Spontant urladdade blyaccar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Biker

Spontant urladdade blyaccar

Inlägg av Biker »

Lite förbryllad sen helgen :humm:
Var ute och campande med bågen.
Den har dubbelbatterisystem ala båt som gör att dom är separerade vid avslagen motor - systemet var felfritt och aktivt.

Well , när jag ska iväg så skall jag starta - har valt enbatteridrift - reserv accen urkopplad även vid motordrift.
Klick - stendött - efter en sunkig skogstig med 280kg mc :(

Slår på reserven manuellt.
Klick :mrgreen: - va fan :?:

Båda batterierna döda - även den helt frånskilda - det var totalt slut och så urladdat så det han ta skada.

Driftbatteriet som låg an mot systemet fanns det lite i och jag lyckades starta mcen efter att ha värmt upp det gaskökets
stekpanna med vatten till 80 grader för att öka effektiviteten i det.

Hur fan är det möjligt - såg inga ufon och skit :mrgreen: - men dom kanske var osynliga :shock:
bearing

Re: Spontant urladdade blyaccar

Inlägg av bearing »

Jag fick plötsligt ett "klick" en dag. Innan dess hade det varit mycket bra kraft i batteriet. Mätte polspänningen, den var hög och fin. Visade sig att batteriet hade inre resistansen 1 ohm (EDIT: 100 ohm var det). Gissar att batteriet blivit överladdat så pass att plattorna fräts bort, eller nått sånt. Använde en hemmagjord laddregulator.

Angående ditt problem så går det ju inte att säga något eftersom att du inte berättar något om det, bara att systemet är "felfritt och aktivt".
Senast redigerad av bearing 22 augusti 2011, 22:35:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ja alltså driftbatteriet var ju inkopplat som vanligt , ganska tomt.

Reserv accen var urkopplad för att jag eventuellt skulle ha med det för att ladda kameran - men lämnade det på mcen.
Så att det låg inte ens inkopplat och var tommast av alla... så det var som om det legat inkopplat i systemet och att det var felfritt.

Dom här accarna är desutom ganska nya.

Hjärncellerna räckte inte till för att lösa det här :mrgreen:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Är batterierna med proppar och flytande syra eller AGM/SLA-batterier ??

Dom med propp och flytande syra bruka behövas underhållsladdas ganska ofta om de skall ha kräm i sig, dessutom måste nivån ligga minst 50% laddgrad och samtidigt inte överladdas i några längre tider. Ett sådant batteri, speciellt om de är små, bruka bli helt tom inom 3 månader då ungefär 1-2% laddas ur per dag i självurladdning.

laddning här är inte samma sak som att köra motorcyckeln en stund då och då utan det skall göras med riktig laddare med läge för MC-storlek på batteri (CTEKS:s mindre modeller typ 3800) och minst 24 till 48 timmar minst en gång i månaden om man inte kör MC:n regelbundet flera gånger i veckan.

ett sceniario är att reservbatteriet inte har laddats på länge (inte på hela sommaren) och ingen spänning kvar, startbatteriet kanske överladdat samt med vibrationer från motorn så släppte det plattpaketet någon cell någonstans.

AGM-batterier är mycket tåligare för vibration och tål att lagras långa tider (typ en gång per år i underhållsladdning) - men så kostar dom mera om de är avsedda som startbatterier.

---

kolla spänningen på batterierna nu hemma - är båda runt 12.8 - 13.2 Volt efter ett dygn när allt är avstängt och frånkopplade så är de rent kemiskt fulladdade och klarar de inte starta hojen i det läget efter mätningen så har du förmodligen plattmos pga. överdriven oreglerad laddning under lång tid och det mesta av blygallret som håller massan är borta och när det skakade och vibrerade i färden så släppte de sista som höll ihop plattorna.

är spänningen under 12.6 - 12.5 Volt så är det mindre än 50% laddningsnivå kvar och om det har varit i det läget länge (veckor) så är batteriet nu sulfaticerat och tappat kapacitet - viket också märks genom att ladda i 24h med CTEK, låta vila i 24 timmar och om spänningen har svårt att komma över 12.6 - 12.7 Volt så indikerar det att en del av batteriets aktiva massa är inaktivt.

har du proppar på batteriet och syramätare (den med riktig glasflottör och skala om du kan få ihop tillräckligt med syra i en cell för mätningen) så ser du laddningsgraden den vägen. dom enklare med 3 plastkulor främst avsedd för MC-batterier har jag råkat ut för att de visar fel efter ett tag...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske inte svar på detta problem men min polare hade problem med sin bil. Den startade normalt sett alldeles bra men ibland var den lite fuktig och behövde då lite extra tid på startmotorn och det slutade alltid med att den tvärdog.

Vi kollade ackumulatorn och allt var normalt men av någon anledning hade den mycket lite kapacitet fastän den verkade normal i startkraft när motorn startade snabbt nog.

Nåväl, vi bytte ackumulator och undrade en hel del. Denna undran fick oss att hälla av syran och öppna ackumulatorn och det visade sig att i ett par av cellerna hade ett antal av skivorna knäckt av varför kapaciteten sjönk ganska allvarligt. Vi grunnade på varför det blev så och snabbt insåg vi att det nog var för att vi hade byggt om bilen ganska mycket med mycket hårdare fjädring osv, vibrationerna hade helt enkelt dödat ackumulatorn.
bearing

Inlägg av bearing »

Hm, jag skrev fel siffra. Det var 100 ohm inre resistans. Jag lade ett motstånd på 10 ohm över polerna, och spänningen sjönk till ca 10%. Den exakta siffran var inte så noga, jag ville bara se hur mycket ström det orkade ge, och det klarade alltså långt ifrån 1A.

Man kan också koppla en växelströmskälla via resistor och kondensator, sedan mäta signalen vid batteriet, sedan räkna.

EDIT: Det här var ett svar till ett inlägg som togs bort.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Det är sla och dom ligger på en 12,9 hela tiden - bågen används varje dag så degenerade kan dom inte vara.

Inga felindikeringar och laddssystem och allt är ok - bara att dom var dränerade på klös - båda två :(

Jag skall lastprova dom imån och se vad som hänt....båda var iaf naggade i kanten - även den inte inkopplade - ligger en hund begraven :mrgreen:

Slumpen kan ju ställa till med sånt här :humm: - man får se
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Blybatterier laddar ur sig när dom inte används. Det tar några månader. Efter ett tag tar dom skada.

För att undvika detta måste man underhållsladda dom.

Jag hade missat detta och haft 7-8 SLA som förstörde sig. Gick att laga med desulfator.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Så där ja nu har man haft haverikommision

Startbatteriet orkade just med och det kan ha haft och göra med att det var tungt nedlastat tillsmmans me generatorn på låga varv strax innan med massa ljus 200w,bränslepump tändning 60w,laddning kringutrustning 50w och lite bakljus och så på låga varv med en 460w permanent mag generator

Reservaccen som togs ur var skadad, antagligen dagarna innan - högt inre motstånd - vibrationer kan ha skadat den så en
blyövergång blivit skadad - den har samma vilospänning som startbatteriet 12,9V till 13,10V - men nån blybrygga klarar inte av att föra över större mängder - den hade inga möjligheter att lämna ifrån sig nån ström överhuvudtaget.

Nu får det bli LiFepo4 i nästa generations batterier
xxargs

Inlägg av xxargs »

hjälper inte om batteriet aldrig blir laddad pga. all inkopplad junk som drar ström och körning vid lägre motorvarv.
en bilbatteri har en massa Ah som kan lägga fingrarna mellan när det drar mer ström än vad generatorn orkar med medans MC-batteri är litet redan från början och räcker inte långt om de skall mata 200W i strålkastare om man inte samtidigt håller motorn igång på högre varv så att generatorn jobbar fullt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ja visst är det så men jag ligger alltid mellan 12,9 och 13,10 i batterierna så dom är nära nog toppladdade generellt.

Däremot kan det inträffa att man går minus vid körning på extremt låga varv till en lägerplats efter risig väg samtigigt som man kanske norpar lite från drfiftaccen för laddning - men då kanske man har den på 12,6V så det ligger säkert ändå tills man skall iväg.

Problemet är att det är inte AGM accar med extremt höga CCA värden utan slutna SLA ala ups för att mcen skall kunna tjänstergöra som elcentral.
Så även ett till 70% laddat acc kan ha trubbel med att dra igång en två cyl 1000cc - men då slår man på reservaccen.

Jag skiftar och kör startaccen som ett litet Lifepo4 och reservaccen som 10Ah sla som nu - en liten solpanel på 125mA får då konstant ligga på reservaccen istället för startaccen - haha då e man säker igen från sånt här.

Bara inte lifepo4 accet blir totalt dränerat men det löses med att sla reserven tar hand om förbrukare med avstängd motor.
Skriv svar