hcb: Ja, det är inga problem att flasha om med votis fil. Jag kan köra den flera gånger, eller prova med min egen kod mellan varven. Det är därför jag misstänker att jag har något "mindre lyckat" i min egen kod.
Sodjan: Hur menar du hemlighålla? Om du syftar på kommandot till Xwisp så står det i kodblocket ovan "python xwisp.py port /dev/tty.usbserial go blink.hex". Eller menar du att jag specifikt ska ange target?
Ang 628 eller 628a så var det faktiskt en 628 jag provade på.

Tyvärr får jag samma resultat när jag provar med en 628a, utan att ändra i koden. Symptomen är identiska på 628a.
Om man läser i felmeddelandet från xwisp så står det "Warn = ( Region == Region_Fuses)". Det känns ju som att det kan vara där problemet ligger.
Jag är inte alls bekant med att programmera i C. Har jag något syntaxfel i __config? Jag får inga felmeddelanden när jag kompilerar men en varning på "(1273) Omniscient Code Generation not available in Lite mode". Känns dock inte så relevant då det har med kodoptimering att göra, om jag förstått det hela rätt.
LHelge: Det kan säkert vara så. Jag kör ju mplab X, och efter lite googling insåg jag att just exportfunktionen inte är implementerad än. Dock så genereras hex-filen när man bygger projektet.
Jag har fördmodligen gjort det onödigt krångligt för mig genom att köra mplab X, som dessutom är i betafas. Men det hade varit skönt att kunna köra det på macen, och inte ha en separat installation bara för detta.
Bifogar deklarering av configvariabler från headerfilen, om det kan var till någon hjälp.
Kod: Markera allt
// Config Register: CONFIG
#define CONFIG 0x2007
// Oscillator Selection bits
// RC oscillator: CLKOUT function on RA6/OSC2/CLKOUT pin, Resistor and Capacitor on RA7/OSC1/CLKIN
#define FOSC_EXTRCCLK 0xFFFF
// RC oscillator: I/O function on RA6/OSC2/CLKOUT pin, Resistor and Capacitor on RA7/OSC1/CLKIN
#define FOSC_EXTRCIO 0xFFFE
// INTOSC oscillator: CLKOUT function on RA6/OSC2/CLKOUT pin, I/O function on RA7/OSC1/CLKIN
#define FOSC_INTOSCCLK 0xFFFD
// INTOSC oscillator: I/O function on RA6/OSC2/CLKOUT pin, I/O function on RA7/OSC1/CLKIN
#define FOSC_INTOSCIO 0xFFFC
// EC: I/O function on RA6/OSC2/CLKOUT pin, CLKIN on RA7/OSC1/CLKIN
#define FOSC_ECIO 0xFFEF
// HS oscillator: High-speed crystal/resonator on RA6/OSC2/CLKOUT and RA7/OSC1/CLKIN
#define FOSC_HS 0xFFEE
// XT oscillator: Crystal/resonator on RA6/OSC2/CLKOUT and RA7/OSC1/CLKIN
#define FOSC_XT 0xFFED
// LP oscillator: Low-power crystal on RA6/OSC2/CLKOUT and RA7/OSC1/CLKIN
#define FOSC_LP 0xFFEC
// Watchdog Timer Enable bit
// WDT enabled
#define WDTE_ON 0xFFFF
// WDT disabled
#define WDTE_OFF 0xFFFB
// Power-up Timer Enable bit
// PWRT disabled
#define PWRTE_OFF 0xFFFF
// PWRT enabled
#define PWRTE_ON 0xFFF7
// RA5/MCLR/VPP Pin Function Select bit
// RA5/MCLR/VPP pin function is MCLR
#define MCLRE_ON 0xFFFF
// RA5/MCLR/VPP pin function is digital input, MCLR internally tied to VDD
#define MCLRE_OFF 0xFFDF
// Brown-out Detect Enable bit
// BOD enabled
#define BOREN_ON 0xFFFF
// BOD disabled
#define BOREN_OFF 0xFFBF
// Low-Voltage Programming Enable bit
// RB4/PGM pin has PGM function, low-voltage programming enabled
#define LVP_ON 0xFFFF
// RB4/PGM pin has digital I/O function, HV on MCLR must be used for programming
#define LVP_OFF 0xFF7F
// Data EE Memory Code Protection bit
// Data memory code protection off
#define CPD_OFF 0xFFFF
// Data memory code-protected
#define CPD_ON 0xFEFF
// Flash Program Memory Code Protection bit
// Code protection off
#define CP_OFF 0xFFFF
// 0000h to 07FFh code-protected
#define CP_ON 0xDFFF
Output från kompileringen:
Kod: Markera allt
make -f nbproject/Makefile-default.mk SUBPROJECTS= .clean-conf
make[1]: Entering directory `/Users/Jonas/MPLABXProjects/blink-a-led.X'
rm -f -r build/default
rm -f -r dist/default
make[1]: Leaving directory `/Users/Jonas/MPLABXProjects/blink-a-led.X'
CLEAN SUCCESSFUL (total time: 274ms)
make -f nbproject/Makefile-default.mk SUBPROJECTS= .build-conf
make[1]: Entering directory `/Users/Jonas/MPLABXProjects/blink-a-led.X'
make -f nbproject/Makefile-default.mk dist/default/production/blink-a-led.X.production.cof
make[2]: Entering directory `/Users/Jonas/MPLABXProjects/blink-a-led.X'
mkdir -p build/default/production
/Applications/HI-TECH/picc/9.82/bin/picc --pass1 main.c -q --chip=16F628A -P --outdir=build/default/production -N31 --warn=9 --runtime=default,+clear,+init,-keep,+osccal,-resetbits,-download,+stackcall,+clib --summary=default,-psect,-class,+mem,-hex --opt=default,+asm,-asmfile,+speed,-space,-debug,-9 --double=24 --float=24 --addrqual=ignore --mode=lite -g --asmlist "--errformat=%f:%l: error: %s" "--msgformat=%f:%l: advisory: %s" "--warnformat=%f:%l warning: %s"
/Applications/HI-TECH/picc/9.82/bin/picc --scandep --pass1 main.c -q --chip=16F628A -P --outdir=build/default/production -N31 --warn=9 --runtime=default,+clear,+init,-keep,+osccal,-resetbits,-download,+stackcall,+clib --opt=default,+asm,-asmfile,+speed,-space,-debug,-9 --double=24 --float=24 --addrqual=ignore --mode=lite -g --asmlist "--errformat=%f:%l: error: %s" "--msgformat=%f:%l: advisory: %s" "--warnformat=%f:%l warning: %s"
echo "build/default/production/main.p1:\\" > build/default/production/main.p1.d
mkdir -p dist/default/production
/Applications/HI-TECH/picc/9.82/bin/picc -odist/default/production/blink-a-led.X.production.cof -mdist/default/production/blink-a-led.X.production.map --summary=default,-psect,-class,+mem,-hex --chip=16F628A -P --runtime=default,+clear,+init,-keep,+osccal,-resetbits,-download,+stackcall,+clib --summary=default,-psect,-class,+mem,-hex --opt=default,+asm,-asmfile,+speed,-space,-debug,-9 -N31 --warn=9 --double=24 --float=24 --addrqual=ignore --mode=lite --output=default,-inhx032 -g --asmlist "--errformat=%f:%l: error: %s" "--msgformat=%f:%l: advisory: %s" "--warnformat=%f:%l warning: %s" build/default/production/main.p1
HI-TECH C Compiler for PIC10/12/16 MCUs (Lite Mode) V9.82
Copyright (C) 2011 Microchip Technology Inc.
(1273) Omniscient Code Generation not available in Lite mode (warning)
Memory Summary:
Program space used 23h ( 35) of 800h words ( 1.7%)
Data space used 4h ( 4) of E0h bytes ( 1.8%)
EEPROM space used 0h ( 0) of 80h bytes ( 0.0%)
Configuration bits used 1h ( 1) of 1h word (100.0%)
ID Location space used 0h ( 0) of 4h bytes ( 0.0%)
Running this compiler in PRO mode, with Omniscient Code Generation enabled,
produces code which is typically 40% smaller than in Lite mode.
See http://microchip.htsoft.com/portal/pic_pro for more information.
make[2]: Leaving directory `/Users/Jonas/MPLABXProjects/blink-a-led.X'
make[1]: Leaving directory `/Users/Jonas/MPLABXProjects/blink-a-led.X'
BUILD SUCCESSFUL (total time: 1s)
Loading /Users/Jonas/MPLABXProjects/blink-a-led.X/dist/default/production/blink-a-led.X.production.cof...
Loading completed