Antenn 3G WLAN router

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Antenn 3G WLAN router

Inlägg av rolex42 »

På sommarstället har jag dålig mobil-täckning. Ca 10-20 meter från huset på en berg-knalle finns "full" täckning.
Tänkte att en 3G router kunde vara bra och det finns att köpa i olika varianter från ca 600 kr. (ex Netgear , D-link).
Till vissa finns externa antenner och till andra kan man dra en lång USB-kabel mellan router och 3G-dongel men jag hittar ingen klockren lösning. Helst vill jag bara ha antenn på berget (inte hela 3G-dongeln) bla för att det är olika personers SIM-kort som ska monteras i 3G-modemet.
Till saken hör att jag har ett gammalt skrotat Qualcomm GX0201 (gsm / gprs / edge / 3G / hsdpa7.2) så jag funderar på att ta en gammal dator och göra den till router (ex Lasse Persson). För detta behöver jag då en antenn. Det verkar finnas lite olika att välja på och bla varierar dBi (förstärkning el dämpning antar jag). Jag har kommit fram till att det sannolikt är en CRC9 kontakt jag måste ha. Söker man på (eBay) kan man hitta lite olika modeller och det som verkar skilja är Gain (3.5, 5, 7, 12, 16 dBi). Och hur vet man om frekvensområde och impedance är rätt?
Denna antenn har 10m kabel.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av labmaster »

Man tittar i databladet eller frågar leverantören om vilket frekvens antennen är byggd för.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av Icecap »

Om det är så kort avstånd skulle jag tro att en antenn på taket av huset eller kanske en aning högre ville göra susen. Kabellängden är nämligen ett problem, det försvinner xdB per meter antennkabel.
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av tgr »

Jag har samma problem som du.
Jag köpte en Poynting yagi på dustin (http://www.dustinhome.se/product/5010326862) som jag har satt upp i stången för tv-antenn i huset. Till den har jag en induktiv antenn som jag trätt över usb-modemet. Jag använde chatten på telenors hemsida och fick gps-koordinater till närmsta 3Gmast för att kunna rikta den rätt.

Min antenn ska ge upp till 12dBi och med förlust i kabel, kontakter och den induiktiva antennen är jag troligtvis nere på noll men då får jag ändå riktverkan mot masten. Sen är det berg och skog imellan som försämrar.
Funkar helt ok men jag kommer inte upp i mina max 3Mbit/s. Kanske 1Mbit/s och det räcker knappt till svtplay.Den kopplar även ner ganska ofta. Dock är detta del i en ondsint plan. Min sambo som inte ser samma behov en 20+m mast som min amatörradiohobby "kräver" vill ändå kunna använda internet normalt. Så i framtiden kommer det bli en mast som når över träden för att få bättre mottagning av internet. Tyvärr funkar tv-antennen perfekt när den sitter under taknock på huset annars kunde det också varit ett argument.

Jag valde en yagi för jag ser ingen anledning att stråla effekt åt alla håll utan jag vill koncentrera det mot masten. Använder man flera olika operatörer eller flyttar med sig antennen så kanske det kan vara intressant med runtstrålande som den du länkar till.

Impedans är normalt 50-Ohm. 75-Ohm används för tv/video.
Frekvenser som används i svenska 3G är enligt lite snabbt googlande.
Upplänk: 1920 - 1980 MHz
Nerlänk: 2110 - 2170 MHz
Övriga frekvenser är egentligen inte intressanta för du vill väl ändå inte köra GPRS-hastighet?

Du vill ha så kort antennkabel som möjligt av den sorten som levereras med antenn eftersom den dämpar signalen. Tittar man på en mobilmast så är de coaxkablar som går upp i masten 5-7cm i diameter och av lågförlusttyp. Dock är såklart bättre kabel dyrare.
Övergångar dämpar även de signalen så de vill man ha så få som möjligt. Bättre coax finns hos t.ex. elfa.

Vad du behöver för att få vettig mottagning är dock väldigt svårt att säga. Antennen du länkar till är billig så köp å testa. Får du för dålig mottagning så får du flytta den, byta kabel eller köpa ny. Den har gissningsvis magnetfot och mår bra av ett ordentligt jordplan.
Du kan utan problem ha modemet med simkort nere i huset och antennen på berget om du vill det. Dock kommer det gissningsvis kräva nya kablar och lite kontaktering.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14893
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av mrfrenzy »

Vid såna här svåra förhållanden brukar jag installera Net1, det använder 450Mhz vilket dels gör att det lättare tränger igenom hinder, dels blir förluster i kablar och kontakter inte så stor. Dom säljer en router med tillhörande yagi-antenn och 10m kabel. Dessutom har dom till skillnad från gsm-operatörerna en karta som visar masterna med exakt riktning och avstånd vilket gör det mycket enklare att se förutsättningarna.

Idag är max 3 Mbit, men till hösten ska det uppgraderas till runt 12Mbit

Enda nackdelen är att kvalitén på kundservice är riktigt dålig, men har man väl fått sina grejer och installerat det behöver man som väl är inte prata med dom så ofta.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av rolex42 »

Jag vill köra 3G (så lite GPRS som möjligt).
Sätter jag mig på bergknallen med laptopen så får jag (ibland) över 5Mbps.
Grundsund_berget.JPG
Det är visserligen inte med det Qualcomm PCMCIA-kort jag nämnt utan med laptopens inbyggda 3G. Men det visar att det finns bra 3G-signal sen kanske det gamla Qualcomm-kortet inte är superbra men det står 3G / hsdpa7.2.

Det verkar inte vara alla antenner som är specade för 1920 - 1980 MHz, 2110 - 2170 MHz.
Den här verkar vara det och har 2dBi.

Jag ska nog fundera på antenn man kan rikta, men de verkar vara dyrare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av labmaster »

Om du har berg mellan ditt hus och 3G-sändaren så hjälper ingen riktantenn i världen. Du måste ha line on site för att nå opimala motagningsförhållanden.

Har du en orginalklocka som ditt nick kanske du kan satsa på en kvalitetrouter för 3G. Det finns ett antal att välja på här: http://www.lsg.se/webshop/index.php?cPath=62
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av slft »

prova en passiv repeater

en antenn på berget (förslagsvis yagi(rikt)antenn)
och en antenn nere hos dig

och en bra kabel med låga förluster imellan

//Ola
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av Icecap »

labmaster: inte "line on site" men "line of sight"
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av labmaster »

Ja "line of sight" skall det vara. Fingrarna ville inte riktigt styras av hjärnan och då blir det felstavat ibland :). Ibland läser jag mina inlägg en gång till och då upptäcker jag felstavning varpå jag går in och redigerar inlägget. Orkar dock inte skriva orsaken till varför jag ändrar men det få ni leva med.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av netrunner »

Jag har ungefär samma problem. När jag åker kollektivt till jobbet så vill jag kunna surfa och titta på Youtube. Mottagningen är bitvis mycket dålig så en större antenn kanske skulle hjälpa?

Min 3G dongel har uttag för CRC9 så jag testade lite olika Ebay antenner:

Kravet jag har är att antennen ska gå att få ner i en attachéväska.

Den mer humana:

http://www.ebay.com.au/itm/NEW-3G-Anten ... 2a11ce6809

Monster antennen:
http://www.ebay.com.au/itm/New-3G-16DBi ... 3f0b4abcec

Den lilla ger ca 25% bättre datahastighet och den stora ca 45%. Så det var inte värt det.

Helt överlägset bäst var det med http://www.usbwifi.orconhosting.net.nz nummer 34 är för övrigt min. Tyvärr funkar ju inte det när man sitter på buss eller tunnelbana.

Så mitt förslag är att:

1. sätta en USB-3G-sticka i en enkel parabol där det finns mottagning.

2. Skicka internet vidare via kabel eller WLAN till huset. Här är några alternativ:
alt1. http://cgi.ebay.co.uk/New-USB-CAT5-CAT5 ... 1c1b2f3ba0
och stödmata med 5V i andra änden.

alt2. http://cgi.ebay.co.uk/Sharkoon-LAN-Port ... 4aac4a5f27

alt 3. Asus WL-500
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av labmaster »

Helst vill jag bara ha antenn på berget (inte hela 3G-dongeln) bla för att det är olika personers SIM-kort som ska monteras i 3G-modemet.
Om man inte vill lägga tusentals kronor på en riktig relästation för 3G så återstår det att kompromissa och då är ditt förslag mycket bra netrunner. En möjlighet vore förstås att göra en fin gata upp för bergknallen så kan de som vill surfa skubba upp och sätta i sitt simkort i stickan. På köpet får surfaren lite extra motion och det är inte fel. Ju mera man motionerar destå längre kan man surfa innan man trillar av pinnen.

By the way, Passiv relästation är förmodligen inget att tänka på i det frekvensområde som 3G opererar men det skulle vara kul om någon kan prova och berätta vad det blir för resultat.
Sonar
Inlägg: 125
Blev medlem: 17 december 2006, 22:07:38
Ort: Luleå

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av Sonar »

Jag har gjort många rikt-"antenner" på det sätt att jag gjort en tämligen enkel "quad" antenn och satt den i fokalpunkten på en parabol, typ 45, 60 och 90cm varianter (både fokal och offset typer).

På det sättet hade jag en internet-koppling mot grannbyn 13km bort som hade fiber :) , detta med "vanliga" WLAN prylar som har ca. 15-17dB sändstyrka.

Har några kortare länkar uppe i skrivande stund med denna teknik, funkar kanon.
Jag ser inget problem att använda detta till 3G förutom då att du har kanske just ett berg i vägen ;)
Sonar
Inlägg: 125
Blev medlem: 17 december 2006, 22:07:38
Ort: Luleå

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av Sonar »

Så här ser dom ut:
IMG_0957_small.jpg
IMG_0956_small.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av Mindmapper »

Sonar skrev:Jag har gjort många rikt-"antenner" på det sätt att jag gjort en tämligen enkel "quad" antenn och satt den i fokalpunkten på en parabol, typ 45, 60 och 90cm varianter (både fokal och offset typer).

På det sättet hade jag en internet-koppling mot grannbyn 13km bort som hade fiber :) , detta med "vanliga" WLAN prylar som har ca. 15-17dB sändstyrka.

Har några kortare länkar uppe i skrivande stund med denna teknik, funkar kanon.
Jag ser inget problem att använda detta till 3G förutom då att du har kanske just ett berg i vägen ;)
Bilden med de två parabolerna, är dom ihopkopplade som en passiv repeater?
Att använda dom på 3G innebär ju en hel del exprimenterande med att anpassa dom till ett nytt frekvensområde. Frågan är om det går att få quadarna så breda så att de täcker hela frekvensområdet?
Skriv svar