LCD och Lysrör

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

LCD och Lysrör

Inlägg av rickeboy »

Hoj!
Tänkte bara visa vad jag har lyckats med 8)

www.devinc.sytes.net/lcd/
Ett lysrör från ELFA för 79:- (85-250-24 rabatt under oktober...)

LCDen är från Fractronics (Crystalfontz) den styrs av en PIC... ska bli ett seriellt interface... har tre st sådana LCDer så en av dem hamnar nog i bilen för temp av olika slag...

Lysröret hamnar överför slutsteget i bilen... tänds när man öppnar bakluckan... 8)
Kan inte hjälpa att men FAF och 2FA2F och sina neon ljus etc har verkligen satt sig... :roll: Kommer se fräscht ut iaf :)

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ahh! Lysrör i bilen! Fiint, kom just på att jag är nybliven bilägare och moddgalen, något som jag inte vågat inse ännu.

Hur är "tändningstiden" på sådana lysrör? Kort? Det frå ju inte ta en massa tid, flimra eller nått sånt trams om man ska ha det till bakluckan!

LCDn ser blå ut på första bilden, ska det vara så? Annars ser den också mumsig ut. Hur mycket kostade den?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Lysröret tänds MKT fort... inget flimmer eller liknande... dvs så fort strömmen är kopplad tänds det...

LCD gick jag ihop med en polare så att vi köpta 5 st... vi fick dem då 20kr billigare per stycket... så den kostade 200kr (jag har 2 st till). Nja visst den ser blå ut med blixten... men när den väl är igång så är den inte blå... backlighten är gul...

Kan tillägga att det kommer bilder etc när jag väl fått in lysröret i bilen :)

//Rille
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

http://www.clarre.com/ctrobb.htm

det här är väl ungefär samma sorts rör? CCFL?

där ser man ju att man kan styra dom kontrollerbart
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Kan nog tänkas vara liknande iaf... hade varit coolt att kontrollera dem... ska ju dock endast tändas när man öppnar bakluckan dock... hmm... kanske koppla det till slutsteget för att pulsera till basen... hmmm... NEJ!! orkar inte/har inte tid! bort med dem tankarna...

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har sett liknande lysrör som har nån inbyggd mic i drivsteget som gör att lysröret blinkar till musiken.

Biltema och sånna affärer säljer dem. :|

Edit:
Kjell & Co säljer också sådana. Produktlänk
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

rickeboy skrev:Lysröret tänds MKT fort... inget flimmer eller liknande... dvs så fort strömmen är kopplad tänds det...
//Rille
Rolig sak. Har haft en liknande lampa som satt i en gammal FAX (pappret som scannades in 'rullade' över lysröret). Den tände också direkt, man kunde pulsa den som en stroboscop.

Har du mätt vad för spänning som kommer direkt på lysröret, är det DC? Funderade på att köpa några lampor och ha som ljusorgel. Då är det ju lämpligt att ha en stor trafo och switcha på lampsidan.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Det verkar vara DC ja... det står att det är mellan 180 - 1000V som kommer till röret... man får med spänningsdel etc...

//Rille
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Kan nämna att jag råkade trycka sönder lysröret innan idag... vill döda ngn så pass störd är jag på mig själv... :evil:

I vilket fall som helst så i min ILSKA beställde jag snabbt 2 stycken till... ett blått och ett grönt... rabatten som va under Oktober månad har ju dock gått slut vilket medför att jag inte kommer undan lika biligt som undan... utan 94kr/st... vilket med moms etc kommer upp i ungefär 300SEK... (ELFA! :x )

//Rille
Skriv svar