbearbetning" dvs det är inte tänkt för att bli varmt.
Ang. kulan, vad har du för godstjocklek?
Jag tror det kan fungera om godset är tunnt.
Borrning tror jag inte på. Såvida man inte utgår från massivt material.
Det blir nog någon form av brotchning som gäller. 0.3mm arbetsmån kan ju vara lagom för det.
Jag har tittat runt på lite brotchar, men det verkar dåligt med skaft som klarar 300mm.
Jag tar för givet att verktygen inte får kosta hur mycket som helst heller?
Du får nog satsa på ett brotchhuvud till ett modulärt system, och sedan tillverka ett långt skaft själv.
Att det inte skulle gå att brotcha djupare än vad tillverkarna anger, det tror jag bara är struntprat.
Tillverka ett skaft med invändigt hål för skärolja.
Jag ska ha en sönderkörd brotch liggande som skulle kunna vara värd att prova.
Jag minns inte fabrikatet, med det är en strängsprutad aluminiumprofil med lödda HM skär.
Profilen är utformad så att man justera diametern några tiondelar, vilket vore bra här när det är ett udda mått.
Jag tror det kan fungera om godset är tunnt.
Borrning tror jag inte på. Såvida man inte utgår från massivt material.
Det blir nog någon form av brotchning som gäller. 0.3mm arbetsmån kan ju vara lagom för det.
Jag har tittat runt på lite brotchar, men det verkar dåligt med skaft som klarar 300mm.
Jag tar för givet att verktygen inte får kosta hur mycket som helst heller?
Du får nog satsa på ett brotchhuvud till ett modulärt system, och sedan tillverka ett långt skaft själv.
Att det inte skulle gå att brotcha djupare än vad tillverkarna anger, det tror jag bara är struntprat.
Tillverka ett skaft med invändigt hål för skärolja.
Jag ska ha en sönderkörd brotch liggande som skulle kunna vara värd att prova.
Jag minns inte fabrikatet, med det är en strängsprutad aluminiumprofil med lödda HM skär.
Profilen är utformad så att man justera diametern några tiondelar, vilket vore bra här när det är ett udda mått.
Tycker själv att Rocol är oslagbart när det gäller rostfritt. En jäkla skillnad när man t.ex gängar jämfört med andra "gojjor".
Är tveksam till pressmetoden men kan kanske va värt ett försök... Tror dock Säters tips är det lämpliga! Vi har sådana brotchar på jobbet med ett finjusterbart huvud och lödade HM-skär. Tycker de funkar bra och det finns också riktigt långa skaft!
Är tveksam till pressmetoden men kan kanske va värt ett försök... Tror dock Säters tips är det lämpliga! Vi har sådana brotchar på jobbet med ett finjusterbart huvud och lödade HM-skär. Tycker de funkar bra och det finns också riktigt långa skaft!
ang gods tjocklek... Om inte röret är jätte tjockt så går det rätt lätt att "blåsa" upp med vatten/olja från högtryckstvätt eller hydrualpump. Också kallat hydroformning.
Pressa genom kulor är ingen dum ide. Börja med kula på 16.1 och köra i några som är 15.9 efter den sen går du uppåt 1/10 åt gången
Pressa genom kulor är ingen dum ide. Börja med kula på 16.1 och köra i några som är 15.9 efter den sen går du uppåt 1/10 åt gången
- DW
- Kontakt:
bobobo:
rocolen är det samma som nedan tipps?
säter:
Jag skall kolla med kula men har bara 10ton att leka med o det är tveksamt om det händer något.
sen är ju frågan, att hitta en kula på 16,30mm +- 0.1.
Röret jag utgår ifrån har varit 21,3 x 16,10 2,6mm i gods allså. Vad tror du om att söka efter ett sömlöst rör som
är än mindre. Jag anar att svetssömmen är boven i dramat. Jag har tillverkat mina verktyg bl.a 3-kant avgradare
som är ~400 lång som ger hyffsat resultat. Brotcharna har jag förlängt men de blir slöa rätt fort, trotts gott om skärvätska.
Vill du offra din brotch är jag väldigt tacksam, det ekonomiska löser vi via pm.
swedmill:
Då får jag införskaffa Rocol. Pris 335kr på verktygsboden i Borås -där är jag var o varannan dag.
Då stödjer ju din erfarenhet säter´s idé. Jag har misstänkt att detta borde vara en bra idé men varit för dyrt.
Såg att Sandvik har en modell för grovkörning med två skär som påminde om en "trappan" man sätter spännjärnen i.
de kunde justeras. senaste tidningen från Sandvik.
Morgons:
Det låter alldeles för avancerat. Då bör man ju ha ett ytterfoder antar jag men i mitt fall med 2.6mm gods svimmar nog
min Kärcher. Finns det kulor i "dina" dim. 15.9-16,1 osv har inte kollat SKF alls utan bara frågar?
rocolen är det samma som nedan tipps?
säter:
Jag skall kolla med kula men har bara 10ton att leka med o det är tveksamt om det händer något.
sen är ju frågan, att hitta en kula på 16,30mm +- 0.1.
Röret jag utgår ifrån har varit 21,3 x 16,10 2,6mm i gods allså. Vad tror du om att söka efter ett sömlöst rör som
är än mindre. Jag anar att svetssömmen är boven i dramat. Jag har tillverkat mina verktyg bl.a 3-kant avgradare
som är ~400 lång som ger hyffsat resultat. Brotcharna har jag förlängt men de blir slöa rätt fort, trotts gott om skärvätska.
Vill du offra din brotch är jag väldigt tacksam, det ekonomiska löser vi via pm.
swedmill:
Då får jag införskaffa Rocol. Pris 335kr på verktygsboden i Borås -där är jag var o varannan dag.
Då stödjer ju din erfarenhet säter´s idé. Jag har misstänkt att detta borde vara en bra idé men varit för dyrt.
Såg att Sandvik har en modell för grovkörning med två skär som påminde om en "trappan" man sätter spännjärnen i.
de kunde justeras. senaste tidningen från Sandvik.
Morgons:
Det låter alldeles för avancerat. Då bör man ju ha ett ytterfoder antar jag men i mitt fall med 2.6mm gods svimmar nog
min Kärcher. Finns det kulor i "dina" dim. 15.9-16,1 osv har inte kollat SKF alls utan bara frågar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kulor kan du köpa från SKF eller andra kullager tillverkare i dom storlekar du vill ha. 10t pressar den lätt igen den kula.
Utfromning med kulor
Utfromning med kulor
Tänkte bara instämma om Rocol's förträfflighet, speciellt vid körning i rostfritt där bra smörjning är A och O!
Haha... prova det med rostfritt! När alla kulorna är ute ur röret så är nog prisbilden något "fel", men motbevisa mig gärna!Morgons skrev:Börja med kula på 16.1 och köra i några som är 15.9 efter den sen går du uppåt 1/10 åt gången.....
kulor kan du köpa från SKF eller andra kullager tillverkare i dom storlekar du vill ha. 10t pressar den lätt igen den kula.
Utfromning med kulor
DW: Dihart är märket på de jag menar. Granlund gör även lösa skär till dessa.
det behöver inte vara en kula, det duger gott med en härdad bit stål i lite oval form
därmot så fjädrar rostfritt tillbaka mycket så man får nog prova vilken diameter man behöver ha på expandern
man brukar dra igenom dom
brukar göra sådanna ändringar på vissa bitar i laddpressen, men då max 20mm långa bitar
därmot så fjädrar rostfritt tillbaka mycket så man får nog prova vilken diameter man behöver ha på expandern
man brukar dra igenom dom
brukar göra sådanna ändringar på vissa bitar i laddpressen, men då max 20mm långa bitar