Nya datorer, varför envisas man med 64bit OS som std OS?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Nya datorer, varför envisas man med 64bit OS som std OS?
På grund av åskan som blåste rent min dator söker man nåt nytt, då blir man ju lite frågande varför i hela friden ska vi pådyvlas ett 64 bits OS.
Hur ser det ut med att köra 32 bits applikationer i sådan burk? Har ju ingen lust att börja uppgradera (om det ens finns) CAD Bildbehandling mm till 64 bits.
W7 är ju det som gäller men varför 64 bit?
Hur ser det ut med att köra 32 bits applikationer i sådan burk? Har ju ingen lust att börja uppgradera (om det ens finns) CAD Bildbehandling mm till 64 bits.
W7 är ju det som gäller men varför 64 bit?
Re: Nya datorer, varför envisas man med 64bit OS som std OS?
Jag kör fortfarande XP hemma. På jobbets W7-maskin måste jag köra en del program i en virtuell XP-maskin för att dom ska funka. Är det verkligen W7 som gäller?
För att kunna hantera någon vettig mängd RAM-minne (4gig och uppåt)?
Och dom flesta 32bits-program fungerar bra i Win7-64 och de 64-bits program som börjar dyka upp fungerar väl inte så bra i 32bitars-OS?
Och dom flesta 32bits-program fungerar bra i Win7-64 och de 64-bits program som börjar dyka upp fungerar väl inte så bra i 32bitars-OS?
Senast redigerad av Meduza 30 augusti 2011, 19:26:42, redigerad totalt 1 gång.
Skulle gissa att Microsoft "pushar" leverantörerna ganska hårt för att "få igång" 64bitars OS:et.
typ 64bitars Win7 kostar mindre än 32bitars.
Personligen tycker jag det är helt ok - om man stoppar i 4Gig ram i burkarna.
Program - har inte haft problem med några faktiskt.
kan vara en del tidiga .Net applikationer som är märkta med "AnyCPU" som kan ha problem med 64.bitars dll:er
men dom kan man "märka om" och tvinga till 32 bitars läge.
Jag skulle vara mera tveksam på en stationär dator med något gammalt instickskort som man vill ha igång.
typ 64bitars Win7 kostar mindre än 32bitars.
Personligen tycker jag det är helt ok - om man stoppar i 4Gig ram i burkarna.
Program - har inte haft problem med några faktiskt.
kan vara en del tidiga .Net applikationer som är märkta med "AnyCPU" som kan ha problem med 64.bitars dll:er
men dom kan man "märka om" och tvinga till 32 bitars läge.
Jag skulle vara mera tveksam på en stationär dator med något gammalt instickskort som man vill ha igång.
-
danielr112
Hur du än vrider och vänder på det. så ska du köra mer än 1 program samt nyare programvara famförallt så vill du ha mer än 3 gig ram... Sedan så funkar de mesta i 64 bitars windows 7 t ex...
- tecno
- Kontakt:
Kan du hitta någon färdig burk som inte har W7 som standard?bearing skrev:Jag kör fortfarande XP hemma. På jobbets W7-maskin måste jag köra en del program i en virtuell XP-maskin för att dom ska funka. Är det verkligen W7 som gäller?
typ "inte alls" !Meduza skrev:Och dom flesta 32bits-program fungerar bra i Win7-64 och de 64-bits program som börjar dyka upp fungerar väl inte så bra i 32bitars-OS?
Så bör man verkligen sätta in detta, speciellt om du skaffar en ny burk i dag...tecno skrev:Men om man nu inte har >4G ?
Kör 4G i laptopen, 8 i stationära hemma, och 16 på jobbet... skulle ha mer i laptopen om jag kunde,
hemma räcker det då jag inte använder datorn hemma så mycket, på jobbet känns det bra för det jag använder den datorn till...
Tja, inte hittar du någon med XP i allafall, möjligtvis någon med Vista men den skulle jag sky som pesten...Kan du hitta någon färdig burk som inte har W7 som standard?
- tecno
- Kontakt:
OK, så kontentan är att ha min 4G och W7P 64bit
Förstår inte vad du har emot Vista? Funkar för mig ju så varför gnälla?
Förstår inte vad du har emot Vista? Funkar för mig ju så varför gnälla?
Alldeles för många inkompatiblitet- och drivrutinsproblem med Vista som är lösta i Win7.
Ja det är väl mer eller mindre erkänt att Vista var ett mindre lyckas OS, tom nån högre Microsoft-chef har sagt så. Därmed inte sagt att alla tycker så, eller upplever några problem, såklart.
Hur som helst, RAM-minne idag är ju väldigt billigt så det finns ju knappt någon anledning att köpa 4GB eller mindre om man uppgraderar/köper nytt. 8GB DDR3 får man för runt 350kr, så när det är så billigt är det trevligt med 64-bitars OS.
Hur som helst, RAM-minne idag är ju väldigt billigt så det finns ju knappt någon anledning att köpa 4GB eller mindre om man uppgraderar/köper nytt. 8GB DDR3 får man för runt 350kr, så när det är så billigt är det trevligt med 64-bitars OS.
Har 24GB ram i jobb-datorn, det blir tyvärr mycket dyrare när man vill ha mer än 16GB:
- Intel i7 och i5 för socket 1155 kan inte hantera "reg" dimm. Alla moderkort med mer än 4 minnesplatser kräver att minnena är "reg".
- Minnespinnar med 8GB är alltid "reg".
Så det blir till att:
ha Intel Xenon 1155 och straffas med lägre prestanda om man inte köper den dyraste.
eller
Använda den gamla i7 eller i5 som stödjer 6 minnesplatser utan problem men har 25-30% sämre prestanda.
eller
nöja sig med 16GB och få max prestanda till ett löjligt lågt pris:
Drygt tre tusen för huvudkomponenterna är ju inte så farligt. Man vinner lite till på en i7 men frågan är om det är värt pengarna.
- Intel i7 och i5 för socket 1155 kan inte hantera "reg" dimm. Alla moderkort med mer än 4 minnesplatser kräver att minnena är "reg".
- Minnespinnar med 8GB är alltid "reg".
Så det blir till att:
ha Intel Xenon 1155 och straffas med lägre prestanda om man inte köper den dyraste.
eller
Använda den gamla i7 eller i5 som stödjer 6 minnesplatser utan problem men har 25-30% sämre prestanda.
eller
nöja sig med 16GB och få max prestanda till ett löjligt lågt pris:
Kod: Markera allt
Moderkort 1155 750kr
Intel Core i5 2500 1700kr
4x DDR3 4GB 175kr 700kr
Summa 3150krRe: Nya datorer, varför envisas man med 64bit OS som std OS?
De få gånger jag har haft problem med program på W7 x64 så har jag kört i kompatibilitetsläge för äldre windows, och hittils har det fungerat bra.
Man högerklickar på genvägen, väljer alternativ (eller vad det nu heter på svenskt win, properties på engelskt) och sedan fliken "kompatibilitet". Där kan man välja att köra i kompatibilitetsläge för ett antal olika win-versioner, ända bak till W95.
Man högerklickar på genvägen, väljer alternativ (eller vad det nu heter på svenskt win, properties på engelskt) och sedan fliken "kompatibilitet". Där kan man välja att köra i kompatibilitetsläge för ett antal olika win-versioner, ända bak till W95.
- Electricguy
Jag kör Win XP på min primära dator med 2GB RAM... det enda det är lite lågt till är minecraft. Annars har jag aldrig haft problem med lågt RAM minne...