Tycks mig ha läst att man enbart ska köra medfräsning med kressen. Men nu kan jag inte hitta det igen, kan jag ha kommit på dett själv?
Eller är det så att den kan gängas ur?
-jag utgick ifrån att man satte fast grejorna i bordet annars förstår jag att det är livsfarligt.
Vad gäller drivna trämaskiner är ju fallet solklart, man beghöver bara prova en gång
DW skrev:-jag utgick ifrån att man satte fast grejorna i bordet annars förstår jag att det är livsfarligt.
Vad gäller drivna trämaskiner är ju fallet solklart, man beghöver bara prova en gång
Det framgår inte hur bordfräsen var konstruerad där träbiten flög iväg. Det kan ha varit en uppsättning där handöverfräsen sitter under bordet och träbiten ligger löst på mordet och matas för hand över fräsen mot ett mothåll.
Men givetvis har du rätt i att arbetsstycket måste vara ordentligt fäst i ordet. Fräser man exempelvis ur en cirkel så bör både cirkel och resten av arbetsstycket sitta fast ordentligt.
Det är fördel om man fräser medmatning när man gör hål och inte mittenbiten sitter fast. Då har fräsen inget material att "hugga" i på mittenbiten.
Det funkar bäst för oss när vi gör runda hål i dörrar. Är ju CNC vi pratar nu.
All formentering görs med motmatning, känns, låter och blir bäst för oss.