Reläkort
Här finns en ritning och komponent lista på ett relä kort. http://www.kemo-electronic.de/eam/b210/eam_b210.pdf
jag köpte den som byggsats på kjell & company och den fungerar ganska bra men 2 kanaler har gått sönder jag vet inte varför.
jag köpte den som byggsats på kjell & company och den fungerar ganska bra men 2 kanaler har gått sönder jag vet inte varför.
- Schnegelwerfer
IC-kretsarna "KEMO 513D" är säkerligen open-collectordrivkretsar. Sådana (ex. ULN2003) brukar ha inbyggda frihjulsdioder för att kunna driva induktiva laster. Det verkar osannolikt att en professionell tillverkare av byggsatser skulle ha glömt en sådan grej som att lägga in frihjulsdioder.
"KEMO 513D" är säkert någon vanlig IC, som tillverkaren av byggsatsen (KEMO) tryckt sin egen beteckning på.
Jag ska söka runt lite och se om jag kan hitta någon kompatibel krets.
"KEMO 513D" är säkert någon vanlig IC, som tillverkaren av byggsatsen (KEMO) tryckt sin egen beteckning på.
Jag ska söka runt lite och se om jag kan hitta någon kompatibel krets.
- Schnegelwerfer
Jaså?
Jag kollade inte så noga i databladet. Eftersom den hade "KEMO" tryckt på sig antog jag att det var en maskerad kommersiell krets.
I så fall är det ju extremt märkligt att byggsatsen inte har några skyddsdioder!
EDIT: Transistorerna i CA3138 har dessutom en maximal VCE på bara 30V, så då blir det hela ännu märkligare..
Jag kollade inte så noga i databladet. Eftersom den hade "KEMO" tryckt på sig antog jag att det var en maskerad kommersiell krets.
I så fall är det ju extremt märkligt att byggsatsen inte har några skyddsdioder!
EDIT: Transistorerna i CA3138 har dessutom en maximal VCE på bara 30V, så då blir det hela ännu märkligare..
jag kan komma med ett tipps:
Om du kopplar denna till en PC som inte är "på" men "maskinen i andra änden" är "på" och därefter startar datorn så kommer maskinen att få spatt. Samma sak om windows "startar om sig" spontant.
mmm... inte så kul, hoppas att du inte ska bygga en dialysmaskin.
Du kan INTE lösa dett med en USB->LPT kabel, jag har testat.
Kanske är en serie ansluten reläbox bättre? Någon som vet, jag är nyfiken.
Om du kopplar denna till en PC som inte är "på" men "maskinen i andra änden" är "på" och därefter startar datorn så kommer maskinen att få spatt. Samma sak om windows "startar om sig" spontant.
mmm... inte så kul, hoppas att du inte ska bygga en dialysmaskin.
Du kan INTE lösa dett med en USB->LPT kabel, jag har testat.
Kanske är en serie ansluten reläbox bättre? Någon som vet, jag är nyfiken.
- Schnegelwerfer
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det är både och, men det finns 'medicin' mot detta i form av en 'charge pump' http://www.artofcnc.ca/ChargePumpSafety.pdf
Detta används inom CNC främst av oss MachX användare, man vill ju inte att ens fräsmaskin börjar jazza omkring vid uppbootning av burken.
I detta fallet så skapar programvaran en 12.5kHz signal som låser upp periferin, här går det säkerligen att hitta på andra vägar för att få detta att lira med andra applikationer. Bara att tänka 'säkerhet' i första hand!
Detta används inom CNC främst av oss MachX användare, man vill ju inte att ens fräsmaskin börjar jazza omkring vid uppbootning av burken.
I detta fallet så skapar programvaran en 12.5kHz signal som låser upp periferin, här går det säkerligen att hitta på andra vägar för att få detta att lira med andra applikationer. Bara att tänka 'säkerhet' i första hand!
- Schnegelwerfer