Jättedum fråga ang. PIC processor och LED matris

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
GroovyChili

Jättedum fråga ang. PIC processor och LED matris

Inlägg av GroovyChili »

Hej, önskade att detta forumet hade en kategori för dumma och enkla frågor för noobs som jag.

Jo, det är så att jag har kopplat ihop min PIC16F628 med en 8x8 LED matris. Jag får inte det helt att fungera. Jag har kopplat fyra ledningar från processorn som matar ut ström till en 4-10 decoder, och sedan från decodern till matrisen. Sedan tillbaka har jag åtta ledningar från matrisen till processorn. Det fungerar jättebra att mata ut strömmen, och sedan "manuellt" flytta ledningarna från matrisen till ground på kretsen, och på så vis tända olika lysdioder i matrisen.

Men problemet är att jag inte fattar hur man kontrollerar det via processorn. Jag trodde helt enkelt att det bara var att ändra de olika pinnarnas input/output (t.ex. TRISA,TRISB) för att tända eller släcka de olika lysdioderna.

Min fråga är alltså; hur gör jag så att jag automatiskt kan koppla de olika pinnarna på processorn till ground? :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Jättedum fråga ang. PIC processor och LED matris

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag antar att du aldrig programmerat en PIC. eller annan µC heller för den delen..? :)

Ta en titt på registerna PORTA, PORTB etc.

En etta i PORT*-registerna ger 1 (+5v om du kör 5V-matning) ut på respektive pinne, och en nolla i PORT*-registerna ger 0 ("GND", 0v, minus, VSS, eller vad du nu vill kalla det) ut på respektive pinne.
Förutsatt att pinnen är konfigurerad som utgång då :)

Glöm inte bort att det kan vara en dum idé att koppla en sådan matris direkt till PIC'en, ifall du tänder hela raden samtidigt och varje LED i matrisen har 20mA igenom sig så kommer det vilja flyta 160mA igenom pinnen på PIC'en, vilket är för mycket!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Du kan göra så som du skriver i teorin.

Men i praktiken så bör du ha ett drivsteg, i min 8x8-matris använde jag en ULN2803-krets för low side och sen fick jag snåla med strömmen för att PIC'en klarar inte att driva så mycket ström, i version två använder jag transistorer till detta (fast den är inte klar än..)

Tror jag ska ha nån video på hur det blev, ljusstyrkan blev riktigt usel iaf.

Om du har en krets mellan så är det förstås hur mycket DEN ska driva som är grejen, och ja, strömbegränsningsmotstånd är också givet.

Andra fallgropar är ju att, har du kollat att pinnarna är inställda för digital IO och inte nåt analogt ?

..Ja, och självklart, har du ingen krets som inverterar så måste du ju sätta den låga sidan till 0 och den höga sidan till 1, men det gjorde du antar jag ? ..efterssom jag hade en drivkrets på låga sidan som inverterade så blev det bra mycket enklare att tänka genom att man satte båda höga (1).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hittade filmen..

http://repulsiv.se/projects/movies/8x8matrix.mov

Tyvärr så ser det bättre ut där än vad det gör i verkligheten, efterssom jag filmade i mörker, ljusstyrkan blev väldigt dålig som sagt, därför
använde jag en färdig matris med bättre fart i och drivsteg på både höga och låga sidan i version två, som dock bara nådde till det klassiska 70%-klar stadiet innan jag lessnade :)

Man kan också se att jag driver PIC'en för hårt när alla lysdioder i en kolumn lyser, då man tappar ljusstyrka, trots att jag trodde jag räknade ut motstånden korrekt, vilket jag säkert inte gjorde..

Här är en bild på skatbot v1 (det på filmen) också.. http://safir.amigaos.se/bildgalleri/use ... 300012.JPG
Version två byggde jag snyggt från början, men det kom inte så långt som sagt..
GroovyChili

Inlägg av GroovyChili »

Tack så mycket!

Det hjälpte med att ändra allt till outputs på TRISB, där jag kopplat "GND" från matrisen så att säga. Visste inte att om man har en pin på "output", och sätter den till 0 fungerar den som ground xD Känner att jag är ganska borta när det gäller sådant här. Läser natur, och har precis gjort klart Fysik A med MVG i betyg, så jag kan det mest grundläggande inom elektronik. Men vart egentligen kan man lära sig mer om PIC programmering och komponenter, etc?

Förstår att det kan bli påfrestande för processorn med strömmen, men vad är ett drivsteg, och hur fungerar det? Förlåt för min okunskap.
beangan

Inlägg av beangan »

http://www.electrokit.se/ic-linjara-uln ... s_40350033

Kolla databladet för dom så ska du nog komma underfund med hur dom funkar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett exempel på läromedel för PIC är det som finns "till" PICkit2, jag vet inte om det är en sådan programmerare du har?

http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51556a.pdf

Det är i och för sig till kortet man får med PICkit2 Starter Kit, vet inte om du har ett sådant, men på Lektionerna en bit ner kan man i alla fall lära sig en del om själva programmeringen.

Sen så har Gustav180 här på forumet skrivit ett bra läromedel, släng iväg ett PM till honom så får du det (Jag har det men vet inte om jag får lämna ut det) !

Att lära sig om komponenter osv. finns det många ställen, internet, böcker etc. finns diverse trådar här på forumet om just det om du söker lite. Det jag kan säga på rak arm är bokserien Elektronik För Alla, de brukar finnas på de flesta bibliotek. Gamla böcker, men ack så bra de är för nybörjare. Biblioteken brukar även ha andra bra böcker, tex. kurslitteratur för Elektronik på gymnasie och liknande så jag rekommenderar dig att ta dit och se vad de har att erbjuda.

Ett drivsteg är väl en generell benämning, det kan vara så enkelt som bara en transistor (Och bas-motstånd som man alltid ska ha), eller som den ULN2803 Glenn nämnde är 8st "darlington-kopplingar" (två transistorer efter varandra, läser du AOE-böckerna jag nämnde kommer du få lära dig om dessa kopplingar) i en liten IC, den styrs med en liten ström som en PIC inte har några problem att ge ut, men kan alltså styra en betydligt större ström, och där med driva din matris utan problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

GroovyChili skrev:Tack så mycket!

Det hjälpte med att ändra allt till outputs på TRISB, där jag kopplat "GND" från matrisen så att säga. Visste inte att om man har en pin på "output", och sätter den till 0 fungerar den som ground xD Känner att jag är ganska borta när det gäller sådant här. Läser natur, och har precis gjort klart Fysik A med MVG i betyg, så jag kan det mest grundläggande inom elektronik. Men vart egentligen kan man lära sig mer om PIC programmering och komponenter, etc?

Förstår att det kan bli påfrestande för processorn med strömmen, men vad är ett drivsteg, och hur fungerar det? Förlåt för min okunskap.
Tja,det finns en hel del böcker, bla på biblioteket, andra får rätta mig om jag har fel, men "Elektronik för Alla" (hmm titel??) är väl en bra serie.
Gillar du engelska så hittar du US-Army El/Elektronikkurs på min Ebaman-server, där hittar du också "The Quintessential PIC Microcontreller", av många ansedd att vara en av de bättre introduktionerna till just PICar.
labmaster

Inlägg av labmaster »

GroovyChili skrev:Det hjälpte med att ändra allt till outputs på TRISB, där jag kopplat "GND" från matrisen så att säga. Visste inte att om man har en pin på "output", och sätter den till 0 fungerar den som ground xD Känner att jag är ganska borta när det gäller sådant här.
Jag är inte 100% säker på vad du menar när du säger att du kopplat matrisens GND men jag tolkar det som att du har kopplat GND direkt till en IO-port på PIC-kretsen.

Generellt sett bör man alltid säkra upp med ett buffertsteg i form av en transistor. Det finns många beskrivningar på nätet om hur man gör detta.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> http://www.electrokit.se/ic-linjara-uln ... s_40350033

Eller kanske dessa som jag just nu har på Tradera : :-)

http://www.tradera.com/4-st-ULN2803-dar ... _137504922

Kolla gärna på de andra pylarna, eventuellt kanske det finns något som kan vara bra-att-ha under ditt labbande. T.ex :

http://www.tradera.com/Sats-med-85-elek ... _137502549
http://www.tradera.com/1st-sats-1000-ke ... _137509608
Skriv svar