Jag funderar på att motorisera en liten 22.8 mm spindel med en borstlös motor.
Vill ha så vibrationsfri gång som möjligt, varvtal mellan 0(/1)-30(/25)krpm. Ytterdiameter gärna mellan 20 och 45 mm, 4-8 mm motoraxel. Kommer direktdriva spindeln genom existerande koppling genom att fräsa axeln till lämplig form.
Vad kan vara lämpligt i form av motor och drivenhet? Kostnad kan bortses från i nuläget, nyfiken på olika alternativ. Nån som har koll?
Jag kan inte så mycket om motorer men som jag förstår det så är slotless för vibrationsfrihet att föredra i kombination med en motor med hall sensorer för att kunna driva vid lägre varvtal? Finns det hobby ESC:ar som är lämpade? Går det använda en ebay-servodrivare(t.ex. Advanced Motion Controls enheter)?
Tänkt användning är typ lättare slipning och borrning/fräsning med små verktyg så effektbehovet är relativt lågt, ersätter en 57W luftmotor.
Edit: Modifierade lite parametrar.
Borstlös motor för motorisering av liten spindel
Re: Borstlös motor för motorisering av liten spindel
Här är det några som gjort en frässpindel av en borstlös modellflygmotor. Vet inte om den passar dina behov, men
kanske ger det lite inspiration. Jag kör en liknande spindel på en av mina fräsar.
De har lagt upp flera filmer om denna spindelmotorn, så kolla igenom deras andra videos oxå (http://www.youtube.com/user/BrainchildsLab).
kanske ger det lite inspiration. Jag kör en liknande spindel på en av mina fräsar.
De har lagt upp flera filmer om denna spindelmotorn, så kolla igenom deras andra videos oxå (http://www.youtube.com/user/BrainchildsLab).
Gjorde slag i saken och köpte en 32 mm maxon EC motor och drivare(1-Q-EC) från ebay.
Kopierade interfacet som luftmotorn använde sig av. Fräste motoraxeln och tillverkade en adapter for att hålla motorn koncentriskt och på rätt avstånd från spindeln.
Varvar 500-25000 varv. På de lägsta varvtalen är den för svag ...

Kopierade interfacet som luftmotorn använde sig av. Fräste motoraxeln och tillverkade en adapter for att hålla motorn koncentriskt och på rätt avstånd från spindeln.
Varvar 500-25000 varv. På de lägsta varvtalen är den för svag ...

Mesig, ja, men den ser ut att göra det den ska ganska bra ändå. Blev helt plötsligt sugen på att göra en dedikerad kretskortfräs. Den där såg ju inte så bökig ut att göra...