Tänkte byta potentiometrar på min gamla gitarrförstärkare och har just fått reda på att de inte lägre går att få tag på, så jag lär nu hitta en annan lösning. Det är inte så viktigt att det är rätt avstånd mellan benen och så vidare, det går alltid att fuska till det på något sätt. Vissa av potentiometrarna är tvåpoliga och problemet är då att de båda banorna inte har samma värde! Så det känns som att jag behöver koppla två olika potentiometrar till samma arm. Vet att det förr fanns stackbara (eller om det heter stackningsbara…) potentiometrar men nu har jag inte sett sådana på några år. Någon som vet någon som tillhandahåller denna möjlighet? Det får gärna vara potentiometrar av acceptabel kvalitet…
Och visst har jag försökt spreja de befintliga potentiometrarna och det har fungerat utmärkt, tills nästa gång jag behöver förstärkaren, då jag måste spreja dem igen, och så vidare. Ett helvete, med andra ord, för jag vill inte ha förstärkaren ständigt isärplockad…
Och byte av förstärkare är inte aktuellt då denna har ett speciellt sound som jag är ute efter för vissa av mina inspelningar, som jag inte hört i modernare förstärkare, inte ens i moderna förstärkare av samma märke och modell som den jag har…