G-Kod´s kommenterare
G-Kod´s kommenterare
Hej,
Surfade runt lite på forumet och har sätt att många frågar vad stycken av G-Kod gör.
Fick då en idé, då jag jobbar som programmerare, att bygga en applikation som kommenterar koden. Senare kan man också bygga in förklaringar osv.
Om detta låter som en bra idé får ni gärna posta alla olika koder man använder (det är ju många så vi kan hjälpas åt).
Här finns ett par stycken: http://en.wikipedia.org/wiki/G-code men S för spindelhastighet osv osv finns inte med.
Niclas
Surfade runt lite på forumet och har sätt att många frågar vad stycken av G-Kod gör.
Fick då en idé, då jag jobbar som programmerare, att bygga en applikation som kommenterar koden. Senare kan man också bygga in förklaringar osv.
Om detta låter som en bra idé får ni gärna posta alla olika koder man använder (det är ju många så vi kan hjälpas åt).
Här finns ett par stycken: http://en.wikipedia.org/wiki/G-code men S för spindelhastighet osv osv finns inte med.
Niclas
Re: G-Kod´s kommenterare
http://www.linuxcnc.org/docview/html/gcode_main.html
Finns fler referensförteckningar i EMC2-wikin där.
Finns fler referensförteckningar i EMC2-wikin där.
Där var några till men saknar fortfarande massa (kommer inte på alla). Tex D- och sen kan man väl programmera spindelhastigheten så den beror på matningen (iaf i svarv), eller har jag fel?
Spindelhastigheten sätter du väl med Sxx och sen har du tex M3-4-5, G96-97, G33, M51, vilka spindelkommandon saknar du?
Alla dom finns i listan jag länkade
Alla dom finns i listan jag länkade
Jag börjar lite smått så postar jag uppdateringar för testning osv sen!
EDIT:
Är klar med själva "parse-ningen" av filerna. Nu ska den bara hämta rätt kommentarer till allt
Ingen validering osv finns än så länge. Demo länk: http://90.227.15.67/gcode/clGcode.php?c ... 03%20S2200
EDIT:
Är klar med själva "parse-ningen" av filerna. Nu ska den bara hämta rätt kommentarer till allt

Ingen validering osv finns än så länge. Demo länk: http://90.227.15.67/gcode/clGcode.php?c ... 03%20S2200
Menar du att man ska ha kommentarerna med i NC-programmet?
Efter varje rad?
Efter varje rad?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det tar ju bara alltför mycket onödig plats=filstorlek + grogrund för en massa fel
Jag tror Larsson90 är inne på en väldans bra idé. G-kod är ju inte speciellt informativ och för att hänga med i ett NC-program måste man komma ihåg innebörden av alla G,M,S och allt vad de nu heter. För maskinen är G-koden mycket bra eftersom det är mycket information i lite text.
Min tolkning är att Larsson90s applikation skall underlätta när man skall försöka sätta sig in i ett NC-program och förstå vad det gör med arbetsstycket. Man skickar in NC-programmet i ena änden och ut kommer det ett NC-program med kommentarer som förklarar vad varje block gör.
Om man då vill modifiera NC-programmet skulle det vara bra om man kunde skicka in NC-program med kommentarer och få ut samma program utan kommentarer.
För den som har en simulator blir detta lite overkill ty det är lättare att se vad koden gör i en sådan då man stegar sig igenom NC-programet. Men den som inte har något sådant program så är det en lysande idé.
Min tolkning är att Larsson90s applikation skall underlätta när man skall försöka sätta sig in i ett NC-program och förstå vad det gör med arbetsstycket. Man skickar in NC-programmet i ena änden och ut kommer det ett NC-program med kommentarer som förklarar vad varje block gör.
Om man då vill modifiera NC-programmet skulle det vara bra om man kunde skicka in NC-program med kommentarer och få ut samma program utan kommentarer.
För den som har en simulator blir detta lite overkill ty det är lättare att se vad koden gör i en sådan då man stegar sig igenom NC-programet. Men den som inte har något sådant program så är det en lysande idé.
Precis som labmaster skriver så är det mer för dem som inte är lika haja på G-kod. Fungerar också om man behöver felsöka. I slutändan kommer den också att validera koden, peka ut fel osv..
- DW
- Kontakt:
Ok, tanken är god men till att börja med är väl inte S,F mfl olika X intressanta, om du inte bara skriver F-feed, S-spindelhast.
Dock kan ju vanlig kod vara informativ för nybörjaren G03, G04, G08, G09, G70, G71, G90, G91 ,G94,G95 osv.
Sen kommer du få ett elände då många maskiner inte ens nöjer sej med att det står G-kod utan den skall komma i viss ordning.
Ex G41,G42 i mitt Siemens system måste detta deklareras minst en rad innan G03 tar vid och vägparametrarna
måste vara identiska vad gäller X, Y, Z som utgångspunkt för att bli I,J,K.
Vissa maskiner har G33, andra kör G76. G81--89 kanske är lika men sen finns G900-G915 canned cycle som många maskiner har
för att kunna erbjuda en dialogkörning med bilder/ritningar som man fyller i och ut kommer R-parametrar!
Detta är ingen varning utan fakta men inte mindre intressant om du lyckas med detta.
Så ta dej en funderare innan du trasslar in dej för mycket. gör en mall på alla "normala" komandon först så kommer du nog att se/
förstå vad jag menar. Lycka till
Dock kan ju vanlig kod vara informativ för nybörjaren G03, G04, G08, G09, G70, G71, G90, G91 ,G94,G95 osv.
Sen kommer du få ett elände då många maskiner inte ens nöjer sej med att det står G-kod utan den skall komma i viss ordning.
Ex G41,G42 i mitt Siemens system måste detta deklareras minst en rad innan G03 tar vid och vägparametrarna
måste vara identiska vad gäller X, Y, Z som utgångspunkt för att bli I,J,K.
Vissa maskiner har G33, andra kör G76. G81--89 kanske är lika men sen finns G900-G915 canned cycle som många maskiner har
för att kunna erbjuda en dialogkörning med bilder/ritningar som man fyller i och ut kommer R-parametrar!
Detta är ingen varning utan fakta men inte mindre intressant om du lyckas med detta.
Så ta dej en funderare innan du trasslar in dej för mycket. gör en mall på alla "normala" komandon först så kommer du nog att se/
förstå vad jag menar. Lycka till

- DW
- Kontakt:
På:
http://en.wikipedia.org/wiki/G-code
finns en tabell men hela sanningen är mer maskinegen. Ex G41/G42 + D,H innebär att verktygsregistret anropas och där hämtar den aktuella fräsdiametern.
G41/42 kan nog uppfattas som det svåraste att hantera beroende på dialogen eller inte. Inte ens maskinens felkommentarer är idag lättförstålig.
http://en.wikipedia.org/wiki/G-code
finns en tabell men hela sanningen är mer maskinegen. Ex G41/G42 + D,H innebär att verktygsregistret anropas och där hämtar den aktuella fräsdiametern.
G41/42 kan nog uppfattas som det svåraste att hantera beroende på dialogen eller inte. Inte ens maskinens felkommentarer är idag lättförstålig.
Till en början ska systemet bara kolla om det är iso kod. Sen kan man ju lägga till en dropdown men maskinspesifika inställningar.
Det är planen i alla fall. Alla förslag är dock välkomna!
Det är planen i alla fall. Alla förslag är dock välkomna!
- DW
- Kontakt:
Det är bra jag vill dej väl, för du har gett dej på en svår bit men välkommen för G-kod är en snurra för sej under rätt lång tid.
Jag tillhör de som tror att man inte klarar sej utan G-kod. Lika lite som man inte klarar utan lite kunnskap om DOS.
Båda går att glömma tills man kraschar
Jag tillhör de som tror att man inte klarar sej utan G-kod. Lika lite som man inte klarar utan lite kunnskap om DOS.
Båda går att glömma tills man kraschar

Har svarvat med CNC svarv i plugget så är inte helt novis om man säger så. Eftersom jag har många års erfarenhet inom programmering så bör det inte vara så svårt. Ser det mer som en utmaning som kan hjälpa andra