Ersa 8000 vs kina varmlufts station, hur är dom?
Ersa 8000 vs kina varmlufts station, hur är dom?
Hej på er!
För några år sedan (10år sedan) så hade jag tillgång till en ERSA 8000
varmlufts station som jag kunde använda när jag greja lite med ytmonterat.
Har gått upp och ner lite med ytmonterat dom sista åren för min del, och dom
grejorna jag pysslat med har jag klarat med min Weller WSD-81.
Känner nu att jag måste införskaffa nått i varmluft svängen.
Har läst om ni här på forumet som köpt diverse låg pris stationer och dom verkar vara prisvärda.
Men som jag då. Har bara ERSA 8000 som referens, Är kina stationerna något för mig som löder
smd några gånger i månaden. Eller ska jag ha något bättre och i sådana fall vad?
//Kricka
För några år sedan (10år sedan) så hade jag tillgång till en ERSA 8000
varmlufts station som jag kunde använda när jag greja lite med ytmonterat.
Har gått upp och ner lite med ytmonterat dom sista åren för min del, och dom
grejorna jag pysslat med har jag klarat med min Weller WSD-81.
Känner nu att jag måste införskaffa nått i varmluft svängen.
Har läst om ni här på forumet som köpt diverse låg pris stationer och dom verkar vara prisvärda.
Men som jag då. Har bara ERSA 8000 som referens, Är kina stationerna något för mig som löder
smd några gånger i månaden. Eller ska jag ha något bättre och i sådana fall vad?
//Kricka
Re: Ersa 8000 vs kina varmlufts station, hur är dom?
Jag har en sådan här sak.
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=599
Kan inte säga att den är direkt dålig, den gör sitt jobb.
Detta är samma enhet under annat namn.
http://www.youtube.com/watch?v=vva2t21sOAs
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=599
Kan inte säga att den är direkt dålig, den gör sitt jobb.
Detta är samma enhet under annat namn.
http://www.youtube.com/watch?v=vva2t21sOAs
Har samma som beangan och för det priset tror jag inte man kan få så mycket mer! Enda att klaga på är att sladden är väl styv (som vanligt på kinastuff).
Den enda funderingen jag har angående denna är vad man har tråden samt handtaget som medföljde till?
Den enda funderingen jag har angående denna är vad man har tråden samt handtaget som medföljde till?
Vilken tråd? Stativet ska du skruva fast i sidan, ja tror skruvarna är färdigt fastsatta i sidan av stationen.
EDIT: Nevermind- jag uppfattade handtag som stativ av någon anledning
EDIT: Nevermind- jag uppfattade handtag som stativ av någon anledning

beangan och v-g:
Tycker den ser ut att vara prisvärd. Men är inte hand enheten "lite" stor, eller hur känns den att arbeta med?
Ni känner ingen kramp eller trötthet efter 30-40min arbetande?
Tycker den ser ut att vara prisvärd. Men är inte hand enheten "lite" stor, eller hur känns den att arbeta med?
Ni känner ingen kramp eller trötthet efter 30-40min arbetande?
Den kanske ser lite klumpig ut men men den väger inte så värst mycket. Jag har aldrig haft problem med kramp eller något sådant, och då har jag suttit och rensat kort på komponenter. Så jag tycker du ska köpa en, svårt att tro att du inte får ett lyckat resultat bara du kan använda en hetluftstation.
Tycker den har bra effekt också den är ypperlig för avlödning tex. det är en fröjd att värma och sen ta tennsugen tjoff bara så är allt väck, ytade är som att ta godis från barn, bara att plocka med pincetten! 
Man kan även använda den som "booster" för lödpennan när man inte får varmt nog då den är uppe i temp på några få sekunder.
De lägre temperaturerna är grymma för krympslang, med låga eller värmepicka är det enkelt att man "bränner" slangen det händer aldrig med tempregleringen i varmluftaren.
Sist men inte minst var den ypperlig att ta bort hårförlängningar på sambon med!
Som sagt enda problemet är kabeln, den är kort och relativt styv!

Man kan även använda den som "booster" för lödpennan när man inte får varmt nog då den är uppe i temp på några få sekunder.
De lägre temperaturerna är grymma för krympslang, med låga eller värmepicka är det enkelt att man "bränner" slangen det händer aldrig med tempregleringen i varmluftaren.
Sist men inte minst var den ypperlig att ta bort hårförlängningar på sambon med!

Som sagt enda problemet är kabeln, den är kort och relativt styv!
Sådär då har en varmluft station anlänt.
Det blev en Atten 858D+
jag var lite tveksam först. Tyckte den verkade lite klumpig och och av skum design.
Men efter ha använt den nu i några veckor, så kan jag bara konstatera att den presterar
högt över mina förväntningar, själva hand delen (Synd att skriva löd penna, den är lite stor för att vara en penna).
är faktiskt ganska lätt jämfört med hur stor den är. Och relativt lätt att arbeta med.
Temperatur regleringen är helt godkänd för mina arbeten, Inte super stabil med väl inom godkända nivåer.
För att prova den riktigt så lödde jag av ett halvt moderkort till en laptop, vilket gick mycket bra.
Övade även lite på demont och montering av komponenter. Så om någon ska köra lite SMD grejor
i små skalor så kan jag rekommendera dessa maskiner.
Tack för tipsen.
Det blev en Atten 858D+
jag var lite tveksam först. Tyckte den verkade lite klumpig och och av skum design.
Men efter ha använt den nu i några veckor, så kan jag bara konstatera att den presterar
högt över mina förväntningar, själva hand delen (Synd att skriva löd penna, den är lite stor för att vara en penna).
är faktiskt ganska lätt jämfört med hur stor den är. Och relativt lätt att arbeta med.
Temperatur regleringen är helt godkänd för mina arbeten, Inte super stabil med väl inom godkända nivåer.
För att prova den riktigt så lödde jag av ett halvt moderkort till en laptop, vilket gick mycket bra.
Övade även lite på demont och montering av komponenter. Så om någon ska köra lite SMD grejor
i små skalor så kan jag rekommendera dessa maskiner.
Tack för tipsen.