VFD + VSD problem >> hittat problemet <<
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
VFD + VSD problem >> hittat problemet <<
Hur ska man gå tillväga med placeringen av VFD:n då den nu slår ut mina VSD drivers?
Ska man behöva byta till skärmat kablage på nätsidan till filter - från filter till VFD - från VFD till kopplingsplinten?
Eller ska man behöva köpa ett skåp till denna och placera den utanför elskåpet och dra skärmat?
Så det kan bli.....
Ska man behöva byta till skärmat kablage på nätsidan till filter - från filter till VFD - från VFD till kopplingsplinten?
Eller ska man behöva köpa ett skåp till denna och placera den utanför elskåpet och dra skärmat?
Så det kan bli.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av tecno 18 augusti 2011, 14:53:44, redigerad totalt 1 gång.
Re: VFD + VSD problem
Det ser ut att vara lättare om du bygger in VSD drivarna men skärmade kablar från VFD:n är nog ett måste ändå. Prova dig fram, det är enklast eftersom jag antar att du inte har instrument att mäta med. Starta med att bygga en låda till drivkorten.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: VFD + VSD problem
Skulle det funka med hålad aluplåt, hur pass avancerat tror du att det skulle behöva vara då ventilationen måste vara fullgod. Det kan mycet väl vara så att jag behöver ersätta de två fläktarna ovanför då jag tror att dessa spyr ut en massa störningar har jag fått för mig, ska kolla och se om dom ställer till med nåt så jag vet vad som gäller dom. Det är 220VAC fläktar.
Re: VFD + VSD problem
Jag ser inte exakt hur kylflänsarna ser ut men det kanske går att få till en plåtburk där du kan använda kylflänsen som en av väggarna. Då kan fläktarna sitta på utsidan och blåsa bort värmen som strålar från flänsarna. Behöver du luftflöde på över kretskorten kan du använda ett gallernät eller borra en massa hål i kortsidan på burken.
Re: VFD + VSD problem
Regel kraven för VFD (Variabel-frekvens-driver) ÄR omfattande.........
Enligt Lågspäningsnormen skall monteras:
Så nära motoren som möjligt
Skärmade kabel överallt
Nätfilter både på inkommande och mellan VFD - motor
Allt i egna lådor med godkänd skärmegenskaper
Enligt Lågspäningsnormen skall monteras:
Så nära motoren som möjligt
Skärmade kabel överallt
Nätfilter både på inkommande och mellan VFD - motor
Allt i egna lådor med godkänd skärmegenskaper
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: VFD + VSD problem
Så nära motoren som möjligt > allt är ju relativt men en utopi i många fall
Skärmade kabel överallt > OK
Nätfilter både på inkommande och mellan VFD - motor > det var nåt nytt för mig, på inkommande ja men...
Allt i egna lådor med godkänd skärmegenskaper > då blir det till att köpa ett elskåp och montera in eländet i då
Skärmade kabel överallt > OK
Nätfilter både på inkommande och mellan VFD - motor > det var nåt nytt för mig, på inkommande ja men...
Allt i egna lådor med godkänd skärmegenskaper > då blir det till att köpa ett elskåp och montera in eländet i då
Re: VFD + VSD problem
Nä, inte riktigt så.
Filter behövs normalt inte (dock beroende på fabrikat).
Man behöver filter om motorkablarna är väldigt långa dock.
Men konsultera dokumentationen, det borde stå exakt hur du skall göra i den.
Du skall inte ha någon skarv mellan motor och VFD om skarven inte är skärmad.
Du måste ha hf-täta avlastningar/genomförningar på VFD'n
Skärmad kabel till motorn.
Motorns anslutningslåda skall vara skärmad, samma gäller eventuella arbetsbrytare/säkerhetsbrytare.
Filter behövs normalt inte (dock beroende på fabrikat).
Man behöver filter om motorkablarna är väldigt långa dock.
Men konsultera dokumentationen, det borde stå exakt hur du skall göra i den.
Du skall inte ha någon skarv mellan motor och VFD om skarven inte är skärmad.
Du måste ha hf-täta avlastningar/genomförningar på VFD'n
Skärmad kabel till motorn.
Motorns anslutningslåda skall vara skärmad, samma gäller eventuella arbetsbrytare/säkerhetsbrytare.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: VFD + VSD problem
Nåväl, bara att ta i detta och flytta på det hela och se vad som behövs i avstånd/kapsling för att bli av med störningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: VFD + VSD problem
Varför gör du så??
Motorskyddet och kontaktorerna fyller ju ingen funktion.
Motorskyddet och kontaktorerna fyller ju ingen funktion.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: VFD + VSD problem
Det ÄR en gammal maskin med befintlig kablering - kontaktorer - plintar etc...
Re: VFD + VSD problem
TomasL
>Nä, inte riktigt så.
Praktiserade som el-skåpsmontör för många år sedan
Ett av skåpen blev underkänt vid besiktningen på grund av detta.
Om dagens VFD (Variabel-frekvens-driver) har inbyggda el-filter
och höljen med godkänd skärmegenskaper ?
MEN hur många hobbyister har råd med nytillverkade utrustningar ?
El-skåp och kabelgenomföringen som ÄR godkända som högfrekvens-täta
inte vanlig eller billiga........
>Nä, inte riktigt så.
Praktiserade som el-skåpsmontör för många år sedan
Ett av skåpen blev underkänt vid besiktningen på grund av detta.
Om dagens VFD (Variabel-frekvens-driver) har inbyggda el-filter
och höljen med godkänd skärmegenskaper ?
MEN hur många hobbyister har råd med nytillverkade utrustningar ?
El-skåp och kabelgenomföringen som ÄR godkända som högfrekvens-täta
inte vanlig eller billiga........
Re: VFD + VSD problem
Ok, men skit i allt, ersätt motorskyddet med en minibrytare, på lämpligt maxvärde.
D-Koppla motorn. Ny kabel direkt från omriktaren till motorn utan skarvar, har motorn inte skärmad anslutningsbox, kan du pröva med grafitspray, finns hos elfa, annars får du skärma av den på nått sätt.
Programmera omriktaren med rätt motorspänning (förmodligen då 240V vid D-koppling) rätt maxström samt lämplig max-frekvens, säg 100Hz beroende på vilket varvtal du vill ha maximalt.
Programmera så att en av de digitala ingångarna bestämmer rotationsriktning.
Borde vara allt.
GFEF, i alla fall i 10 år har de varit försedda med filter. Och i det här fallet ser den ny ut.
D-Koppla motorn. Ny kabel direkt från omriktaren till motorn utan skarvar, har motorn inte skärmad anslutningsbox, kan du pröva med grafitspray, finns hos elfa, annars får du skärma av den på nått sätt.
Programmera omriktaren med rätt motorspänning (förmodligen då 240V vid D-koppling) rätt maxström samt lämplig max-frekvens, säg 100Hz beroende på vilket varvtal du vill ha maximalt.
Programmera så att en av de digitala ingångarna bestämmer rotationsriktning.
Borde vara allt.
GFEF, i alla fall i 10 år har de varit försedda med filter. Och i det här fallet ser den ny ut.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: VFD + VSD problem
Här en bild på sidan av maskinen, Y bommen och den inbyggda motorm som man ser bakom läslampan. Den kan väl få duga som kapsling då?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: VFD + VSD problem
Duger säkert, lämpligt är dock, för att inte förvilla i framtiden, plocka ur de gamla kontaktorerna, och motorskyddet.
Re: VFD + VSD problem
Håller med om detta då jag inte heller ser någon anledning att köra med dom gamla kontaktorerna och kablarna, du borde få betydligt mindre störningar i skåpet av detta då jag antar att inga av dom gamla kablarna som är dragna mellan kontaktorerna var skärmade?