El-scooter battle

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
e.Lindley

El-scooter battle

Inlägg av e.Lindley »

Hej.
Jag och min kollega har precis införskaffat varsitt 36V 800w motorkit som vi ska plocka på våra el-scootrar på jobbet http://www.el-scooters.se/?sID=30&p=web ... d=93041140
Detta kommer naturligt vis sluta i en oändlig makt/prestige kamp om vilken som kommer gå fortast. Ska tilläggas att min rival är lika gammal som min farsa och utnämnd till kung inom ämnet vilket jag givetvis måste ändra på.
Min första spontana ide landade på att försöka böka i en hjälp-kondensator till batterierna som skuter på vid belastning, precis som vid större bilsteriobyggen. Problemet är att vi kör med 36V och kondensatorerna är ju anpassade till 12v system, kan jag lägga kondensator parallellt med ett av de tre 12v batterierna och fortfarande få ut bra effekt? Tacksam för svar eller andra ider på hur jag kan bräcka gubbsatackarn :D
victor_passe

Re: El-scooter battle

Inlägg av victor_passe »

kör på 4 batterier.
Dina kondensatorer kommer inte göra något.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Absolut enklast är ju att addera ett till batteri precis som victor_passe skriver, förutsatt att elektroniken klarar det.. möjligen går det väl att göra en fulkoppling med att man manuellt kan växla över från elektronikstyrningen till att köra rakt från batteribanken till motorn.

Var nån svensk el-mc som slåg nåt världsrekord jag läste om förut, där hade man nåt liknande, när elektroniken maxade ur kunde man trycka på en pedal eller liknande som matade in strömmen direkt från batterierna till motorn :)
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Minska man inte livslängden på motorn om man lägger på 12v extra? Ett annat sätt är ju att dreva. Då får du ju en högre maxhastighet fast den blir ju lite segar i börja av acceleration.
xxargs

Inlägg av xxargs »

vad pratar vi om för livslängd här??

100 timmar eller 5000 timmar, om en elmotor haverera eller inte beror mycket på hur mycket ström man kör igenom och hur länge - dvs. ha lite koll att inte borstar med kollektor och rotorn blir för varma gör nog mest för att öka på livsländen.

men i det här fallet är det ju prestige som står på spel så frågan är och det är högst hastighet på krokig väg eller startsnabbhet på strippen som fäller avgörandet ;-)

vill man ha startsnabbhet så vill man man mycket ström genom motorn... - vill man köra fort så mår man inte illa av högre spänning så att motorn varvar mer (alternativt drevas om men bli svagare)
e.Lindley

Inlägg av e.Lindley »

direktspänning från batterierna till motorn hade jag tidigare på moppen när de va 24v hade tre batterier varav 2 var parralellkopplade vid normal drift, skickade man i "BOOST" knappen kopplades elektronikboxen ur och de sista batteriet las i serie och jag fick 36v direkt till motorn. MEN det funkade inte i praktiken, utan belastning funka det skitbra men körde man så blev den för klen och den orkade inte. :humm:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Byt ut alla kablar mot dubbelt så grova minst, minskar förlusterna vilket torde öka accelerationen samt även toppfarten.
e.Lindley

Inlägg av e.Lindley »

10kv rk är redan införskaffad till bygget :wink:
Någon som vet eller har labbat med ungefär hur mycket överspänning denna typ av styrbox pallar? om man nu skulle ge på några volt extra :P
Skriv svar