CNC med delar från SONY robot

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Spruft

CNC med delar från SONY robot

Inlägg av Spruft »

Då var det dags igen! Nytt skrot, nya möjligheter :tumupp:

Börjar med några bilder på vad jag har att utgå ifrån:
iho 035s.JPG
iho 036s.JPG
iho 037s.JPG
iho 041s.JPG
Sen har jag börjat skissa på hur allt ska sitta ihop och vad som ska användas/inte användas.
Jag prövat lite olika varianter i CAD och kommit fram till ungefär detta blir bra för mig:
skiss.JPG
skiss2.JPG

CAD:en ska likna 3st 400mm moduler på ett stativ av 5mm vattenskuren plåt och 4040 T-spårsprofiler. Profilerna binder ihop plåtarna m.h.a ~200 M8 skruv. Blev mycket nöjd sist jag använde den metoden och det är relativt billigt och man slipper såga o ha sig.

Det kommer ge 400x400x400 arbetsområde och maskinen blir ca 600x1000x800 (bxhxd) om man inte räknar med x och z-modulen som sticker ut lite. Den går ut genom en dörr!! :tumupp: (ett av kriterierna :lol:)

Sen ska det här drivas med Granite Devices VSD-E -- CNCUSB -- Mach3

Som jag förstått VSD-E (eller rent allmänt kanske också) så kommer dom ge ungefär 50% av rpm till mina servon men full acc. och torq. Eftersom modulerna ska kunna köra typ 1700 mm/sec så blir det mer än nog över.

Behöver få till 160VDC till VSD-E på något sätt. :humm: (jaja det blir ett senare bekymmer :roll: )

Först ska designen spikas och plåt skäras.

Edit: slängde upp en till bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel

Re: CNC med delar från SONY robot

Inlägg av hummel »

Vad är det för data på dina servon?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Det undrar jag också :?: Har inte lyckats med google. Ska posta allt som står på den imorgon så kan fler försöka. Det är iaf Sankyo Seikei och roboten är tillverkad i Japan och verkar då ha japansk modellbeteckning vilket innebär att man måste hitta motsvarande amerikanska/europeiska betekning för samma servo då man inte förstår nått på deras japanska sida. Så tror jag det är iaf.

Annars är det tre ledare in plus jord. Encodern har indexkanal så man kan få mycket precis hemkörning vad jag förstått.

Edit: bild på servo. Stavning
servo.JPG
Senast redigerad av Spruft 30 juli 2011, 15:50:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Bild på kontakten från encodern
encoder pin.JPG
Vad kan det vara för typ? GND, A+A-, B+B-, INDEX
Den gröna var iaf. jordad. Hur blir man klokare?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Spruft skrev:Det är iaf Sankyo Denkei
Nog tycker jag att det står Sankyo Seiki på skylten.

Här finns i alla fall motorn MF301 med i listan.
http://www.nidec-sankyo.co.jp/e/pro/motor/08.htm#MF
H.O

Inlägg av H.O »

Det är jättesvårt att säga, gissa kan man men det (näst) bästa är om du öppnar encodern och försöker göra lite reverse engineering på den.
Jag är tveksam till att de skulle ha vissa signaler komplementära och andra inte men det är såklart möjligt. Den gröna är sannolikt kabel-skärmen och då återstår 6 trådar: +5V, GND, A+, A-, B+, B- det är en gissning men vilken som är vad är omöjligt att avgöra utifrån enbart en bild. Om du öppnar den borde det vara relativt enkelt att se vilken som är GND och +5V (om de matas med 5V), de andra går ju lätt att mäta/prova fram.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

säter skrev:
Spruft skrev:Det är iaf Sankyo Denkei
Nog tycker jag att det står Sankyo Seiki på skylten.

Här finns i alla fall motorn MF301 med i listan.
http://www.nidec-sankyo.co.jp/e/pro/motor/08.htm#MF
Dumt av mig att skriva fel..
Just den sidan har jag hittat och måtten verkar stämma så det är nog mer eller mindre den. Sen resten av siffrorna står väl för typ av encoder osv. Har mailat dom och bett om mer info men brukar vara svårt att få info från stora företag.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

H.O skrev:.. de andra går ju lätt att mäta/prova fram.
Tack H.O. mer troligt som du säger. Glömde matningen där :)
Ska öppna locket och titta. Har ett oscilloscope så ska väl gå att lista ut.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Ser ut att vara en magnetisk ring. Inte helt okänsligt att pilla med skulle jag tro :?
encoder under1.JPG
encoder under2.JPG
Kan det vara seriell kommunikation? TTL Hall sensor?

Edit: en till bild
encoder under3.JPG
Ny plan!
Ger upp med dom där encodrarna. Granit Devices kan inte svara på om dom var kompatibla (har sett andra trådar på cnczone med liknande servo).

Blir troligen:
http://pl-control.net/en/motion_systems_sets.html
Plug'n Play, full fart och lite extra kräm. 750W istället för 300W. Servona som ingår i kittet har samma monteringsmått som dom servona som jag har nu så behöver inte modifiera något. :tumupp:
DAP

Inlägg av DAP »

Tro det är en RS signal från givarna. Vet att Omron har det så på sina givare och dom är nog inte ensamma om det från den sidan av världen.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Frågan är om VSD-E tar emot RS som encoder input och vilken typ av RS det är. Ska kolla kretskortet igen o se om jag hittar nån IC som det står "RS" på :humm: Finns ju många olika RS så chansen är väl rätt liten.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

OK liten uppdatering.
Har beställt GD VSD-kit från pl-control.net
Har också fått plåten skuren, väntar på att DHL ska ringa.

Har snokat på KFLOP från http://dynomotion.com/ och det ser bra ut vad jag läst hittills. Bra dokumentation men svårnavigerat och aningen förvirrande så här i början. Det finns plug-in till mach3 men man kan även köra med deras egna programvara KMotionCNC som såg helt ok ut vid första anblick. Som ett avskalat mach3 och som inte skickar ut pulser etc.

Vore perfekt om jag kunde köra KMotionCNC -> KFLOP+KANALOG -> GD VSD-E. Har dock inte lyckats hitta ens en exempelfil eller liknande för en basic 3-axlig fräs setup. Det går aningen trögt nu :humm:

Edit: bild såklart :D
150811.JPG
H.O

Inlägg av H.O »

Finns det någon speciell anledning till att du vill köra KAnalog om du ska köra VSD-E?

KMotionCNC -> KFlop -> VSD-E

Eller vill du absolut inte ha positionsloopen i VSD-E? I så fall har du ju köpt "mer" servo-styrning än du behöver....
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Nej nej absolut inte. Jag trodde KAnalog var ett typ BOB till KFlop.
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, KAnalog behöver du om du vill ha ut analog styrsignal till en servo-förstärkare som har +/-10V ingång. Men eftersom KFlop "spottar ut" steg- och riktning och VSD-E "tar in" steg- och riktning så behövs inte KAnalog.

Men du har helt rätt, det underlättar ju även anslutning mot KFlop betydligt, buffrar utgångar för relä-drivning etc så det har naturligtvis sina fördelar även om man inte ska köra med analog styrsignal så helt fel är det nog inte i alla fall (förutom att dubblar kostnaden då...)
Skriv svar