FREPPACs lilla fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
freppac
Kontakt:

FREPPACs lilla fräs

Inlägg av freppac »

Tänkte slänga ut en lite "byggtråd" på mitt lilla projekt. Blir dock kanske inte så mycket till byggtråd för den är till 70% klar. Det som återstår är väl fräsbordet samt kablage och intrimmning.

Mekaniken är till största delen gjord av aluminiumprofiler som blev över när vi rev vårat gamla kök (Ja det är faktiskt sant...det var handikapanpassat så det va mycket roliga delar i det)

såhär långt har jag kommit

Bild

Bild

Frågetecken som kvarstår:

* Spindel...funderar på en KRESS FME800
* Stabilitet....har ju inga tankar på å fräsa några grövre materiel eller stål men lättare alu. fräsning hade varit trevligt att kunna göra.
* OLJUD! stegmotorerna tjuter vansinnigt när de är i idle. Just nu kör jag med ett kina kort med 5x TB6560AHQ men funderar på att byta till ett gäng industridrivare (SMD41)...har prövat att ställa ner strömmen men det verkar inte hjälpa. Någon som har erfarenhet av detta??

Kom gärna med synpunkter och ideer!!
/Fredrik

Föresten..Har dessutom två linjärenheter/kulskruvar över som jag funderar på att sälja....slänger ut dem på säljes snart:
1 x BOSCH REXROTH slaglängd ca 390mm
1 x THK slagläng ca 130mm

Bild

EDIT: Insåg just att jag inte kunde lägga ut på säljes....lägger kanske ut dem tradera istället
/Freppac
X-IL
EF Sponsor

Re: FREPPACs lilla fräs

Inlägg av X-IL »

Den som ändå fick riva ett sådant kök!

Fin fräs, gillar formatet, vad blir det för arbetsyta?
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

He He...ja jag var INTE svårövertalad när frugan kom och sa att vi behövde byta kök :)

Arbetsytan blir väl ca 640x390x130 sådär på en höft
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Det ser ut som att du inte har skruvar i alla hål i rälsen, det bör du ha. Annars kan rälsen bli krokiga och lagerna haverera, du måste så klart se till att rälsen är parallella och raka när du skruvar fast dom.
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

Hej eson,
Tack för ditt svar...har bara provmonterat det hela här...skall isär totalt för rengöring innan slutlig montering och då skall givetvis alla skruvar i! måste ta bort alla gamla matrester från vissa profiler :)
Skriv svar