Slitsfräsning i SS1311, tips önskas

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Slitsfräsning i SS1311, tips önskas

Inlägg av CNC Viking »

Har fått en förfrågan att fräsa ett spår i smalsidan på 40 x 8 plattjärn av "Bonnajärn" (SS1311 el. möjligen SS1312).

Spårbredd: ca. 2.5mm
Spårdjup: 15mm

Längder: Olika från 500mm till 1200mm.

Antal: 4-5000 löpmeter / år (fördelat på olika detalj-längder från 500mm till 1200mm).

Så här ser plattjärnen ut i profil
Bild

Uppspänningen löser jag med fixtur.

- Har ni nån erfarenhet av liknande jobb i nämnda material? Går det smidigt eller är detta ett sk skitjobb?
- Vilken typ av skivfräs är lämplig? HSS el. HM? Diameter? Antal tänder? etc.....
- Vilka skärdata skall användas? Skärhastighet? Skärdjup? Matning?
- Kylning?
labmaster

Re: Slitsfräsning i SS1311, tips önskas

Inlägg av labmaster »

Hur stort är ordervärdet?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Det är just det jag skall försöka räkna fram med hjälp av Era tips/data. :wink:
Jag behöver offerera detta inom kort.

Men kunden vill ha det "billigt", som vanligt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det där ska inte vara några problem att köra.
Med en HM-fräs kan man få riktigt hög avverkning, utan att äventyra säkerheten.

Jag föredrar dessa fräsar som har kvadratiska skär, "sig-sag"-monterade.
Nu är det tveksamt om de finns i så smal bredd som 2.5mm.
Annars får man gå över på dessa som har "stickstålsskär" iknackade.

Vatten behövs nog bara om du får problem med spånavgången.
Jag vill minnas att jag brukar köra på höga bordmatningar, typ 1000mm/min.
Det är många år sedan, så jag minns inte exakt.

Om du ska köpa en ny skivfräs, tänk på att välja en som är helt slät på undersidan.
Även om det går bra nu, är det praktiskt att slippa den stora infästningsmuttern på undersidan.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nu har du ju fått svar av Säter som till viss del eller helt hjälper dig att offerera. Men säg att du inte hade fått något svar av honom.

Hur stor del av vinsten skulle du vara beredd att dela med dig av till den som i den detta forum ger dig ett svar som leder till att du får affären och dessutom får den att gå ihop i slutänden?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Mycket konstig inställning, labmaster.

Eftersom jag själv med glädje ger alla svar jag kan här på forumet, utan att begära "del i vinst", så utgår man från att flertalet tänker lika.

OK, det är ju fritt, men ni som vill ha betalt för att dela med ar av erfarenheter får väl hoppa mina trådar.

Tro inte, bara för man frågar, att man är helt okunnig i området! Men det är alltid bra att höra på erfarenheter från andra så man kan bekräfta eller revidera sin
strategi.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

labmaster skrev:Hur stor del av vinsten skulle du vara beredd att dela med dig av till den som i den detta forum ger dig ett svar som leder till att du får affären och dessutom får den att gå ihop i slutänden?
För egen del, inte ett öre.
Du menar att detta forum skulle bli att fungera som någon slags "betalsupport"? Nej tack.

Nej det är som CNC Viking skriver, det är kul att utbyta lite erfarenheter.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har ingen speciell inställning och menar heller inget så det vore bra om ni kan låta bli att påföra mig något jag inte står för avseende detta.

Det enda jag har gjort är att ställa en möjligen principiell och kontroversiell fråga i detta sammanhang. Det måste väl vara tillåtet, eller hur?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

OK - det är bra, men jag tyckte bara att en sån tanke överhuvudtaget kommer upp, är alarmerande nog.

För övrigt, tänk att om t.ex. ytterligare 10 personer som läser tråden får nytta av erfarenheterna som yttras, skall de också betala till X (om de ens avslöjar sig).
Och det är sällan bara EN person som kommer med den optimala lösningen. Det är ofta ett samspel med ett flertal tips som ger det bästa svaret. Hur skulle "royalty'n då fördelas? Det finge väl bli ett samspel av IPRED och STIM för att ro det iland...

Nej, nu lägger vi ner såna här meningslösa spekulationer.

Har sett lite fräshuvuden med såna insticksskär på som säter nämnde, men de kostar skortan, mellan 5 000 - 10 000 beroende diametern. Och sen tillkommer skären. Skall kanske titta på skivfräsar i ett stycke först. Återkommer.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tittade i en prislista från Seco-2009, 5.700:- för Ø63mm.
Det kostar att ligga på topp. :badgrin:

Ska du köra 5000m/år, då är HSS inget alternativ.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Det är viktigt att man har rejäl stabilitet också... så använd gärna en hel bom med bomstöd om det går.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Lite goda nyheter iaf. Fick idag ny ritning som bara specar 10mm fräsdjup :) =Minskar diameterkravet på fräsen :) =Billigare fräs. :)

Skall kolla om man inte skulle kunna byta material också mot t.ex. SS1914 el. liknande. Vet att detaljerna inte skall svetsas, så då kanske stålet inte måste vara så "bonnigt". Vet några automatsvarvfirmor som vägrar att offerera detaljer i SS1312.

Istället för spåret på sidan, skall nån variant ha rakt genomgående hål istället (lugn, bara genom t=8-måttet, likaså skall en tredje ha geromgående M12-gängor.
Inte alltid så roligt att göra detta heller i SS1311, eller?

Fortfarande på jakt efter skivfräs att prova med. Hörde från en svarvare att Franke's HSS-skivfräsar är ganska hyfsade i SS1914 o. liknande. Men å andra sidan brukar dom också bearbeta det mesta i rena oljebad... Letar primärt efter en HM-lösning såklart. Lite får det kosta, men helst inte 5 000 - 10 000.
Pakko

Inlägg av Pakko »

ändring: jag kanske borde läsa frågan ordentligt innan jag svarar.
Senast redigerad av Pakko 13 augusti 2011, 09:46:09, redigerad totalt 1 gång.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Fräste för ett tag sen halvor som skulle svetsas ihop till linhjul till lyftkranen till Luleå hamn. Dom var va 600 i dia. Kommer inte ihåg exakt djup som frästes i första skäret men 50-70 mm var det. 10 mm bred HM fräs fullt skärdjup och hög matning. Det skäret du pratar om tar du lätt i ett skär med rätt grejer. Köp HM som nämndes tidigare så är det inga problem sen är det bara räkna på matningen + byte av bit så ligger du väl rätt nära sanningen hur länge det tar per meter tex. Sen får du väl lägga till byte av skär mm.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Jag röstar på en skivfräs av den typ säter menar med "stickstålsskär".
Det är klart att de är dyra, men du får lägga det på bearbetningspriset.
Det lönar sig att köra med effektiva (=dyra) verktyg.
Skriv svar