Ny på forumet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
peppe73

Ny på forumet

Inlägg av peppe73 »

Hej!!
Efter att ha tuffat runt här ett tag så är jag nu nybliven medlem. Jag har blivit väldigt intresserad av att bygga/köpa en cnc fräs.
Har kollat o det finns ju oändligt med trådar om detta ämne, men startar en egen då jag vill få svar på några frågor.

Törs man köpa Kina/billigare maskiner typ Lumen lab v3 eller motsvarande ??
vid ett bygge ska man då satsa på riktiga kvalitets prylar?? typ Boris??
Finns det några kitt att köpa för ett bygge?

Det kommer säkert att komma upp massor med frågor senare!! Jag är händig, intresserad o positiv :badgrin:
Jag kommer att fräsa mestadels trä,plast men vill också kunna fräsa mindre saker i alu.

Tacksam för svar !!

Mvh Peppe
labmaster

Re: Ny på forumet

Inlägg av labmaster »

Hej Peppe73!

Välkommen till forumet. Om du traskat igenom alla trådar under Mekatronik så har du säkert också sett mitt CNC--bygge. Här är min story om hur det började.

Jag stratade mitt bygge med att resonera om hur stor fräsyta jag ville ha i maskinen. Efter att ha skummat igenom massor av hemsidor så bestämde jag mig för att bygga stommen med aluminiumprofiler. Jag var också ganska övertygad om att satsa på kulskruvar istället för gäng- eller trapetsstänger.

När jag bestämt mig för att satsa på kulskruvar fick jag tips om att man kan handla dessa på ebay till överkomliga priser. Linearmotionbearings hade vad jag behövde och 10 dagar efter beställning låg kulskruvarna på skrivbordet. Frän början är de inte ändbearbetade och det är viktigt att man lägger en extra beställning på detta. Kostar dryga 100-lappen och det är helt omöjligt att hitta någon här hemma i Sverige som kan göra detta lika bra till detta pris.

Den som inte har tillgång till maskiner och material måste också köpa ändlager som kostar cirka 60 dollar per axel. Det behövde inte jag eftersom jag har tillgång till både material och maskiner.

En annan viktigt beslut man måste ta är vilken typ av linjärstyrning man skall satsa på. Många använder SBR20 men jag beslutade mig att satsa på linjärskenor eftersom detta är betydligt bättre men kostar också mera. SBR20 är dock en mycket bra kompromiss och har du läst och kollat på filmer här i Mekatronik så ser du att det funkar bra att fräsa aluminium i dessa fräsar också.

Boris har byggt en mycket bra maskin som hand även lät några andra i forumet ta del av också genom att han fixade ihop en byggsats. Du har säkert sett att han inte längre saluför den, antagligen var det för mycket jobb med all logistik.

På din fråga angående kvalitetprylar kan man säga att kvaliteten på maskinen du bygger på vad väljer för komponenter till den och hur noggrann du är i maskinbearbetningen och sist men inte minst hur du mäter när du sätter ihop de olika delarna.

Köper du en CNC-fräs utanför Europa så måste du lägga till tull, moms och frakt på priset du ser hos säljaren. Själv kom jag fram till att det inte var så billigt att köpa CNC-fräs i Kina men inte lika mycket som det kostar att köpa en färdigbyggd från ett företag i Sverige.

Under tiden jag byggt min CNC-fräs har jag samlat på mig ganska mycket erfarenhet och jag har lite idéer om att plocka fram några komponenter som jag kan tillverka åt andra som vill bygga men som saknar maskiner och mätutrustning. Är du intresserad får du gärna höra av dig med ett PM.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Välkommen!

Som sagt ovan bestäm vad och hur du vill fräsa, kanske duger tom en MDF-fräs? Ibland säljs ju hela satser här på forumet så det kan ju vara anledning att ha lite is i magen.
peppe73

Inlägg av peppe73 »

Tack för ditt svar!! Jag tror att det bästa är att göra en ritning först o sen köpa delar!? så att man kan dimensionera.
Jag har satt 15000 kr som en start budget, man borde ju komma en bit iallafall. fortsätt gärna svara på tråden, Måste sticka o fixa pass till familjen nu.

/Peppe
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack för PM.

Här är ytterligare några tips jag samlat på mig till dig och andra som planerar bygga CNC-fräs.

Förutsättningar: Trä och aluminium samt eventuellt mjukare material.

1) Sätt upp en vision om hur stor fräsyta du önskar att ditt bygge skall ha;
2) Leta en leverantör av kulskruvar, lager och skenstyrningar som kan passa den fräsyta du kommit fram till i steg 1);
2a) Är priset för högt för budgeten, justera fräsytan så att du får ett pris du kan betala;
2b) Finns det inga skruvar och skenor med det mått du behöver, justera fräsytan till närmaste mått som passar skruvar och skenor;
3) Inventera tillgång till maskinpark, som borrmaskin, fräs och svarv, inte minst mätverktyg som mikrometer och indikatorklocka;
4) Om du inte har maskiner för vissa delar så bör man kontakta den som skall tillverka dessa delar;
5) Kontakta någon som kan leverera stegmotorer, drivare, nätagregat med mera som behövs för styrningen;
6) Gör en budget;
7) Konstruera CNC-fräsen, i en 3D-CAD, med utgångspunkt i ovanstående 6 punkter. Ta hjälp av det andra gjort genom att studera massor av sidor på Internet med CNC-byggen.

Som ni ser så kommer CAD-ritningar långt ner på att göra listan. Misslyckas man med punkt 4 kan det bli dyrt eller omöjligt att tillverka den komponent som man ritat i CAD:en. Det kan också bli komplicerat att mäta och montera detaljen i fräsen och i värsta fall påverkar det fräsresultatet. Jag själv hade inte kunnat använda min konstruktion om jag inte haft tillgång till en jättestor mikrometer som klarar att mäta nästan 600 mm med mikrometerupplösning.
peppe73

Inlägg av peppe73 »

Jag tror att mitt största problem (kostsammast) är nog punkt nr 4, men det jag undrar är hur exakt blir det med en fräs i MDF typ lillsyrran?? inte att förta prestationen av den som byggt denna!! men känns som att MDF inte är ngn exakt vetenskap!?? missförstå mig rätt men vart går gränsen för noggrannhet i detta fall??? menar nu inte att det går att slänga ihop vad som helst å tro att det ska bli bra. utan vad är att godta??
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Hur bra precision behöver du? Räcker det med 0,1mm eller 0,001mm, vad vill man fräsa och hur lång tid får det ta?
En klenare fräs kanske inte behöver vara sämre, man får köra mindre djup, matning och det tar längre tid.

Att bygga en fräs i aluminium kostar pengar att få ihop en för under 30 000:- är nog svårt om man inte har bra kontakter.

Hur lång tid får det ta? att bygga fräs tar tid.

Låter kanske lite negativ men det är bättre att ta med allt i planeringstadiet.
Skriv svar