Hej
Jag vill använda en K155ID1 som katoddrivare för Nixie-rör, IN-8 närmare bestämt. Detta är en rysk klon av de klassiska kretsarna 74141. I huvudsak handlar det om BCD till decimalavkodare med högspänningsutgångar.
Resten av klockan kommer styras av en ATXMEGA256A3B från Atmel. Problemet är att K155ID1 är tillverkad i en TTL-process från 1970-talet och bör matas med 5V medan microkontrollern från Atmel endast vill ha 3,3V. Eftersom XMegan skickar ett BCD-tal så är det turligt nog bara fyra signaler som måste anpassas.
Jag ser följande vägar:
* Driva båda kretsarna på 3,3V. Om katoddrivaren faller utanför specifikation vad gäller tidskrav så gör det ingenting. (absolut enklaste lösningen)
* Driva kretsarna på varsin spänning och koppla lagom stora (hur stora?) mellan kretsarna.
* Använda integrerade nivåkonverterare.
* Använda diskreta nivåkonverterare.
Kommer det fungera med det första förslaget? I sådant fall kan jag köra 3,3V över hela kortet vilket kommer förenkla en del.
/Quanton
3,3V CMOS -> 5V TTL
Re: 3,3V CMOS -> 5V TTL
Om K155ID1 fungerar med 3,3V, vilket är utanför spec och måste testas, så är det ju enklast. Men TTL kan vara lite kinkiga med för låg drivspänning.
Nästa steg är att använda en 74HCT-buffer av något slag. TTL-in passar bra till 3,3V logik, men du får driva den med 5V. Det kan också vara ett extra skydd mellan processor och nixierörsdrivaren.
Bipolära transistorer i GB-koppling där du låser basen till 3,3V via något kohm och matar in 3,3V logiken på emittrarna och kollektorn går till BCD-ingången på K155ID1 med ett pull-upp till 5V.
Nästa steg är att använda en 74HCT-buffer av något slag. TTL-in passar bra till 3,3V logik, men du får driva den med 5V. Det kan också vara ett extra skydd mellan processor och nixierörsdrivaren.
Bipolära transistorer i GB-koppling där du låser basen till 3,3V via något kohm och matar in 3,3V logiken på emittrarna och kollektorn går till BCD-ingången på K155ID1 med ett pull-upp till 5V.
- anders_bzn
- Kontakt:
Kolla databladet för 74141, V(IH), High level input = 2.0V.
Jag skulle koppla kretsen direkt till processorn och mata den (74141) med 5V.
Jag skulle koppla kretsen direkt till processorn och mata den (74141) med 5V.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
4 npn eller mosfet småsignal transistorer kopplade som inverterare, Pull up motstånd till +5V
Vid NPN även basmotstånd.
Swech
Vid NPN även basmotstånd.
Swech
Hej
Tack för alla råd!
Jag har dock kommit till insikten att katodavkodaren leder till mer bekymmer än den förenklar min konstruktion. Om microkontrollern hade körts på 5V hade jag gärna använt K155ID1 som ett udda inslag, men här passar den helt enkelt inte in. Istället bygger jag en diskret avkodare enligt principen för Charlie-plexing snarare än multiplexing. Eftersom jag konstruerar kretsen själv så kan jag få den att fungera vid de spänningsnivåer jag använder. Antalet komponenter växer en aning, men det går fortfarande bara åt 4 pinnar på XMEGA:n för att driva katoderna och jag slipper krångla med olika spänningar på kortet.
Vänligen
Anton
Tack för alla råd!
Jag har dock kommit till insikten att katodavkodaren leder till mer bekymmer än den förenklar min konstruktion. Om microkontrollern hade körts på 5V hade jag gärna använt K155ID1 som ett udda inslag, men här passar den helt enkelt inte in. Istället bygger jag en diskret avkodare enligt principen för Charlie-plexing snarare än multiplexing. Eftersom jag konstruerar kretsen själv så kan jag få den att fungera vid de spänningsnivåer jag använder. Antalet komponenter växer en aning, men det går fortfarande bara åt 4 pinnar på XMEGA:n för att driva katoderna och jag slipper krångla med olika spänningar på kortet.
Vänligen
Anton