byggsystem C18

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
dangraf

byggsystem C18

Inlägg av dangraf »

Hej!
kanske inte en renodlad microprocessorfråga men jag kör ändå.
Jag försöker få igång ett byggsystem med make-filer för att skapa mina projekt. Cygwin är installerat med olika paket (t.ex make). Jag har fått igång det hela för att kompilera med microchips C30 kompilator men när jag försöker kompilera med C18 blir det fel.

Felmeddelandet jag får är "make: mcc18.exe: Command not found"

jag har varit inne i system ->enviromental variables och lagt till patherna till bin katalogen för både C18 och C30. Windows är omstartat, och längden på patherna har jag räknat till att den håller sig under 64 tecken.

När jag öppnar windows kommando-prompte eller cygwin bash kan jag köra mcc18.exe från olika sökvägar vilket jag tyder på att PATH variablen är satt till rätt värden. Men ändå hittar inte make mcc18.exe men hittar pic30-gcc.exe utan problem.

här är en del av PATH variabeln "C:\Program Files (x86)\Microchip\MPLAB C30\bin;C:\Program Files (x86)\Microchip\MPLAB C32 Suite\bin;C:\Program Files (x86)"\Microchip\C18\bin;"

Jag har testat att kopiera mcc18.exe till C30-bin katalogen och då hittar den kommandot (men alla andra filer som behövs för att kompilera fattas).
Någon som har en idee varför make inte hittar mcc18.exe? Beror det på PATH variabeln eller ska jag ändra någon annanstas?
OnkelF

Re: byggsystem C18

Inlägg av OnkelF »

Du har en extra " i c18-sökvägen. Kanske är det som spökar?
dangraf

Re: byggsystem C18

Inlägg av dangraf »

Tack!
Nu är det löst. Det var inte bara det extra " som spökade. Jag kompilerade genom Eclipse och då var man tydligen tvungen att ställa in ytterligare en enviormental path till C18 katalogen för just det projektet.
Mvh/
Daniel
Skriv svar