spindelmotor???

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
freppac
Kontakt:

spindelmotor???

Inlägg av freppac »

Hej!

Håller på att bygga en cnc maskin och har lite funderingar ang. val av spindelmotor...
bygget är väl inte jättelångt gånget men det hela börjar ta form iaf. Linjärerna och motorerna är fixade för alla axlar.

ser ut så här just nu (x-linjär ej med på bild)
Bild

har väl i princip förstått att vill man ha en budget spindel så är det kress som gäller?
isf....skall man välja 530 800 eller 1050 modellen??? eller finns det alternativ i samma prisklass?

jag planerar väl främst att fräsa detaljer i trä och plast(typ pom)men gärna även lite enklare detaljer i alu. (om möjligt?)

vad tror ni?
Senast redigerad av freppac 8 augusti 2011, 13:42:37, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Re: val av spindelmorot???

Inlägg av X-IL »

Fint bygge! Berätta gärna mer i en tråd.

Morot? :)

Det är ju många som kör med Kinaspindlar luft- eller vattenkylda, ungefär samma kostnad som en Kress tror jag (OK lite dyrare). Annars har du ju Suhner eller alternativet att ta en vanlig överhandsfräs.
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

Hej!
tack för svar...har funderat på att göra en tråd av bygget....skall försöka hitta en tidslucka så det får plats i schemat :)

kinaspindlar har ja kollat på....verkar ju smidigt och framförallt verkar dom betydligt tystare...fel?
någon som har erfarenhet av dessa? vill ju ha en ganska liten...men sist ja letade fanns de bara från typ 2.2kW och uppåt....tycker det känns rejält i överkant?

har även funderat på å köra en normal överhandsfräs....men vill man ha något vettigt får man ju punga ut med lika myucket som för en kress.....å kressen känns "snyggare" :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kinaspindlarna skall vara rejält mycket tystare än t ex en Kress eller öhf. Kinaspindlar finns iaf från 1,5kW, även lägre har jag för mig. Klart du skall göra en tråd!
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... -Inverters Dom här är jag själv lite sugen på.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag funderar på om portalen är stabil nog för en större spindel, är det bara en profil fäst i en platta direkt på vagnen?
Ett bakre stag och en vagn till kanske behövs?

Ändra gärna trådtiteln till "spindelmotor", det är lättare att finna den om fler behöver spindelinfo i framtiden! Är det rättstavningen i en telefon som varit framme, känns som en typisk iphonegrej! :)

Spruft: Det var de jag pratade om här om dagen, det finns även större ända upp till typ 4-5kW på andra ställen.
3kW:
http://cgi.ebay.com/3000W-ER20-Spindle- ... 3cbacf1daf

4kW luftkyld:
http://cgi.ebay.com/4KW-AIR-COOLED-SPIN ... 4aa7cde16f

Till trådstartaren; en liten nätt 65mm spindel, 0,8kW 24000rpm för 185 USD!
http://cgi.ebay.com/Water-Cooled-CNC-Sp ... 45f9b63293
freppac
Kontakt:

Re: spindelmotor???

Inlägg av freppac »

Hej!
Det är i sjäva verket två vagnar per sida...alltså totalt 4...men är själv osäker på stabiliteten

morot var avsiktligt :) ingen iphone här inte!!! skulle jag inte ta i med tång...men det är en annan diskussion :badgrin:

har kollat lite på de där 0.8kW spindlarna....men det går ju på en del med driver (375$ är det billigaste jag hittat iknl. frakt från kina...inverter +spindel)....en kress 800 är ju samma effekt fast går ju endast lös på en sådär 165Euro ...(inkl frakt) så frågan är väl eg. är det värt att köpa vfd för ca 2500:- eller "duger" en kress fme 800 för typ 1600?
man slipper ju vattenkylningen,...men får mer oväsen på köpet :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fundera på att flytta isär vagnarna lite och dra en stötta längst upp till baksidan av portalen om det skakar för mycket.

Till en 0,8kW spindel så brukar det vara enkelt att hitta inverterare här på forumet, det har sålts riktigt fina märkesgrejer för 3-500:- flera gånger och hittar du något sådant så kommer du undan billigt.
De inverterare som är med spindlarna är ibland riktiga fulbyggen, det saknas chip och komponenter, modbus-implementeringen (för fjärrstyrning från Mach3) är dåligt skriven och kräver en speciell plugin etc.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

dar303 skrev: Spruft: Det var de jag pratade om här om dagen, det finns även större ända upp till typ 4-5kW på andra ställen.
3kW:
http://cgi.ebay.com/3000W-ER20-Spindle- ... 3cbacf1daf
Neeej det är inte samma. Den jag peka på har keramiska kullager och 0.005mm MAX run out.

Och undvik china-inverterarna. Skulle inte ta i dom med tång!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nej, jag ser att det inte är samma! Jag menade att det har kommit större kines-varienater av den "fyrkantiga" sorten.
Arceurotrades var ju billiga också, undrar om de är högljudda?
Man borde plöja lite cnc-zone för att se om någon hårdtestat både Arc's och ebayvarianterna.
Skriv svar