Styra Fogbuster via Mach3 Samt Säkerhetsrelä till Spindel.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Lapin

Styra Fogbuster via Mach3 Samt Säkerhetsrelä till Spindel.

Inlägg av Lapin »

Hej.

Jag behöver lite hjälp med vad jag behöver för grejer för att kunna styra min FogBuster via Mach3. Antar att jag behöver en magnetventil ett relä och några anslutningar, men frågan är vad som är lämpligt? Lägg gärna in Elfa (eller några andra) länkar så man ser och kan läsa specs osv för att ev kunna köpa på ebay lr dylikt. Jag har tillgång till 12 och 24 Volt i mitt styrskåp.
Hur kopplar man sedan till mach för att slå på och av via Gkod? har massa in/utgångar tillgängliga.

/Lapin
Senast redigerad av Lapin 4 september 2011, 22:54:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Styra Fogbuster via Mach3

Inlägg av tecno »

Vad har du för BoB?
På första skärmbilden har du en knapp för att lista M koder, titta i den. När du väl har gjort det så aktiverar du lämplig utgång och kopplar sen ett lämpligt relä på utgången på dit BoB.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Har ju både en SS och Pokeys.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK då har du ju gott om utgångar. Som sagt LÄS om dina M koder, aktivera lämplig utgång på din Pokey. Följ instruktionerna för Pokeys hur du lastar olika utgångarna. Skaffa lämplig magnetventil för detta.

Har inte tillgång till min dator som åskan har tagit, därav mitt tjat om att läsa på här och där :D Har varken Mach eller Pokeys dokumentation tillgänglig.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

har nog klurat ut hur man ställer in mach. såg att mist under spindle setup var på pin 4 så det är ju bara välja port och koppla dit. Problemet är att det finns miljoner ventiler och miljarder relän så jag är lite osäker på den sidan. Är ju ingen elektronikexpert så :roll:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag kör med magnetventil för luft 24vdc som styrs av ett solidstate-relä som klara 24vdc
Antar att du har 24vdc och inte ac?

http://www.alentec.com/SE/catalog/s9-2-2.html

http://www.ebay.com/itm/2-Position-3-Wa ... 35b4444324

http://www.ebay.com/itm/370495498294?ss ... 1439.l2649

solidstate-relä som klara 24vdc köpte jag för 65:- på ebay och ventilen hade jag redan.
Användarvisningsbild
Lapin

Re: Styra Fogbuster via Mach3 Samt Säkerhetsrelä till Spinde

Inlägg av Lapin »

De där såg ju bra ut :) Jo det är 24 Vdc jag har.

Vad behöver jag koppla in för att kunna ha ngn sorts säkerhetsbrytare när jag byter verktyg till spindeln? Det är en 3kw kinaspindel med VFD. Skulle vara skönt att ha något relä som slår till när M6 indikeras eller manuellt. Som det är nu så drar jag ut strömmen till VFD:n när jag byter verktyg, borde gå fixa smidigare. Så, vad behöver man för prylar för att fixa det?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Har du redan ett relä till spindeln för av/på?

I så fall är det ju en manuell brytare du ska ha bara som extra säkerhet.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Spindeln styrs ju via ett plugin till Mach. Hur det funkar inne i VFD:n har jag ingen aning, men jag har läst att den i vissa fall saknar hälften av komponenterna som ska sitta på den. Känns ju inte riktigt som att man ska lita på ett plugin och windows när man ska byta verktyg :doh:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Som det är nu så drar jag ut strömmen till VFD:n när jag byter verktyg, borde gå fixa smidigare.
Jag tolkar som att du drar ur kontakten i väggen till 220V matningen Stämmer det så är den enklaste formen en vanlig strömbrytare som du kan köpa hos närmaste elfirma.

En sak man skall tänka på ifall man monterar en fast strömbrytare på väggen är att man då kan behöva behörighet för att göra detta. En enklare lösning är att köpa en vanlig skarvdosa med en av/på knapp med belysning. Den är bara att jacka in och du behöver inte bekymra dig om regelverket för elinstallationer som stipulerar krav på behörighet om man skall montera fasta installationer.

Vill du styra detta från Mach3 så får du koppla in ett relä på spänningsmatningen som du styr med en signal från ditt bob-kort. Enevtuellt behöver du styra reläet med en transistorswitch. Om du kör med ett relä är det viktigt att tänka på att det skall sitta en diod parallellt med reläspolen.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Det bästa och det jag vill försöka åstadkomma är ju att inte behöva göra VFD:n stömlös eftersom Mach då tappar kontakten med den och man behöver vänta kanske 10 sek efter man stoppat in kontakten igen till de kommunicerar med varandra igen. Jag har för mej att jag läst i ngn manual att det är dåligt att bryta strömmen mellan VFD och spindel, stämmer detta eller minns jag fel? Så hur löser man det?

Edit: Det skulle ju även vara bra ifall man kan koppla denna lösning till Estop slingan så att spindeln stannar ifall nödstoppen trycks in.

tack för alla svar hittills :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Mellan VFD:n och spindeln är det ju redan brutet om den står stilla.
Att ha en säkerhetsbrytare där borde inte vara fel.

Skillnaden är nog om du har den brytaren till att styra spindeln AV/PÅ.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

AHA! Ja när du säger det så, borde alltså inte vara några problem att ha en mellan där som säkerhet då?! :)
Men ifall man ska koppla den till Nödstoppsslingan då så måste jag ha ett relä mellan inkommande och VFD som bryts ifall nödstoppen trycks in?
H.O

Inlägg av H.O »

Du kan sätta en kontaktor mellan omformaren och motorn om du har den som extra skydd vid verktygsbyte etc. Men om du ska ha den kopplad i nödstoppslingan så skulle jag dubbellkolla (vilket inte blir lätt med tanke på omformaren) att omformaren klarar bortkoppling av motorn under drift (vissa gör det andra gör det inte, eller står den varken eller i manualen) - för det är ju rätt troligt att motorn går när du trycker in nöd-stop.

Jag skulle kopplat en kontaktor på matningen och ha denna till nödstop, sen borde det finnas någon form av enable/disable ingång på omformaren, den skulle jag använda vid verktygsbyte. Jag skulle dock testa, verkligen testa, att omformaren inte startar även om den får kommando över MODBUS. Att omformaren går sönder på ett sätt som gör att motorn börjar rotera är rätt osannolikt men vill du vara HELT säker så är det matningen eller motor-omformare som ska brytas.

Jag har just avlslutat ett projekt med en omformare som hade en DISABLE-ingång, de kallade den Safe Torque Off och uppfyllde EN954-1 kategori 3. En sådan skulle jag utan vidare lita på för min egna privata maskin. Men nu har jag ingen sån fin omformare på min egna maskin så vas jag gör att vid nödstop signaleras snabbstop till omformaren, sen har jag en kontaktor med fördröjt frånslag som klipper matningen efter 3 sekunder. För verktygsbyte har jag ett relä som bryter upp styrsignalern (FWD/REV) men det funkar ju inte i ditt fall eftersom du kör MODBUS.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Jag kör väl knappt med modbus?! :O är ju en plugin till en kinesomformare, använder Usb till RS adapter. Jag är rätt säker på att jag läst någonstans att man inte ska bryta strömmen mellan motor och omformare under drift. Så det enklaste och säkraste för mej är alltså en kontaktor mellan matning och omformare som bryter via e-stop, sen ett relä med tidsfördröjning (kopplat till en manuell brytare, så jag kan bryta ifall jag ska byta verktyg under joggning) som styrs via M6 kommand?
Jag litar varken på omformaren eller pluginet när det kommer till säkerhet.
Skriv svar