Klas-Kennys Labb!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Klas-Kennys Labb!

Inlägg av Klas-Kenny »

Har fram till nu haft labb i mitt sovrum och har börjat tycka att det är en aning jobbigt med alla grejer där då det är oerhört svårt att hålla rent, ser inte särskilt trevligt ut, tar upp mycket plats osv. Så nu när brorsan flyttade hemifrån blev ett rum ledigt i källaren, så där slog jag till!

En del att göra är det såklart innan det går att ha det till någonting ordentligt, så här kommer lite bilder och info!

Tyvärr ville mor även ha ett gästrum, så det fick bli en kompromiss där, då det ändå är ett stort rum går det att lösa på ett bra sätt.
Tidigare har det legat en heltäckningsmatta på golvet, vilket inte riktigt uppskattas i ett labb, ESD så det smäller om det och alla avklippta komponentben och nertappade komponenter skulle sitta som klistrade i den :doh: Som tur är hade vi några paket laminatgolv liggande som skulle till ett annat rum men aldrig blev av att sätta in där (har lagt ett annat golv i det rummet nu), så det blev perfekt här inne. Det räcker inte till hela golvet, men det blir en bra indelning mellan labb och gästrum.
DSC_0118 (Small).jpg
Såhär blev det alltså då med det nya och det gamla golvet, och så en "nivålist" i alu mellan de två, ser trevligt ut och håller allt på plats.

Sen så ville jag såklart ha ordentlig belysning att arbeta i, och där är lysrörsarmaturer "the way to go", men då det är onödigt att tända upp så ordentligt när det ska användas som gästrum fick det bli till att dela upp belysningen, då det finns gott om uttag för lampor i taket här inne (totalt fem), så en extra tändtråd drogs fram och en dubbel strömställare monterades, vips så kan man tända halva rummet för sig. Samtidigt drogs det skyddsjord till alla lamputtag (Då det behövdes till ett par för lysrörsarmaturerna så får man ju ta alla på en gång), själva uttagen är dock ej utbytta till jordade ännu, men det kommer.
DSC_0120 (Small).jpg
Ett par armaturer placerade över arbetsbänken och en liten lampa som sedan tidigare sitter i mitten ska tas bort eller flyttas till "gästrumssidan" och eventuellt ersättas av ytterligare en lysrörsarmatur.
Kablarna till armaturerna gömdes under taket, ser trevligast ut så.
Och det är verkligen inte så mörkt som det ser ut på bilderna, kameran blev lurad av att fota i motljus, det är riktigt behaglig arbetsbelysning!

Sen måste man ju ha en dator i labbet för att kunna kolla lite datablad, programmera µC, rita scheman mm. och även för att kunna få lite musik när man jobbar. Så jag fick tag på en gammal Dell med 1,7GHz P4 och 256MB RAM, dessutom inte mindre än två serieportar och en printerport! Perfekt för en dator i labbet :P Men då det är en liten dator ville jag inte gärna ha liggande och skräpa på golvet, men heller inte ta plats på bänken, så den fick hänga på väggen. Öppnade den och borrade fyra hål i ena sidan, borrade och pluggade i väggen och skruvade fast den, sitter som gjuten.
Datorn kunde dock fått ha lite mera RAM-minne, 256MB tar slut lite väl fort.
Ingen som har en 256MB eller 512MB PC133 sticka liggande som man skulle kunna köpa till bra pris? :)
DSC_0121 (Small).jpg
Dock fick den hamna upp och ner, då det passade bäst så och jag ville inte ha "undersidan" utåt då den har gummifötter och så där, så det fick bli så, gör inte så mycket :)

För att få musik från dator krävs ju dock ljud, och jag hade inga aktiva högtalare liggande, där emot hade jag en AMP6-Basic som jag inte hade varken passande låda eller strömförsörjning till, så tanken slog mig att, varför inte bygga in den i datorn och ta ström ifrån datorns PSU? :D
Sagt och gjort, öppnade datorn och letade efter en passande placering, och hittade där det satt en expansionsmodul för PCI, det behöver inte jag till den här datorn, så de kunde åka bort. De satt i en liten lös plåtlåda, där det passade att montera förstärkaren, och även använda den plåtlådan som kylfläns till förstärkarchipet.
DSC_0115 (Small).jpg
Sådär hamnade den då!
DSC_0116 (Small).jpg
Och här kan man se var i datorn den sitter då, där det sitter en sockerbit på kablarna till strömförsörjning av moderkortet är där jag "stjäl" ström till förstärkaren, kan även se högtalarkablar och signalkabel gå ut längst uppe :)

Efter det kom det på plats ett par bord (150x75cm styck) samt jag hittade en gammal 19" CRT-skärm som får duga så länge, tar onödigt mycket plats så en LCD skulle sitta fint, får se om det dyker upp en någonstans någon gång. Även scopet, funktionsgeneratorn, labbagget och lödstationen hittade ner.
DSC_0109 (Small).jpg
Jag tror att jag ska kosta på mig en ny lödstation när lönen ramlar in på måndag...
Hakko FX-888 verkar trevlig, väldigt sugen på en sådan.

Och i mitt sovrum blev det lagom fint efter att jag lastat över allt på det ena av borden jag hade där för att kunna bära ner det andra :mrgreen:
DSC_0104 (Small).jpg
Sen så har jag tröttnat på att ha rullarna med lödtenn liggande löst på bänken när man löder, brukar bara vara i vägen, så ett ordentligt ställ att ha dem på var på sin plats.
Fick en bit alu-list över ifrån golvet, så jag kapade till dem (Inte särskilt kul att kapa alu med vinkelslip :shock: Skyddsglasögon och handskar som gäller då), borrade ett par hål och bockade. Sen ihop med en bit M10 gängstång och några muttrar monterades de på väggen framför ESD-mattan, blev klockrent!
DSC_0111 (Small).jpg
Lite onödigt lång gängstång, men jag tänkte att det är lika bra att ta till lite extra nu istället för att skaffa en ny gängstång och flytta fästena den dagen jag vill ha dit ytterligare en rulle lödtenn av någon annan sort.

Sen så kom sortimentskåpen upp på väggen (borra och plugga 16 hål, ARGH!), samt massa andra saker bars ner och landade på bänken.
DSC_0112 (Small).jpg
Sen så är det bara två USB-uttag på baksidan av den här datorn, vilket blir lite lite när mus, tangentbord, PicKit2 osv. ska kopplas in, så en USB-hub fick det bli. Men att ha den liggande och skräpa någonstans tilltalade mig inte särskilt, så jag skruvade upp den, borrade ett hål i en sida och skruvade den på väggen i ett gammalt pluggat hål som satt på passande ställe.
DSC_0113 (Small).jpg
Lite som ska göras framöver är att några hyllor ska sättas upp på väggen så att jag har någonstans att lägga verktyg som inte används så ofta, pågående projekt, lite större komponenter (motorer och dyl.) osv. på. Lite fler eluttag ska upp, tänkte mig ett fyrvägsuttag i hörnan där lödstation, labbagg mm. står, samt även ett fyrvägsuttag över bänken i åtkomlig höjd (Kanske istället blir ett grenuttag om jag hittar ett till vettigt pris som har fästen för att skruva upp), är sugen på en whiteboard över bänken också. Skulle vilja hitta ett par andra högtalare också, har just nu bara en, och stereo-ljud är ju att föredra, högtalarna ska då även hängas upp på väggen för att inte ta bänk-yta. En ordentlig soptunna vore inte fel heller, gärna modell stor för svart sopsäck så jag slipper tömma hela tiden :mrgreen:
Och om någon noterat alla påsar med komponenter som ligger över halva bänken så är det ett pågående löd-jobb, skulle gärna vilja hitta något bra sätt att ha de komponenterna istället för att ta så mycket plats med dem (Då det kommer mer). Alla kablar ska fästas upp snyggare också. Jag är lite allergisk mot löst hängande sladdar.
Sen så ska även tågbanan flyttas in här, smidigare att ha den i samma rum som alla verktyg osv.

Uppdaterar löpande!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
zeus

Re: Klas-Kennys Labb!

Inlägg av zeus »

Snyggt!

Tipsar om denna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20195596

Eller någon liknande.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Själv är jag mest imponerad över att datorn faktiskt fungerar, jag tror vio kastat minst 20 sådana på jobbet, alla med poffade kondensatorer..
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Snyggt!
Det är alltid roligt med sånna här projekt. :)

Tror att jag har nån 256MB sticka över, ska kolla ikväll!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Instämmer med Electricman, alltid skoj med sådana här projekt!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Instämmer med föregående talare! Ser bra ut!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Glenn: Faktum är att jag noterade ett par exploderade kondingar på moderkortet :doh: Dock lever datorn trots det, så jag låter det vara, skulle den slockna vet jag var jag ska börja felsöka.

Alla andra: Tack för de positiva kommentarerna! :tumupp:

Tågbanan har kommit in nu, bilder på detta kommer när mer har hänt. Får bli en shopping-tur till biltema och lite så nästa vecka :)
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Riktigt fint! :) Riktigt fin elektronikhörna!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Själv har jag en ASUS EeePC som är något moddad (borttagen skärm som hade otroliga grafikfel och bortplockat tangentbord som var vätskeskadat)
fördelarna är väl att den var helt gratis, den drar mycket lite ström och låter extremt lite. Nackdelarna är väl att Intel Atom CPUn absolut inte är nån racer masking och att den saknar COM och LPT portar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till träsket :lol: :tårta:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kul med eget labb ;)

Apropå kondensatorer, kanske lika bra att löda dit nya på nya saker man köper.. ? :vissla:
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Angående minne till din dator, kan detta vara nåt som passar ?
Säljtråd
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Hemska tapeter. :D
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Blir sugen på att uppgradera mitt labb.. mitt nuvarande är i ett trapphus! :shock: :oops:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Mjo, man blir faktiskt inspirerad att göra om i labbet. Men man har ju lite trångt. Och setupen är ju redan uttänkt och optimerad... Så det ska nog fan till under om man ska göra om det så det blir bättre! :D
Skriv svar