Spindelproblem med Mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
funkstar
Kontakt:

Spindelproblem med Mach3

Inlägg av funkstar »

Tjena
Jag har byggt en ny spindel till min fräs och har nu problem med att få den i trim.
När jag kör igång spindeln säg på 1000 varv, drar den iväg till kanske 1500 och sedan går ner till ca 1000.
Men det slutar inte där, när den sedan ligger och kör på 1000 rpm så varierar den, variationerna blir värre ju lägre varvtal jag har.

Jag kör med Mach3 till ett CNC4PC breakoutboard: C11G
Det har en 0-10V konverter på kortet som har en trimpot för att finjustera utspänningen. Den trimpoten står på ca 50%. Inställningen i Mach3 är Step/Dir för denna, alltså man ser ingen PWM på pin 14 (som råkar vara kopplad till 0-10V omformaren).
Min VFD är en Omron VS Mini J7.

Har försökt att mäta utspänningen från breakoutkortet och jag har konstaterat att den varierar. Men det verkar som jag påverkar ngt när jag kopplar in min voltmeter mellan GND och 0-10V ut.. (det stör mig för jag fattar inte riktigt varför). Har även mätt att VFD ger ca 11.5V ut.

Är det ngn som har ngn idé om vad det kan vara, vet inte om jag gett all info så är det ngt som fattas så fråga.

MVH

Per
H.O

Re: Spindelproblem med Mach3

Inlägg av H.O »

När du mäter på den analoga signalen tänk på att den är isolerad både från "PC-GND" och från "maskin-GND".
Det du kan testa är att laborera med pulsbredden på signalen och även polariteten, dvs prova att ändra statusen för Active Low för Pin14 i Ports & Pins och testa att "sträcka ut" pulserna genom att ändra värdet Step Pulse i Motor Tuning.

Se också till att matningen till F/V omvandlaren är stabil, testa att sätta en konding på 100uF eller nått över den - direkt på plinten på kortet.

Du kan ju även prova att mata F/V omvandlaren med en extern spänning som uppfyller kravet, 12V, 20mA. Det "borde" ju funka med 11.5V men specen säger 12V så....
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Tack för snabbt svar:
Jag har tre ledare från VFD till kortet: FC, FR och FS. Dessa är i tur och ordning: nolla, signal och matning. Mellan nolla och matning mäter jag 11.53-11.54 V. Det är alltså VFD själv som matar V/F omvandlaren på breakoutboardet.
De tre ledarna går i en skärmad kabel och skärmen har jag kopplat till chassit på VFD och INTE till kortet. Det var så jag uppfatta att jag skulle koppla från datablad men det kan ju vara helt fel.
Vad som är konstigt är att så fort jag kopplar ett osc eller vanlig multimeter mellan FC och FR så påverkas hast på spindeln, den blir lägre. Tycker att inte borde vara så. Spindeln varvar heller inte upp över sitt målvarvtal initialt lika jäkligt om jag har osc eller multimeter inkopplad.

Men vidare så testade jag med att vända på active low på spindle step signalen och då blev det nästan omöjligt att få igång spindeln över huvud taget. Alltså signalen blev nästan ingenting.

Jag testade oxå att laborera med pulsbredden men det gav i princip inget, kanske fick jag lite högre hast när jag ökade pulspredden (jag antar att du pratar om de två fälten i Motor Tuning -> Spindle som man kan ställa mellan 0 - 5 us).

Har inte testat att sätta dit en kondning än. Och ngn extern 12V källa med 20mA har jag inte liggandes.

Testade hur mycket spänningen flukturerade när jag körde vid 1000 rpm. det var +- 0,2V ca.
Sen testade jag hur mycket spänningen fluktrurerade när jag kopplade bort FR sladden och då var det endast ca +-0.02V

En annan sak som jag lade märke till som jag tycker är skum är att när jag slår på huvudströmbrytaren så har jag ca 0.02V på FR. Fine. Men sen när jag startar Mach3 så hoppar den upp till ca 0.3V (beroende på hur jag ställer trimpoten).

Kan ju oxå lägga till att jag har inte betalt licens för Mach3 än. Kan det ha ngt med det hela att göra.

Nu ska jga testa med en kondning, återkommer..

Per
labmaster

Inlägg av labmaster »

Är det någon mer än jag som tycker att det lutar åt att signalen verkar flytande på något sätt. Kan det möjligen vara så att det saknas ett pull-up motstånd på lämpligt ställe? Jag har dock aldrig sysslat med dylik apparatur och då är det inte lätta att avgöra vad som kan fela. Speciellt som det inte finns något schema presenterat.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://cnc4pc.com/Tech_Docs/G11G_VFD_TMV7_01.pdf

Så bör det vara kopplat, har du laddat ner XML filen för C11G från CNC4PC och testat?
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Precis som Bengt visar är det kopplat.. förutom att jag inte använder reläerna utan har lött ihop ett par transistorer som jag kopplar till de vanliga utgångarna på breakout kortet (vill ha reläerna till annat). Men det ska ju inte ha med 0-10V att göra, eller??
Har inte laddat ner XML-filen och testat, får nog kolla lite på hur man gör det.
Satte en kondning på plinten över FC och FS (0 och +12V från VFD) och det gjorde att spänningen ut blev jättelåg... jag är ganska förvirrad om vad som händer här..

När jag kommer hem ska jag testa att ta bort kondningen igen så att det faktiskt var den som orsakade och inte ngt annat klantigt från mig.

Jag tycker, rent utan att veta ngt alls och är i stort rätt kass på elektronik, att det lutar lite åt vad labmaster säger. att signalen ligger och flyter på ngt sätt..

Ska jag prova att koppla nollan från VFD ihop med nollan på breakoutboard? Som jag fattar det är F/V kretsen optiskt isolerad från resten av kortet och drivs alltså sparat från de 12V som kommer från VFD och sålunda skulle det inte ha ett skit påverkan om jag kopplar ihop nollorna, eller???

Tack för svar i alla fall! Testar på och meddelar hur det går.

Per
labmaster

Inlägg av labmaster »

Försök hitta ett schema på breakoutkortet så kanske det finns en chans att hjälpa till lite mera vetenskapligt.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ska jag prova att koppla nollan från VFD ihop med nollan på breakoutboard?
Precis som Bengt visar är det kopplat
Har du kopplat som schemat viasr så har du ju nollan där, annars har du inte kopplat rätt.
H.O

Inlägg av H.O »

På den del av break-out-kortet som har med F/V-konvertern att göra har du fyra anslutningar, +12V, GND, GND, 0-10V. De båda GND-anslutningar här är gemensamma med varandra men inte med någon annan GND anslutning på break-out-kortet. Så är det i alla fall på C11-kort. På detta sätt hålls den analoga delen separat från resten av systemet vilket är en nödvändighet för de "idiot-konstruktioner" till omformare som har sina ingångnar refererade till nätspänningen.

Jag kikade i manualen för J7 och vad jag kan se så har du det korrekt anslutet. FS=12V, FC=GND, FR=Signal. Möjligen skulle jag ansluta skärmen på din kabel till FC istället för till chassi eller skippa den helt - åtminstånde för att testa.

Har du satt SW8 i rätt läge (OFF) för att välja varvtalstyrning via analog spänning (istället för ström) samt satt parameter n03 för 0-10V input (2)?

Jag kan inte se varför en konding över FC/FS skulle dra ner signalen om det inte vore så att spänningsregulatorn i omformaren (den som ger +12V ut) självsvänger eller nått. Mät 12V-matningen med och utan kondingen och kolla, mät även hur mycket rippel du har på den spänningen (multimetern i AC-volt-läge).
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Tjena
Tack för svar igen, ni är ju snabbare än vinden. han knappt cykla hem så hade alla tre gett nya svar..
Hur som helst;
Jag är med på vad du säger om de olika GND på kortet H.O., det är precis lika på mitt kort. Har även dubbelkollat alla inställningar i VFD inkl switchen SW8.
jag har nu kopplat EXAKT som schemat bengt visade. Alltså via kortets egna två reläer för riktning (som tidigare satt via två transistorer som jag lött ihop).
Det gav i alla fall ingen skillnad.
Har provat med att lägga på och ta bort en kondning under körning. Utan kondning ligger den är det som innan (såklart) och med kondning stannar den nästan helt.
Så fort jag kopplar in en multimeter eller ngt på nollan så sjunker varvtalet.
Jag prova att koppla bort skärmen. Ingen skillnad.
Jag prova att skilja på skärmen för direction signalen och 0-10V signalen. Det gav skillnad men fortfarande flyter spänningen.

Jag är nu helt inne på att det är ngt jävla jordningsfel eller så, för om jag under drift tar tag i 0-10V signal sladden kan jag påverka spindelvarvtalet (som sjunker när jag tar tag i sladden, lika det som händer för multimeter eller osc.).

Testade med att sätta på multimetern på AC och lägga över 0 - 12V och fick då 24.6V på multimetern. Det vet jag itne hur jag ska tolka. Har ju ett osc. som jag kan se att ripplet ligger på ca 0.3V men ibland kommer spikar med mer när spindeln är igång (även utan spindeln igång men inte lika stora).

Måste nog se så att själva jordningen av skåpet funkar och att mitt uttags jord inte bara hänger i luften ngnstans.

Annars börjar jag få slut på idéer om vad jag ska ta mig till. Kan ju prova med att montera ur hela jäkla VFD och köra med en pot och sen stegvis bygga in den i skåpet igen och koppla mot datorn och se vid vilket steg den börjar jävlas.

Skulle oxå gärna testa med en annan spänningskälla och sen titta på vad som kommer ur den, alltså utan att koppla in till VFD alls. Bara för att se att det inte är Mach3 som hittar på ngt skumt. Som jag sa innan så ligger utsignalen på 0.0 till det att jag startar Mach3, då hoppar den plötsligt till liv och börjar ligga och flyta. Jag tolkar det lite som att Mach3 "läcker" lite till spindelstyrningen... men hur knarkat låter inte det?!?

Om ni har ngt mer "på lager" så är jag testar jag gärna. Verkar svårt att få fram schema, hittar i alla fall inget på nätet. Men ska dra iväg ett mail till CNC4PC och se vad de säger.

Återkommer så fort jag har haft tid att testa lite till.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

och köra med en pot
Låter som en utmärkt idé
H.O

Inlägg av H.O »

Min tanke precis, lämna allt som det är men koppla bort din sladd från C11-kortet och sätt en potentiometer där istället - hur funkar det nu?
Har du resistansmätt från "GND" på VFD'n till "GND" på C11-kortet för att verifera att det inte är avbrott i kabeln ellet att någon anslutning inte är OK, typ ej åtdragen skruvplint eller ej skalad kopplingstråd? - Sånt händer....
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Ok.
Har nu gjort så att jag kopplade in en 10K pot till VFD och nu funkade det perfekt.. Har provat att köra med spindeln och mach3 och varvtalet ligger helt still. Inga problem med att hålla i kabeln osv osv

Nu behöver jag verkligen hjälp för nu börjar det bli lite för mycket el-meck och jag är ju mekaniker så..

Vad tyder det här på? att kortet är paj och isåfall hur felsöker jag? Kan jag köra med en extern spänningskälla vilken som typ 5V och se om utspänningen är konstant? Kan kortet dra för mycket ström från VFD eller tvärt om? Kan det vara för att jag har 11.5V istället frö 12V (som HO var inne på), det känns lite för känsligt för ett sånt här typ av kort eller? Kanska ska fråga på CNC4PC..

Jäklar jag hatar när jag inte vet rikgit vad jag ska göra..

Pera
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag skulle prova med en annan 12v matning till ditt C11 för att ytterligare utesluta felkällor.

Att få nån vettig hjälp från cnc4pc kan du glömma, då är det enklare att skaffa nått annat kort.
Jag blev lovad att få mitt C11 fixat hur många gånger som helst men inget hände.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vilken version av C11G är det du har, fungerar allt det andra som det ska dvs. har du allt inkopplat enligt 'rätt' manual/version?
Skriv svar