Visionssystem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
polmanswe

Visionssystem

Inlägg av polmanswe »

Jag är på jakt efter ett vision program som kan hantera ett par webcams och leta efter 3 punkter på en platta och sedan låta ett par motorer (servo eller steg) hantera injustering genemot "bild". Gärna gratisprg för test eller billigt.
Senast redigerad av blueint 20 augusti 2011, 02:25:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: vision system
H.O

Re: vision system

Inlägg av H.O »

OpenCV är gratis men inget jag har erfarenhet av (det är mer ett "språk" än ett program). Roborealm är inte gratis men relativt billigt ($89) och rätt imponerande. Hurvida det klarar flera kameror (samtidigt?) vet jag inte.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Inte för att jag vill regna på din parad, men...

Sannolikheten att du hittar ett färdigt system som gör precis det där är försvinnande låg. Du får sannolikt skriva applikationen själv.
Och det är där rekommendationen av OpenCV kommer in. Det gör hela programskrivandet bra mycket enklare. Men du måste fortfarande skriva själva beslutsfattarlogiken själv, och fixa motorstyrningen.
H.O

Inlägg av H.O »

OpenCV är säkert bra om man är programerare.
Om man inte är det så är Roborealm bra mycket enklare (hurvida det är "bättre" vet jag inte) eftersom det är en applikation med en uppsjö olika filter och moduler av vilka man skapar en så kallad pipeline. Steg för steg ser man vad varje filter och modul gör och samtliga konfigureras via ett grafiskt gränssnitt. Det finns färdiga moduler för en en hel del olika motorstyrningar och RC-servo-kontrollers (från Pololu, Paralax, Lynxmotion etc) till vilka man kan skicka valfira variabler.

Det gör inte saker av sig själv, man måste tala om vad man vill att det ska göra men det går bra utan att vara programmerare.
Skriv svar