Jag har några frågor kring bluetooth och svar eller länkar till mer info vore välkommet.
Tänker mig främst bluetooth som används i Android-miljö. Som konsument märker man ju att olika blåtandstillbehör identifieras korrekt, snabbt och även flera på en gång. Men jag undrar vilka begränsningar som finns i grunden.
- Har varje blåtands-sändare ett unikt ID som mottagaren kan identifiera den med?
Är i så fall ett sånt ID konstant? Finns det nån IMEI-liknande standard för det?
- Hur lång tid tar det att detektera en blåtandssändare inom räckvidd?
- Finns det nån begränsning för hur många blåtandssändare som en mottagare kan ha kontakt med samtidigt?
Frågor om bluetooth
-
DragonsDen
-
DragonsDen
Re: Frågor om bluetooth
Ja, man kan hitta en del info online. Som att blåtand använder UUID och att man kan ha kontakt med upp till 7 enheter samtidigt. Och praktiskt märker man ju att kontakt upprättas inom sekunder. Men för att ställa en konkret fråga som inte är lätt att hitta ett uppslagssvar på:
Om jag ger en USB-dongle, som man kan köpa för 22 kr, 5 volt från ett batteri, börjar den sända sitt UUID då? Eller krävs det någon form av datamatning också, som nån drivrutin i en dators OS? Jag vill bara ha nånting som kan tala om för en java-app i en (Android) mobil att "här är jag" och undrar om batterimatad blåtandsdongle vore lämpligt.
Om jag ger en USB-dongle, som man kan köpa för 22 kr, 5 volt från ett batteri, börjar den sända sitt UUID då? Eller krävs det någon form av datamatning också, som nån drivrutin i en dators OS? Jag vill bara ha nånting som kan tala om för en java-app i en (Android) mobil att "här är jag" och undrar om batterimatad blåtandsdongle vore lämpligt.