Vi har en pelarslipmaskin (ASEA SM6) på jobbet som det small i innan helgen.
Har felsökt den under morgonen, och det visade sig att skruven som höll jordkabeln hade fallit ned och kortslutit mellan två av faserna på överströmskyddet i brytaren. (Jag antar att det är ett överströmskydd, vad skulle det annars vara?)
Överströmskyddet består av tre stycken (en per fas) kanthaltrådlindade isolerade "metallflärpar" som vid uppvärmning böjer sig och trycker på en plastmojäng för att lösa ut. Kortslutningen brände av kanthaltråden på två av "flärparna". Tråden verkar ha resistansen 10 Ohm/m. Men att linda om känns inte aktuellt, dels för att det troligen är billigare att köpa en ny brytare, samt dels för att jag inte hittar "platt" kanthaltråd med 10 Ohm/m resistivitet.
Brytaren har i övrigt en "på"-knapp och en "av"-knapp. Brytaren är märkt med ASEA, "DAMXD 6" samt "0.7-1.1 A".
Frågan är vad man ska ersätta den med? Har letat på ELFA utan någon större lycka, även Farnell. Men jag vet ju inte riktigt vad jag ska söka på...
Ett alternativ är att helt sonika ta bort överströmskydden, jag antar att de används som motorskydd? Pelarslipmaskinen används mycket sällan längre än någon minut i taget, max kanske 10 minuter om dagen.
Kan fixa ett par bilder efter lunch.
Ersättare brytare med överströmskydd till pelarslipmaskin
Re: Ersättare brytare med överströmskydd till pelarslipmaski
Det är ett helt vanligt motorskydd. Ta bort det är dumt för då riskerar du att skada operatör och motor om man kör fast, och att skada motorn vid fasbortfall.
På motorns märkplåt kan du se märkströmmen, bara köp valfritt motorskydd som går att ställa in för denna ström och passar fysiskt, gärna ett med nollspänningsbrytare vilket man ska ha idag.
På motorns märkplåt kan du se märkströmmen, bara köp valfritt motorskydd som går att ställa in för denna ström och passar fysiskt, gärna ett med nollspänningsbrytare vilket man ska ha idag.
Tack för svar! Har vanliga motorskydd start- och stoppknapp? (surfar mobilt för tillfället, bökigt att söka och kolla på produkter)
Tills vidare tog jag bort skyddet och ersatte det med kopparplåtar, behövde få igång den snabbt för att kunna slipa en grej, tanken är som sagt att ha det så högst temporärt. Min fundering är om man ska behålla själva start/stopp-knapparna, och montera ett nytt motorskydd bakom, eller om man byter ut rubbet?
Tills vidare tog jag bort skyddet och ersatte det med kopparplåtar, behövde få igång den snabbt för att kunna slipa en grej, tanken är som sagt att ha det så högst temporärt. Min fundering är om man ska behålla själva start/stopp-knapparna, och montera ett nytt motorskydd bakom, eller om man byter ut rubbet?
finns låddor med motorskydd kombinerat med av på
bönner brukar vara förtjusta i dom, nima kanske?
bönner brukar vara förtjusta i dom, nima kanske?
36-224-90 är ett motorskydd med start/stopp knappar.
Har du externa start/stopp knappar har de kontaktorer man sätter motorskydsrelä på 36-225-23
Har du externa start/stopp knappar har de kontaktorer man sätter motorskydsrelä på 36-225-23
där fanns den modellen jag tänkte på
är det en maskin som man startar och stoppar ofta så är en bra strömbrytare vettigare än dom knapparna
är det en maskin som man startar och stoppar ofta så är en bra strömbrytare vettigare än dom knapparna