Borstlös modellmotor som generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
studd

Borstlös modellmotor som generator?

Inlägg av studd »

Hej! Jag har sökt i forumet men ej funnit vad jag förutom en borstlös modellmotor tex en sån här http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 900Kv.html behöver för att omvandla växelströmmen till likström. Jag har hitta en likriktarbrygga som den här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19084 skulle den fungera att bara koppla in och använda? Eller behöver jag nått mer? Finns det nått sätt att styra hur mycket spänning/ström man vill ha ut? Behöver man nått mer än en laddregulator för tex solceller för att ladda batterier sen? Många frågor på en gång... :) Vill gärna ha bra detaljerade beskrivningar så man kan få ihop nått kul.

Tack på förhand. // Jimmy
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Borstlös modellmotor som generator?

Inlägg av Icecap »

Motorn genererar spänning när den drivs runt, helt OK.
Bryggan kan fint användas till att likrikta med men det kan 6 st lösa dioder också och då kan det vara en effektivitetsfördel att använda shottky-dioder.

Spänning och ström ut kan styras med varvtalet men den ger aldrig mer ström än förbrukaren tar så din fråga är ganska fel på den punkt. Du verkar ha vald en motor med högt Varv per Volt-värde, det kommer att betyda att spänningen blir ganska "hög" men strömmen "låg". Det är ju relativa tas så det kan vara att det fungerar bra för dig.

Och vad ska du med en laddregulator till solpaneler?

Detta är en typisk tråd där upplysningarna är så sparsamma att det är snudd på omöjligt att svara då du t.ex. inte anger vad du ska ladda, vilka strömmar och spänningar som är önskvärde, inte anger vilket varvtal du vill ladda med, inte anger hur du ska styra och varför du ska styra och vad du ska styra efter.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kv=900 vilket innebär att den måste snurra 900 rpm per volt - dvs 9000 rpm för 10 volt RMS på dess utgång.

hur mycket ström generatorn kan ge kollas genom att mäta strömmen med en växelströmsmätare när du har kortsluten generatorlindning och kanske varvar generator in 2-3000 rpm eller så - mer ström än så i det läget kan du inte få ut oavsett hur mycket du varvar. dom 42 Ampere som stod i specen gäller för motordrift - i generatordrift-fallet så är det magnetstyrkan på permanentmagneterna genom antalet varv på statorspolarna som i slutändan bestämmer maximala strömstyrkan.
studd

Inlägg av studd »

Tack för snabba svar, motorn på länken var bara ett exempel på motor. Frågorna jag ställt var ganska generella. Det blir givetvis en motor med lägre kv eller en utväxling för att nå dom önskade resultaten. Om vi leker med tanken att jag skall göra ett litet vindkraftverk för att underhållssladda ett bilbatteri i båten eller liknande då det dräller av modellmotorer här hemma.

Novice som jag är var tanken med en laddregulator att inte överladda batterierna om jag nu skall ha dom inkopplade på generatorn hela tiden, men det kanske finns bättre lösningar på det?

shottky-dioder, är det nån viss typ/modell man skall använda och hur skall dom lödas ihop och kopplas in till motor respektive batteri? Var hittar man dom och kopplings schema?
xxargs

Inlägg av xxargs »

börja med och mät hur mycket ström dessa motor/generatorer kan avge när dom arbeta med kortsluten lindning och rotorn varvad så mycket att strömmen inte ökar längre med ökad varvtal samt hur mycket de måste varva för anständig spänning (öppna ändar) - därefter kan du börja fundera på att välja dioder...
studd

Inlägg av studd »

För en novice får du förklara mer hur jag skall mäta. Jag har framför mig på bordet en motor på 924kv med tre kablar ut, en multimeter, en st dremel jag kan koppla till motorn för att driva motorn upp till ca 10 000rpm, sen då?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Foto?

Mät eller ta reda på vad trådarna är kopplade till.

Resistansmätning mellan dom kan ge en viss ledtråd. Samt vilka som ger spänning om motorn drivs med t.ex en borrmaskin.
xxargs

Inlägg av xxargs »

För spänning så varvar du motorn till ett känt varvtal och därefter mäter spänningen mellan två ändar från motorn - gissar att det är 3-fasmotor (tre sladdar ut) och då spelar det ingen roll vilken sladd - är det 6 sladdar så får du leta efter ett par som har låg resistans mellan sig.

när du mäter strömmen så kortsluter samma par som du mätte spänningen över med ändarna mot varandra genom din multimeters strömmätningsingångar - var beredd att dremmeln kommer att gå betydligt tyngre - kanske inte orka starta och varva vid lågvarv - speciellt i startfasen och lågvarv där det momentant är mycket tyngre periodvis var gång PM magnetens pol skall passera en statorpol då strömmen som bildas i lindningen när den kortsluter försöker knuffa tillbaka PM-magneten - när varvet är lite högre så kommer massan i rotorn att hjälpa till att komma över dessa momentstoppar. Om du inte kör med starkare maskin som borrmaskin så kan du prova att varva upp en del innan du kortsluter. - och nej det är inge fara att det skulle komma så mycket ström att det börja brinna som när man kortsluter ett blybatteri - en generator strömbegränsar sig själv.

Det finns dock en hake och det är ditt mätinstrument - en enkel digital multimteter mäter noggrannast när frekvensen är 50-60 Hz (motsvar ca 3000 rpm för enkel 3-polig motor) och kan visa för lite när man ligger lång över eller under den frekvensen - något att tänka på.

Har du inte en True RMS-instrument som kan mäta fler kHz rätt så bör du hålla runt 50 Hz på din mätsignal alternativ kalibrera upp multimeter mot någon sinus/funktionsgenerator så att du vet hur mycket den avviket vid högre frekvenser.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Intressant tråd, jag planerar också att bygga vindkraftverk. Att hitta en motor med rätt spec för att användas som direktdriven generator är inte det lättaste. Först och främst bör den ha ett lågt Kv så att man får önskad spänning vid lagom varvtal utan att behöva växelhus. Om du t.ex vill ha 30 V vid en vind på 10 m/s och turbinen är 2 m i diameter med ett löptal på 7, då kommer hastigheten vid vingspetsarna vara 7 * 10 = 70 m/s, och då omkretsen är 2 * 3.14 = 6.28 m, är rotationshastigheten 70 / 6.28 = cirka 11 varv/s = 60 * 11 = 660 rpm, vilket ger en önskad faktor på 660 / 30 = 22 rpm/V.

Man kan säkert hitta en sådan motor gjord för höga spänningar, t.ex 230 V vilket ger ett varvtal på 22 * 230 = 5060 rpm. (Gäller samma faktor vid generatorläge som vid motorläge?) Men då skulle jag tro att du bara kommer upp i en bråkdel av strömmen som motorn är designad för, alltså har du en massa onödig dödvikt uppe i masten.

Enligt vad jag läst går det att hitta lämpliga likströmsmotorer, gjorda för att drivas på 50-100 V, i t.ex backupbandstationer och löpband. Man kan också hitta stegmotorer i bl.a. skrivare, men dessa brukar vara för klena för ändamålet. Navmotorer till elcyklar lär också fungera - de har dessutom färdiga flänsar att montera propellerbladen i, å andra sidan är de gjorda för att skruvas fast i bägge ändarna av axeln. Det allra bästa för ändamålet ska vara att bygga en egen "pannkaksgenerator".

En brasklapp: Jag har ännu inte mycket praktisk erfarenhet, är själv i planeringsstadiet...

Mera läsning: http://24volt.eu/vind_bygga_vindkraftverk.php

xxargs: Tack för instruktionerna!
studd

Inlägg av studd »

Har ingen möjlighet till foto just för tillfället, men motorn är en borstlös tre-fas motor och jag behöver göra en likriktarbrygga av schootky dioder och skulle vilja ha en skiss på hur bryggan skall lödas ihop samt kopplas in till motor respektive batteri. Hur många dioder behövs?

Edit. Hade glömt uppdatera sidan innan jag skrev inlägget...
studd

Inlägg av studd »

Tack för svaren, jag har en kompis som svarvar och bygger egna borstlösa modellmotorer och kan lätt få hjälp att linda om en motor alt bygga en som passar i kv. Dock kunde han inte den biten om att likrikta och använda motorn som generator.

Jag har för övrigt en ganska enkel multimeter för runt 500kr.

Det är likriktar delen jag först och främst behöver hjälp med och om man behöver nån form av laddregulator som till en bil etc.

Kan köra med en borrmaskin med kontrollerat varvtal för att hamna mer rätt i hz
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

studd skrev:jag behöver göra en likriktarbrygga av schootky dioder och skulle vilja ha en skiss på hur bryggan skall lödas ihop samt kopplas in till motor respektive batteri. Hur många dioder behövs?
Typ så här:

Bild

Jag har funderat på att ha likriktaren uppe i vindkraftverket istället för nere i elskåpet. Fördelarna är att man klarar sig med två tjocka kablar istället för tre, och att minuspolen enkelt kan jordas vid masten, samt att konstruktionen av en nödbroms vid masten blir enkel (kortslut plus och minus).
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

studd skrev:Kan köra med en borrmaskin med kontrollerat varvtal för att hamna mer rätt i hz
Jag skulle inte lita på att en vanlig borrmaskin håller exakt varvtal vid hög belastning. Koppla utgången från generatorn (två valfria poler) till en frekvensräknare istället så har du facit.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tänk en gång till på den magnetiska bromsningen och varför den är som den är ( dvs. lita inte på den - du måste ha ytterligare säkerhetsbroms av mekanisk natur eller flöjning/vridning av turbinen ur vind i hård vind för att hålla varvtalet begränsat )

motorcyklar så kortsluter man generatorlindningen i regleringen för att den _inte_ skall dra mekanisk moment från motorn, dvs. _inte_ bromsa. - hur kommer det sig

medans en batteriborrmaskin så kortsluter man ofta motorn i viloläge för att chucken skall vara trögvriden - vad är skillnaden mellan dessa lösningar.

fundera på detta - när du förstår detta så inser du samtidigt varför kortsluten generator inte är en tillräckligt bra nödbroms utan måste kompletteras med någon ytterligare oberoende fungerande broms. Det är sådant som gör att vindkraft alltid blir dyrare än först tänkt...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man kan ju ta en sak i taget.

Först att få rätsida på detta med generatorn. Sen att bygga en testbänk. osv...
Skriv svar