G-Kod´s kommenterare
G-Kod´s kommenterare
Hej,
Surfade runt lite på forumet och har sätt att många frågar vad stycken av G-Kod gör.
Fick då en idé, då jag jobbar som programmerare, att bygga en applikation som kommenterar koden. Senare kan man också bygga in förklaringar osv.
Om detta låter som en bra idé får ni gärna posta alla olika koder man använder (det är ju många så vi kan hjälpas åt).
Här finns ett par stycken: http://en.wikipedia.org/wiki/G-code men S för spindelhastighet osv osv finns inte med.
Niclas
Surfade runt lite på forumet och har sätt att många frågar vad stycken av G-Kod gör.
Fick då en idé, då jag jobbar som programmerare, att bygga en applikation som kommenterar koden. Senare kan man också bygga in förklaringar osv.
Om detta låter som en bra idé får ni gärna posta alla olika koder man använder (det är ju många så vi kan hjälpas åt).
Här finns ett par stycken: http://en.wikipedia.org/wiki/G-code men S för spindelhastighet osv osv finns inte med.
Niclas
Re: G-Kod´s kommenterare
http://www.linuxcnc.org/docview/html/gcode_main.html
Finns fler referensförteckningar i EMC2-wikin där.
Finns fler referensförteckningar i EMC2-wikin där.
Där var några till men saknar fortfarande massa (kommer inte på alla). Tex D- och sen kan man väl programmera spindelhastigheten så den beror på matningen (iaf i svarv), eller har jag fel?
Spindelhastigheten sätter du väl med Sxx och sen har du tex M3-4-5, G96-97, G33, M51, vilka spindelkommandon saknar du?
Alla dom finns i listan jag länkade
Alla dom finns i listan jag länkade
Jag börjar lite smått så postar jag uppdateringar för testning osv sen!
EDIT:
Är klar med själva "parse-ningen" av filerna. Nu ska den bara hämta rätt kommentarer till allt
Ingen validering osv finns än så länge. Demo länk: http://90.227.15.67/gcode/clGcode.php?c ... 03%20S2200
EDIT:
Är klar med själva "parse-ningen" av filerna. Nu ska den bara hämta rätt kommentarer till allt