vilken fluke?
vilken fluke?
Ska framöver skaffa mej en bra multimeter.
Då fluke verkar vara det bästa märket så frågar jag om det.
Det finns så många olika fluke.
Jag vill designa/bygga elektronik-kretsar och även felsökning.
Även en del radio-sändare och liknande.
Vanligt elektronikpyssel alltså och inga stora strömmar eller spänningar.
Vilken fluke är det jag behöver?
Ok, om någon har något annat märke att rekommendera.
tack
Då fluke verkar vara det bästa märket så frågar jag om det.
Det finns så många olika fluke.
Jag vill designa/bygga elektronik-kretsar och även felsökning.
Även en del radio-sändare och liknande.
Vanligt elektronikpyssel alltså och inga stora strömmar eller spänningar.
Vilken fluke är det jag behöver?
Ok, om någon har något annat märke att rekommendera.
tack
Re: vilken fluke?
Så som du beskriver dina behov så låter det som en overkill
så här initialt. Du kan göra i princip samma mätningar med
ett instrument för 10% av kostnaden. Gör något roligare
med resten av pengarna. Det famgår inte heller om det är
hobby eller professionell verksamhet.
så här initialt. Du kan göra i princip samma mätningar med
ett instrument för 10% av kostnaden. Gör något roligare
med resten av pengarna. Det famgår inte heller om det är
hobby eller professionell verksamhet.
De bästa multimetrarna är bänkmultimetrar som tex agilent 34401.
Annars är väl fluke 117 en klassiker.
Annars är väl fluke 117 en klassiker.
Bänkmultimeter är bra för den höga nogrannheten MEN de heter ju bänkmultimetrar pga att de ska stå på bänk inte släpas runt (som man ju såklart gör) så som _enda_ multimeter är de kassa. Finns dugliga på biltema/clasO/Elfa/Ebay mm
Det viktiga är att du specar upp vad du vill mäta tex om du vill mäta ström på kretskort är inte en 10A range godtagbar lika lite som en 200mA range är bra när man mätar i bil.
Oftast är det enklaste svaret såhär: Köp en billig först så vet du vad du vill ha nästa gång
Jag har ingen dyr multimeter i min ägo och har klarat mig so far. Oscilloskop är viktigare än dyr MM tycker jag.
Det viktiga är att du specar upp vad du vill mäta tex om du vill mäta ström på kretskort är inte en 10A range godtagbar lika lite som en 200mA range är bra när man mätar i bil.
Oftast är det enklaste svaret såhär: Köp en billig först så vet du vad du vill ha nästa gång

Jag har ingen dyr multimeter i min ägo och har klarat mig so far. Oscilloskop är viktigare än dyr MM tycker jag.
Ja, det är ju små strömmar och spänningar som man kommer att vilja mäta och som man kan lita på är tillförlitliga.
Men visst, kanske det finns fler märken än fluke som klarar det.
Det finns ju mängder av billiga multimetrar.
Men hellre lägga några hundringar mer på något jag kan lita på och ha med mej i många, många år framåt.
Så tänker jag...
Tack för svar.
ska kolla fluke 117 och annat ni nämnt.
Om någon har några fler tips elller tankar så....
Mottages gärna.
Men visst, kanske det finns fler märken än fluke som klarar det.
Det finns ju mängder av billiga multimetrar.
Men hellre lägga några hundringar mer på något jag kan lita på och ha med mej i många, många år framåt.
Så tänker jag...
Tack för svar.
ska kolla fluke 117 och annat ni nämnt.
Om någon har några fler tips elller tankar så....
Mottages gärna.
Personligen har jag en Fluke 79 handhållen, en Fluke 8050A, En HP19" rackmonterad samt ett antal billiga "kinesjunk" mätare. Man kan inte har för många 

De enda tillfällena som det är motiverbart med en "dyr" multimeter är om man vill mäta extremt små värden och tillförlitlig RMS, för det mesta funkar faktiskt 100:- instrumenten precis lika bra.
.. eller vara någorlunda säker på kalibrering, drift och linearitet.... Men som sagt var... "dyra" instrument kan ofta hittas på beg-marknaden för en spottstyver.
100kr-instrumenten brukar ha usla kablar som man stör sej på, och framförallt brukar dom bli väldigt otillförlitliga när batterinivån är låg, dom ger alltså felaktiga mätvärden, vilket är EXTREMT irriterande.
Jag har en hög flukeinstrument och några noname, noname är bra att ha om man ska låna ut eller ha i en skitig miljö..
Jag har en hög flukeinstrument och några noname, noname är bra att ha om man ska låna ut eller ha i en skitig miljö..
Man behöver egentligen två multimetrar för att de ska kunna kontrolleras mot varandra vid lämpligt tillfälle.
Men visst är dyrare bättre det är det ingen tvekan om.
Skulle JAG köpa en multimeter nu skulle jag satsa MEST på att hitta en som drivs med AA-celler. 9v är ju bara skit egentligen, och vem glömmer inte multimetern påslagen?
Tror seriöst jag _aldrig_ mätt slut på ett batteri däremot glömt på.... även om det är auto off så drar det ström också så det är egentligen inte så bra iom att man då inte ser att instrumentet är påslaget.
Men visst är dyrare bättre det är det ingen tvekan om.
Skulle JAG köpa en multimeter nu skulle jag satsa MEST på att hitta en som drivs med AA-celler. 9v är ju bara skit egentligen, och vem glömmer inte multimetern påslagen?

Tror seriöst jag _aldrig_ mätt slut på ett batteri däremot glömt på.... även om det är auto off så drar det ström också så det är egentligen inte så bra iom att man då inte ser att instrumentet är påslaget.