Byte av trasig kondensator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SpanCox

Byte av trasig kondensator

Inlägg av SpanCox »

Jag har lyckats vålda sönder en konding på ett av mina Triamp 2024 kort.

När jag mailade Sure Electronics och frågade vilken konding som jag skall ersätta den med fick jag ett svar som jag bara förstår delvis, därav detta inlägg.

"0805 FH 100nF 0805smd capacitor (104) Y5V 50V ±20%"

Jag har lyckats klura ut att "0805" är storleken men vad innebär (104) Y5V i praktiken?

Kan jag ersätta den med "65-767-06" hos Elfa?

Med vänlig hälsning,

Thomas
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Byte av trasig kondensator

Inlägg av TomasL »

104 betyder 100nF och Y5V är materialet, men hur sjutton lyckas du förstöra en keramisk konding? hamrade du på den eller? :humm:

Edit potensfel, för snabb med skicka
Senast redigerad av TomasL 6 augusti 2011, 22:40:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

De spricker ju ganska lätt, vid små mekaniska spänningar har jag märkt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man skall inte utsätta kretskort för mekaniska spänningar, betydligt fler grejjor, som genompläteringar tenderar att gå sönder.
Borre

Inlägg av Borre »

104 betyder 100nF, inte 1nF.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Fyra svar utan att få svar, men jag är inte den som klagar. ;)

Förstärkarkortet är en smula felborrat så att polskruven för högtalarutgången hamnade i spänn mot kondingen utan att jag såg det.

Den länkade Elfakondingen, kommer den att duga som ersättare, eller måste det vara en Y5V?

//T
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Oops, var lite för snabb.
Du har fått svar på vad det skall vara för nån konding, och vad betäckningen betyder.
Huruvida det måste vara en Y5V konding kan enbart konstruktören svara på, då det sannolikt finns en orsak till att han valt just detta material och inte X5 eller X7, eller nått annat.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det fungerar bra med X7R som är bättre än Y5V. Y5V är eller iaf var billigare än X7R.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Toppen, rehnmaak!

Tack för hjälpen.

//T
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det kan ju vara så att man vill ha de speciella egenskaper som finns i en Y5V och därför valt den.
Finns inget material som är "bättre" än något annat, det hela beror på vad man skall använda den till och vilka egenskaper man vill ha.
Eftersom vi inte vet var och vilken funktion kondensatorn har, så går det inte att svara på frågan.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Fast y5v vill ingen ha förutom pga kostnad... det är väl typ +20/-80% tolerans. Enda bra fördelen är väl hög dielektricitetskonstant men utvecklingen har gått framåt så pass att det bara är de allra högsta kapacitansvärdena man använder y5v.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fördelar och fördelar, det handlar inte om vad som på pappret är bättre eller sämre, må så vara att X5/X7 har bättre tolerans och förmodligen lägre ESR, MEN, den kan ha speciella egenskaper, till exempel ESR som man förlitar sig på i ett filter eller en impedanskurva man vill uppnå, eller nått annat.
Förmodligen är det en avkopplingskonding och det fungerar förmodligen alldeles utmärkt alldeles utmärkt, men man skall aldrig utgå ifrån det.
Borre

Inlägg av Borre »

Om man kollar på bilder på Sure Electronics TA2024 kort ser det ut som antingen en utgångs- eller "common mode"-kondensator (troligen den senare enligt datablad) som förstörts och dessa behöver inte vara Y5V utan kan vara X7R eller tom plast. Däremot kan det kanske vara smart att använda samma för bägge kanaler.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Säg till om du konstruerar in en Y5V konding i ett signalfilter så man vet vad man inte ska köpa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nä jag vet, det var bara ett ett, iofs dåligt exempel, på att det KAN finnas orsaker till att konstruktören valt vissa typer/fabrikat/material i sin konstruktion, och att det inte alltid går att byta mot något annat.
Skriv svar