Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Mathias@Åland »

Nu har vår diskmaskin börjat krångla (igen). Ibland får den för sig att det är stopp i avloppet (felkod 20 efter att den kört avloppspumpen ett bra tag). Då hjälper det oftast att tömma en massa vatten i den och låta den pumpa ut det, vattnet verkar rinna ut bra i avloppet så det känns inte som att det skulle vara stopp där. Efter att man gjort denna behandling några gånger så brukar den gå igång igen, för att sedan få samma fel igen efter odefinierad tid.

Jag har även märkt att den ibland får för sig att den skall börja diska utan att ta in vatten först (den verkar tro att den är full med vatten).

Nu till frågan: är det troligt att det helt enkelt är stopp nånstans, eller skulle det kunna vara något annat fel?

PNC91137304700
S-No 62543123
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av PeterH »

Skit (dvs. diskmedel eller annat gegg) på någon sensor? Kan sitta i pumpen eller på utloppet, alternativt i tråget på maskinen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Henry »

Låter som om det skulle kunna vara mer eller mindre stopp i slangen till pressostaten vilken detekterar hur mycket och om det är vatten i maskinen. Är detta rör tilltäppt så får maskinen för sig att det alltid är vatten i trummen även om det är tomt med diverse krångel till följd som tex att tömningspumpen går konstant.

Om detta nu skulle vara felet så vet jag dock inte var pressostaten sitter på just denna maskin men det kan vara lite bök med att komma åt i vissa fall, i andra fall så är de rätt lättåtkomliga för då de sitter de en liten bit från toppen längs med någon sida. Det är i alla fall normalt en lite större inte för sällan rund historia som har några sladdar kopplade till sig och ett rör som sedan är kopplat någonstans lågt på trumman nära botten. Skulle det ev finnas två pressostater så rensa rören till båda i så fall eller tryck ut ev gegga om det är en mjuk slang. Är det lite hårt så använd en mjuk ståltråd men ha koll på längden så att den inte räcker in i pressostaten för det finnns ett tunnt gummimembran i dessa som om det går sönder så är det bara till att köpa en ny om det går att få tag på.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Mathias@Åland »

Jag vet var en pressostat finns iallafall, rensade slangen (tog loss från pressostaten och blåste ur) till den för inte alltför länge sedan, tror det var första gången maskinen fick felet som jag gjorde det. Men problemet återkommer ju trots detta.
Pressostaten klickar fint efter ett tag (när maskinen väl får för sig att ta in vatten då). Vet inte om det finns flera pressostater/andra relaterade sensorer dock. Jag får väl böka ut maskineländet igen och ta en titt.
Problemet är bara att det är extremt trångt under maskinen och svårt att komma åt något.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av cetex »

Den kan inte ha kleggat ihop igen då?

har även för mig att olika diskmedel är olika bra, så har ni bytt diskmedel nyligen?
Sist jag var med om att använda miljömärkt diskmedel så havererade pumpen efter ett tag (några månader) då det lämnade en massa beläggningar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Danny »

Mät upp värmeelementet så att du inte har överledning till jord.
Mät med ett instrument som klarar 200Mohm
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Henry »

Ok nu ser jag ju att det för fasen handlar om en diskmaskin har läst tvättmaskin hela tiden. :oops: Men det jag sagt stämmer ändå dock är det normalt inte 2 pressostater och jo det kan vara lite av ett helvete att komma åt vissa grejer på dessa ibland.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Mathias@Åland »

Danny skrev:Mät upp värmeelementet så att du inte har överledning till jord.
Mät med ett instrument som klarar 200Mohm
Det skall jag göra, har en multimeter som klarar upp till 200Mohm och elementet går lätt att komma åt.
Detta kan ju vara nått då jag ganska nyligen har bytt stigröret då det var hål på gummit vid värmeelementet, så det kan ha kommit vatten i elementet.
Problemen uppstod vad jag vet efter detta så det låter ju ganska sannolikt att det är överledning i elementet.

Dock har ju maskinen diskat ganska mycket efter detta så elementet har nog isåfall torkat för länge sedan, men det kan ju vara ledande avlagringar kvar.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Mathias@Åland »

Har mätt värmeelementet nu (mot jord, med kontakten urkopplad):
200Mohm-området: ~6M
20Mohm-området: >20M

Gissar att elementet är kasst då, eller?
Går det att laga eller måste man köpa nytt?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Danny »

Du kan testa att skrapa isoleringen, men troligtvis är det ett nytt som gäller.

Om du startar maskinen utan att koppla elementet tar den in rätt mängd vatten
då? eller felkodar den direkt för elementfel?
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Mathias@Åland »

Som det är nu blir det ingen skillnad om man kopplar ur elementet, maskinen fungerar hur bra som helst oberoende.
Som sagt är det bara ibland den felkodar (kod 20) och börjar krångla (verkar tro att den är full med vatten).
Och när man har fått igång den igen så tar det några veckor före den börjar krångla igen.

Mätte elementet igen nu efter att ha kört maskinen (och elementet då) nån minut: 2Mohm.
Så det verkar variera en del.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Mathias@Åland »

OK, fick maskinen att krångla nu (den körde avloppspumpen i evigheter i början av programmet, sen felkod 20).
Kopplade ur elementet -> ingen felkod, maskinen funkar.
Kopplade in det -> felkod.

Så nu är jag ganska säker på att det är elementet.

Blir väl att skaffa ett nytt då (om det inte går att laga det gamla), finns på tyska eBay för runt 40€ inkl. frakt.

Tack för hjälpen!
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av BMI »

Vad är det som gör att elementet vill hålla på med tömningen ? Är det typ översvämmnings skydd ?
Eller är detta ett fenomen som bara blir ?
Det finns kanske inte så många felkoder
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Mathias@Åland »

Elementet ser ut att vara kopplat i serie med pressostaten, och läcker elementet mot jord så tror maskinen att pressostaten är aktiverad.
Mätte runt 100V (mot jord) vid elementet då maskinen inte fungerade, det är över 200V i kontakten då den ej är kopplad till elementet.
Gissar att hög spänning = pressostat ej aktiverad, låg spänning = pressostat aktiverad.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Diskmaskinsproblem Husqvarna QB5180W

Inlägg av Mathias@Åland »

Bytte värmeelementet för några dagar sedan, kan säga att detta löste problemet. Maskinen har fungerat perfekt sedan dess.
Det nya elementet hade >200Mohm mot jord.
Skriv svar