Stackbara potentiometrar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Guraknugen

Stackbara potentiometrar

Inlägg av Guraknugen »

Någon som har ett bra tips på var jag kan få tag på stackbara potentiometrar?

Tänkte byta potentiometrar på min gamla gitarrförstärkare och har just fått reda på att de inte lägre går att få tag på, så jag lär nu hitta en annan lösning. Det är inte så viktigt att det är rätt avstånd mellan benen och så vidare, det går alltid att fuska till det på något sätt. Vissa av potentiometrarna är tvåpoliga och problemet är då att de båda banorna inte har samma värde! Så det känns som att jag behöver koppla två olika potentiometrar till samma arm. Vet att det förr fanns stackbara (eller om det heter stackningsbara…) potentiometrar men nu har jag inte sett sådana på några år. Någon som vet någon som tillhandahåller denna möjlighet? Det får gärna vara potentiometrar av acceptabel kvalitet…

Och visst har jag försökt spreja de befintliga potentiometrarna och det har fungerat utmärkt, tills nästa gång jag behöver förstärkaren, då jag måste spreja dem igen, och så vidare. Ett helvete, med andra ord, för jag vill inte ha förstärkaren ständigt isärplockad…

Och byte av förstärkare är inte aktuellt då denna har ett speciellt sound som jag är ute efter för vissa av mina inspelningar, som jag inte hört i modernare förstärkare, inte ens i moderna förstärkare av samma märke och modell som den jag har… :mrgreen:
bearing

Re: Stackbara potentiometrar

Inlägg av bearing »

Resistiv rotationsgivare kanske kan funka. Fast jag vet inte om de finns med olika resistans.
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=918

Finns det inte någon bättre spray som är mer permanent?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Har du googlat?

http://www.potentiometers.com/select_custom.cfm

http://www.potentiometer.com/series70.cfm
The Series 70 MODPOT modules are 5/8" square, stackable potentiometer and switch modules. Combine up to 6 sections, with single or concentric metal shafts. Rotary, push-pull and momentary switch modules are available in standard and custom configurations.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Osäker på vilken typ du är ute efter. Samma axel?
Här finns en del:
http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=62_66

/Ingvar
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Vilka värden ska det vara? Om det är något någorlunda vanligt kommer du säkert kunna hitta det på banzaimusic.com
Användarvisningsbild
Guraknugen

Inlägg av Guraknugen »

AndersG skrev:Har du googlat?

http://www.potentiometers.com/select_custom.cfm

http://www.potentiometer.com/series70.cfm
The Series 70 MODPOT modules are 5/8" square, stackable potentiometer and switch modules. Combine up to 6 sections, with single or concentric metal shafts. Rotary, push-pull and momentary switch modules are available in standard and custom configurations.
Jodå, jag har ”googlat”, men hade en from förhoppning om att hitta någon svensk sida… Men det där ser ju lite lovande ut i alla fall. Tackar.
Användarvisningsbild
Guraknugen

Inlägg av Guraknugen »

SM7CZR skrev:Osäker på vilken typ du är ute efter. Samma axel?
Här finns en del:
http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=62_66

/Ingvar
Japp, samma axel, fast olika värden på de respektive ”banorna”, eller vad man ska kalla dem.
Användarvisningsbild
Guraknugen

Inlägg av Guraknugen »

SkunkFunk skrev:Vilka värden ska det vara? Om det är något någorlunda vanligt kommer du säkert kunna hitta det på banzaimusic.com
Hm… det är lite olika, beroende på vilken potentiometer…

Nu när jag tittar lite närmare så ser jag att det inte var så omfattande som jag först trodde. Det var faktiskt bara en enda potentiometer som var ”dubbel”:
Saturation: 10k, 1k (båda linjära)

Sedan finns det tre med strömbrytare (man drar i eller trycker på ratten):
Lead Pre: 10k linjär, strömbrytare
Norm Pre: 10k linjär, strömbrytare
EQ High: 250k linjär, strömbrytare

Dessa tre kan jag ju ersätta med vanliga potar och använda separata strömställare istället. Bara att borra lite hål och greja lite. Fast det är ju en bonus om man får det att se ”original” ut, i och för sig. Eller inte… Jaha, nu fick jag ytterligare saker att ta ställning till, tydligen…

Men okej, jag begränsar frågan då: Jag är från och med nu bara intresserad av en enda potentiometer, och det ska vara 10k linjär och 1k linjär, samtidigt alltså.

Tack för alla tips som jag redan fått.
Användarvisningsbild
Guraknugen

Inlägg av Guraknugen »

Kan ju vara så att jag är helt ute och cyklar här också, kom jag just på när jag tog en titt på schemat igen. Ser att det står så här:
NOTES
All pots are linear unless noted
R84 10K
R88 1K R. AUD.
Vad menar man med R. AUD.? Bifogar ett litet bildkollage…
SaturationPot+Notes.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Enklast är väl två pottar kopplade med kugghjul/linhjul eller nått sånt.
Lite mekaniskt mek, men.....

Iofs, ofta är axeln synlig på baksidan, kanske går att skarva ihop dem där.

Annars uC+2 x Digital pot+Rotationsenkoder
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Köp en dubbel 1k och en dubbel 10k och byt delar?
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Hade tippat på att AUD betyder logaritmisk bana. Fast om logaritiska beteckningar skulle anges på något annat sätt i schemat är det riska att jag har fel.

På den enkla sortens kolbanepotentiometer är det busenkelt att byta den bakre banan, alltså den som det inte går en axel igenom. Dessutom är det ett enkelt sätt att fixa rev-logbanor, eftersom man kan ta en frontbana och montera från en potentiometer och montera som bakbana på en annan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har sett att logaritmiska potar är benämda "AUD" förr så det är sannolikt så.

Dom verkar bara den ena "banan" (1k) vara logaritmisik isåfall.
Användarvisningsbild
Guraknugen

Inlägg av Guraknugen »

Okej, tack för alla svar. För att vara helt säker får jag väl helt enkelt montera loss poten, spreja den så gott det går och göra några mätningar på den för att avgöra om den är logaritmisk eller ej, men det lutar ju åt att den är det. Schemat verkar vara ritat 1980 och ändrat senast ”4/8/81”, vilket jag tolkar som 1981-04-08, så jag antar att det får räknas som ”förr”.
Användarvisningsbild
Guraknugen

Inlägg av Guraknugen »

SkunkFunk skrev:Hade tippat på att AUD betyder logaritmisk bana. Fast om logaritiska beteckningar skulle anges på något annat sätt i schemat är det riska att jag har fel.

På den enkla sortens kolbanepotentiometer är det busenkelt att byta den bakre banan, alltså den som det inte går en axel igenom. Dessutom är det ett enkelt sätt att fixa rev-logbanor, eftersom man kan ta en frontbana och montera från en potentiometer och montera som bakbana på en annan.
Frågan är om inte 1k-delen är just antilog. Det står ju ”R. AUD.”. R=Rev?
Skriv svar