Jag vill inte kladda ner en tråd i det här forumet med mina erfarenheter (faktiskt!), men jag vill påstå att beroende på vad det är för maskin det handlar om så är det inte alls en absolut sanning att ändlägesbrytare/homingbrytare är en nödvändighet! På t.ex. en VMC-maskin som en Bridgeport eller liknande, där Fmax = 8000 mm/s är det såklart helt nödvändigt. Dessutom finns knappast något val på en sådan maskin, då de finns inbyggda när man köper maskinen.
Men på långsammare maskiner är det, som jag ser det, absolut ingen absolut nödvändighet. Exemplet är stor-routern på jobbet som helt saknar alla former av ändlägesbrytare/homingbrytare. Den tar alu-flak på 2500x1250, och hittils har inga olyckor skett. För en maskin av den typen, som i princip alltid lastas med aluminiumplåtar av samma dimension finns det egentligen ingen större vits med homingswitchar/limitswitchar. Programmeringen sker uteslutande via mastercam, nollpositionen ligger i princip alltid på samma ställe, inte mycket kan gå fel.
Det här inlägget är inte menat att säga att man absolut inte ska ha några limit/homing-switchar, det är enkom ämnat att säga att sanningen inte alltid är så klar. Att man faktiskt KAN köra helt utan limit/homing-switchar, och att det faktiskt kan fungera alldeles utmärkt. Även i daglig produktion.
Ni som nu ska säga att jag minsann är fullkomligt dum i huvudet som skriver det jag skriver, kan ni åtminstone försöka uttrycka er lite lagom vettigt? Om ni menar att jag är helt dum i huvudet, kan ni ge en anledning till att man alltid MÅSTE ha limit/homingswitchar? Jag accepterar såklart mothugg, så länge som det finns substans i mothugget