Diod som brann upp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
malu

Diod som brann upp

Inlägg av malu »

Jag har byggt en el-gocart med en likströmsmotor på 100V 12A som jag styr med en PWM Motorstyrning, inköpt som byggsats på Electrokit. (KIT67). Allt drivs av 6 seriekopplade 12V-batterier. Motorstyrningen fungerade utmärkt med drivhjulen i luften, men vid första belastade start så brann en diod (1N4004) som ligger parallellt över motormatningen upp. En motorsäkring på 20A blev också historia... Dioden borde väl bara vara skydd för backström, så jag undrar varför den smällde? Hade varit rimligare om MOS-FETen grillats av eventuellt hög startström? Några tips på modifiering?

I övrigt så kan jag berätta att el-gocarten är väldigt kul, även utan motorstyrning! :)
malu

Re: Diod som brann upp

Inlägg av malu »

Jag har några andra funderingar relaterade till mitt projekt också;

- Tips på en lämplig "gaspedal" för att reglera hastigheten?

- Tips på en 72V batteriladdare till överkomligt pris, så att jag slipper ladda varje 12V för sig?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1N4004 tål kontinuerlig 1 A, den ska tåla 400A stötström.
Dina utsätts för 10A upprepade gånger.

Dessutom så kanske 1N4004 inte är tillräckligt snabb.

Försök hitta en 10A schottkydiod men om de finns med så hög spänning låter jag vara osagt.

UF 4004 finns men det är bara en snabb 1N4004 som kanske inte tål strömmen då.

Linjär potentiometer till gasen.
I en annan tråd kom vi fram till att det är bättre för batterierna att ladda de var för sig.

Protte
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

http://www.electrokit.se/byggsatser-mot ... r_10100067
En enhet som styr DC-motorer genom PWM, pulsbreddsmodulation. Via potentiometern justeras pulsbredden, och därmed motorns hastighet. Kan styra motorer upp till 100V 7.5A.
Så kontrollern är bara typad för 7.5A och inte 12A ( har du mätt strömmen vid hård belastning, den kan ibland vara betydligt högre än märkströmmen)
Att transistorn är typad för 14A betyder inte automatiskt att man kan belasta den med en motor som drar 14A.
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... irf530.pdf

Måste iväg nu så jag hinner inte skriva mer för stunden.
malu

Inlägg av malu »

Ja, du har rätt i att jag tänjer gränserna här...

Beskrivningen säger att gränsen 7.5A är satt pga det är vad banorna i kretskortet kan hantera, men jag har lött dit förstärkning.
Sedan är det nog som du säger att motorn drar mer än 10A - särskilt vid starten. Jag får leta vidare efter annan lösning.

Jag startade en projekt-tråd också eftersom någon kanske är intresserad av bygget i sin helhet... :D
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

I princip kommer en lika stor ström att gå genom dioden som genom transistorn. Så du behöver hitta en 10A schottky tex DSS 16-01A (elfa 70-144-09) och sätta den på en kylfläns.
Skriv svar