Borttappad eladapter
Borttappad eladapter
Tja hittade ett par videoglasögon i ett av mina skrymslen. Hittade dock ingen strömadapter till den. Så min fråga är går det att mäta sig till hur många volt och ampere det ska vara i adaptern. Tänkte även sätta ihopp ett batteripack till den sen
Senast redigerad av blueint 5 september 2011, 01:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bort tappad eladapter
Inte säker på det med tanke på att det är en china massproducerings vara utan tillverkarnamn. Dock hittade jag en liten lapp 5-12 volt dock ingen amere styrka
Det måste ju gå att kolla vad det ska va eller? Annars vore det bra att få reda på hir man gör så man har lärt sig
Hittade lite data nu men vill gärna ha svaret på min ursprungliga fråga
Min nästa fråga är denna drivs på 9v dc 1100mah
Så hur många AA-Batterier behövs för att driva denna?
Är det bara att seriekoppla batterierna och koppla på strömmen eller behövs det något mera?
Det måste ju gå att kolla vad det ska va eller? Annars vore det bra att få reda på hir man gör så man har lärt sig
Hittade lite data nu men vill gärna ha svaret på min ursprungliga fråga
Min nästa fråga är denna drivs på 9v dc 1100mah
Så hur många AA-Batterier behövs för att driva denna?
Är det bara att seriekoppla batterierna och koppla på strömmen eller behövs det något mera?
6 stycken 1,5 V i serie blir bra... 
Kolla så det blir rätt polaritet! Brukar stå vid DC-ingången.behövs det något mera?
Jodå det ska jag nog kunna fixa till
men nu fick jag reda på att det ska till en 12 volts kamera med i beräkningarna med 12v 1a
Blir det då 21v och 2.1a eller är jag helt ute och cyklar nu?
9v + 12v + 1100 mAh + 1 A = 21v 2.1A
Borde ju bli bra för att driva bägge sakerna eller?
Blir det då 21v och 2.1a eller är jag helt ute och cyklar nu?
9v + 12v + 1100 mAh + 1 A = 21v 2.1A
Borde ju bli bra för att driva bägge sakerna eller?
Oj, oj, oj... Melzk du har blandat blåbär och päron i din soppa och det smakar inte gått. Det går inte att summera ström och spänning i en formel som du gjort.
Nej jag är ju ingen elektriker heller
Tänkte mest på om det blir rätt tänk. skriver väl om det då
9V + 12V =21V
1100mAh + 1A = 2,1A
Vilket blir 21V 2.1A
Blir ju ett jätte batterpack. känns det som finns det någon annan lösning som är bättre
Blir ju 14 AA batterier
Tänkte mest på om det blir rätt tänk. skriver väl om det då
9V + 12V =21V
1100mAh + 1A = 2,1A
Vilket blir 21V 2.1A
Blir ju ett jätte batterpack. känns det som finns det någon annan lösning som är bättre
Blir ju 14 AA batterier
Det räcker med att du skapar 12V och sätter till elektronik som ger 9V till glasögonen. Googla på 9V spänningsregulator så hittar du säkert en lösning. Kameran driver du direkt från 12V.
- Klas-Kenny
Jag är dock lite fundersam kring din data om glasögonen, du skriver 1100mAh, vilket inte är en enhet för ström, utan för kapacitet i tex. ett batteri.
Okej. Nu ska vi se om jag fattat rätt
12V 2,1 A batteripack ---------kamera
.....................................*------- 9V spänningStabelisator-----videoglasögon
--- = kabel
* = hoppkopling av kablar
... = är inget speciellt
Ursäkta mitt simpla kopllingschema
spänningsstabilisatorn är det enda som behövs att lödas fast på kabeln alltså.
Dock hittade jag denna:
L7809CV Spänningsstabilisator:oreglerad; 9V; TO220 | RoHS
Tillverkare: ST MICROELECTRONICS Originalsymbol: L7809CV
Men den har en to220 anslutning är inte det för kretskort bara, eller går det bramatt löda fast en sådan på en kabel?
Klas-kenny
Ja du hade rätt. Såg visst fel på datan.
Hur får jag fram ampere styrkan på glasögonen isåfall det är enda datan jag fick fram om den
12V 2,1 A batteripack ---------kamera
.....................................*------- 9V spänningStabelisator-----videoglasögon
--- = kabel
* = hoppkopling av kablar
... = är inget speciellt
Ursäkta mitt simpla kopllingschema
Dock hittade jag denna:
L7809CV Spänningsstabilisator:oreglerad; 9V; TO220 | RoHS
Tillverkare: ST MICROELECTRONICS Originalsymbol: L7809CV
Men den har en to220 anslutning är inte det för kretskort bara, eller går det bramatt löda fast en sådan på en kabel?
Klas-kenny
Ja du hade rätt. Såg visst fel på datan.
Hur får jag fram ampere styrkan på glasögonen isåfall det är enda datan jag fick fram om den
Re: Borttappad eladapter
Spänningsregulatorn behöver lite kringkomponenter.
Det låter som om du skulle behöva ta hjälp av nån som kan lite mer elller försöka lära dig lite mer. Annars är risken att du eldar upp glasögonen och då har du ingen glädje av grejerna du byggt längre...
Det låter som om du skulle behöva ta hjälp av nån som kan lite mer elller försöka lära dig lite mer. Annars är risken att du eldar upp glasögonen och då har du ingen glädje av grejerna du byggt längre...
men det är ju därför ja är här för att söka kunskap
så vad behöver man då för spännings stabilisatorn?
- Klas-Kenny
Att regulatorn behöver kringkomponenter är ju lite värre än vad det låter, allt som behövs är två kondensatorer, en på in- och en på utgång. Exakt rekommenderade värden på kondensatorerna står i datablade (jag minns inte exakt), jag brukar dock köra 10uF på båda. 
Ang. TO220 går den lätt löda på en kabel.
Ang. TO220 går den lätt löda på en kabel.
Vad är det för kamera?, många kameramoduler jag stött på fungerar nämligen utmärkt att driva på lägre spänning, vilket då skulle innebära att du skulle klara dig med bara 9v spänning.
Jag vet inte men jag ska göra en undersökning då kameran inte är hos mig utan hos en kompis farsa då det är polaren som ska ha grejorna