Funderingar på el-cykel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Funderingar på el-cykel

Inlägg av Icecap »

Jag har funderat på att bygga en cykel med "assistans" av el. Då Fagga har visat upp sitt projekt har funderingarna inte blivit färre och jag har målet ganska klart för mig nu. Det blir en liggcykel inspirerat av min nuvarande men med lite klantigheter bortdesignade, den blir förlängd lite för att få bättre landsvägsegenskaper och plats för ackumulatorer & motor.

Mitt krav är att jag ska kunde åka till och från jobbet (exakt 5 mil varje riktning) på en laddning utan att mellanladda och den ska gärna kunde hålla 40km/t kontinuerligt under den sträcka, dock inte under 35km/t och då räknar jag enbart på el, ingen trampning. Det ska gå att trampa den enbart och som assistans. I elektroniken ska det finnas ett testläge (:vissla:) som gör att man medelst en speciellt kontroll-input kan växla den bort från uppstartsinställningen "cykel klass 2" (max. 20km/t) till full styrka när man är <på inhägnad område>. Om Farbror Blå får för sig att provåka ska man ju inte skrämma livet ur dom ju...

Kan jag fixa laddning på jobbet kan jag åka helt gratis...

Men det finns lite saker jag funderar mycket över.

Jag vill kunde regenerera bromsenergi, dels för att kunde samla in det lilla jag kan få (är ju minimalt) och dels för att kunde ställa en önskat hastighet och sedan hålla denna backe upp och backe ner, effekten blir alltså att jag vill kunde trampa lite mer än vad som behövs och sedan använda denna extra energi till att "jämna ut" någon backe. Tänk det som ett svänghjul som samlar energi när man drar nerför och hjälper till uppför, alltid bra.

För bäst effektivitet ville en BLDC-motor vara grejen, bara synd att den ska växlas så satans mycket. För att fungera som motorbroms måste den vara kopplat till drivhjulet utan frihjulskoppling mellan, jag har en idé om hur jag ska klara detta men det blir ju en del mekande.

Utgår man ifrån Turnigy's 7kW BLDC-motor ska den växlas ner runt 1:16, detta vill jag helst göra med kuggrem men det blir ju ett fasligt stort andrahjul och de ställen jag har kollat via länkar i detta forum går det helt enkelt inte med den utväxling i ett steg. Då är nästa steg att få gjort ett special kuggremshjul och då börjar priset att dra iväg lite väl kännbart. Såklart går det i två steg men det är inte så lyckad heller tycker jag.

Och då fick jag en idé: Jag svarvar/får svarvat ett nav till drivhjulet. Detta nav är till för att man ska kunde skruva fast en träskiva (t.ex. vattenfast plywood), denna träskiva sågar man till så att den blir cirkulär och på ytterkanten limmar man fast en fälg med silikon och har då ett skivhjul.

Sedan monterar man ett antal kraftiga magneter strax innanför fälgen i rätt "mönster" (nord-syd-nord-syd...) och någonstans mot dessa magneters bana monterar man 3-6 spolar (eller fler om man behöver) på varje sida av hjulet. Resultatet av detta blir, med en lämplig styrning, en BLDC-motor där hela hjulet är rotorn.

Fördelen är att man inte behöver växla något, man har direkt drivning som medger motorbromsning osv. Kedjedragningen för den normala tramp-del är normal, liksom växlar osv.

Nackdelen är att man har magneterna "öppna" mot omvärlden, skulle någon fågel eller katt med magnetisk höftledsprotes komma för nära fastnar de då magneterna ju ska ha "lite drag". Det blir en del magneter och de är ju inte billiga så det är en nackdel också.

Vilka ackumulatorer som kommer att finnas vetefan just nu, ekonomin tillåter i nuläget bara att jag funderar och till att börja med blir det nog 3 st 12V bilackumulatorer från Biltema, billigt och dåligt men det fungerar till att utvärdera.

Och så kommer den stora fråga: vad har jag glömt?
Det finns alltid något man överser och är det något detta forum är bra till är det att hitta andras fel :wink:

FAQ:
* Nej, navmotor är inte svaret! För dyrt, tungt och klent. Pga. vikten måste jag ha skivbromsar på vilket ytterligare diskvalificerar navmotor.
* Navmotorer syns! Jag har en idé om att kåpa in hela drivarrangemanget så att det inte väcker onödig uppmärksamhet...
* Ja, jag har funderat på kedje-nedväxling men även det ger ett jäkla stort andrahjul (minst 144 kuggar) samt en del ojlud. Samma problem som med remmen men väsnas mer.
* Hela cykeln ska se hembyggd ut men i övrigt synnerligen "o-assisterat" ut för att inte störa Farbror Blå i onödan.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Funderingar på el-cykel

Inlägg av Gizmo »

När jag var i Gerlesborg på en pyttefestival för en vecka sedan så råkade jag faktiskt på en hemmabyggd el-liggcykel:
elliggcykelDSC00345.jpg
Personen som byggt den cyklade i stort sett året runt och sa att det är väldigt mycket bättre för ryggen med liggcykel. Har inte testat själv, och var lite för onykter för att våga prova vid tillfället, men det verkade coolt iaf! Han hade svetsat ramen själv, men motor samt reglage och batteri kom från en befintlig elcykel.
elliggcykelDSC00346.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

En kommentar till på funderingarna: Det där med regenerativt. Finns det på någon elcykel? Här i stan är det ju rätt backigt. Om man kunde ha ett batteri av superkondensatorer som kunde suga in all bromsenergi vid nerförsbackarna så skulle man vinna mycket på det! En andra fundering: liggcykel i allmänhet är ganska ovanligt, om man inte vill dra till sig uppmärksamheten från farbror blå så känns det nästan som fel val. I så fall skulle jag gjort en vanlig cykel och sedan gömt batterierna i en gammaldags gubbstyle-cykelväska utanpå.
svanted

Inlägg av svanted »

"osynliga" elcyklar finns, Fabian Cancellara var anklagad för att använda en, många misstänkte med inget gick att bevisa.

å sök på cancellara på youtube, där kan man se hans monsterspurter.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag vill kunde regenerera bromsenergi, dels för att kunde samla in det lilla jag kan få (är ju minimalt) och dels för att kunde ställa en önskat hastighet och sedan hålla denna backe upp och backe ner, effekten blir alltså att jag vill kunde trampa lite mer än vad som behövs och sedan använda denna extra energi till att "jämna ut" någon backe. Tänk det som ett svänghjul som samlar energi när man drar nerför och hjälper till uppför, alltid bra.
Det bästa är att inte bromsa alls energimässigt eftersom verkningsgraden är sämre att stoppa in energin i batteriet än att lagra den som rörelseenergi.

Sedan funderar jag på hur bromshandtaget ska fungera, ska det vara ett reglage för elbroms och ett annat för mek broms?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jovisst. Man vinner nog inte speciellt mycket på att stoppa in det i ett batteri. Men i en kondensator däremot! De är ju gjorda för att klara korta och ordentligt kraftiga strömmar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Gizmo: just liggcykeldesignen är så pass bra till detta då Farbror Blå (FB) inte har klart för sig hur en liggcykel "ska" se ut och därmed kan missta sig o tänka "nåja, ett hembygge, det ser lite klumpigt ut men det må vara trevligt att ligga sådär...".

Kalla det avledande manöver om du vill... Sedan är liggcykel den rätta grej om man vill åka långt, man får inte problem med prostata eller närliggande kroppsdelar. :vissla:

rehnmaak: jo, detta med bromsningen har jag funderat ganska mycket på och den enda vettiga funktionen jag ser är att ha en "bromsknapp" för regenerativ bromsning, elektroniken styr sedan retardationen och man har justera den till ett lagom nivå på förhand. Den mekaniska broms måste vara "som vanligt", alltså direktverkande. Knappen kommer att aktiver funktionen i styrprocessorn som sedan dra så pass med effekt ut att hastigheten sänks med en definierat rampning.

Och visst är det bäst att inte bromsa alls men ibland måste det ju ske. Jag har ett flertal gångar fått veta av folk som har kört bakom mig när jag kör bil att mina bromslampor glappar. De kan inte ens tänka tanken att jag inte bromsar speciellt ofta...
Skriv svar