Det här med ändlägesbrytare/homingbrytare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Det här med ändlägesbrytare/homingbrytare

Inlägg av Walle »

Inte allt för sällan läser man här på EF att ändlägesbrytare/homingbrytare är ett absolut måste på fräsmaskiner. Inte att det kan vara bra att ha, utan att det är ett måste.

Jag vill inte kladda ner en tråd i det här forumet med mina erfarenheter (faktiskt!), men jag vill påstå att beroende på vad det är för maskin det handlar om så är det inte alls en absolut sanning att ändlägesbrytare/homingbrytare är en nödvändighet! På t.ex. en VMC-maskin som en Bridgeport eller liknande, där Fmax = 8000 mm/s är det såklart helt nödvändigt. Dessutom finns knappast något val på en sådan maskin, då de finns inbyggda när man köper maskinen.

Men på långsammare maskiner är det, som jag ser det, absolut ingen absolut nödvändighet. Exemplet är stor-routern på jobbet som helt saknar alla former av ändlägesbrytare/homingbrytare. Den tar alu-flak på 2500x1250, och hittils har inga olyckor skett. För en maskin av den typen, som i princip alltid lastas med aluminiumplåtar av samma dimension finns det egentligen ingen större vits med homingswitchar/limitswitchar. Programmeringen sker uteslutande via mastercam, nollpositionen ligger i princip alltid på samma ställe, inte mycket kan gå fel.

Det här inlägget är inte menat att säga att man absolut inte ska ha några limit/homing-switchar, det är enkom ämnat att säga att sanningen inte alltid är så klar. Att man faktiskt KAN köra helt utan limit/homing-switchar, och att det faktiskt kan fungera alldeles utmärkt. Även i daglig produktion.

Ni som nu ska säga att jag minsann är fullkomligt dum i huvudet som skriver det jag skriver, kan ni åtminstone försöka uttrycka er lite lagom vettigt? Om ni menar att jag är helt dum i huvudet, kan ni ge en anledning till att man alltid MÅSTE ha limit/homingswitchar? Jag accepterar såklart mothugg, så länge som det finns substans i mothugget :)
Borre

Re: Det här med ändlägesbrytare/homingbrytare

Inlägg av Borre »

Nja du får nog läsa lite noggrannare, läst flera som säger sig köra utan limitbrytare, inkl. mig själv på Lillasystern. Så nej det är absolut inget måste.

För egen del skulle jag nog säga att man bör använda limitbrytare när man har så pass starka motorer osv att det finns risk för att man kör sönder saker. Kör jag lillasystern i "botten" så händer inte så mycket mer än att motorerna inte orkar eller möjligen slirar i kopplingen.
H.O

Inlägg av H.O »

Mina åsikter...
Gränslägen: Om det är en maskin med stegmotorer och kraften de kan utsätta maskinen för inte riskerar att skada maskinen i sig (eller, om så är fallet, att man är beredd att leva med den risken) så känns det lite överflödigt med gränslägesbrytare. Om det är en maskin med servo-motorer (PMDC) där en blåst transistor i en servo-drive får motorn att skena med full fart och kraft tycker jag det är en annan sak. Mjukvarugränslägen funkar så länge styrsystemet har kontroll över positionen (vilket det inte har om motorn skenar eller om positionen har tappats av eller annan anledning.

Home-switchar:
Abslout inte nödvändigt men det underlättar. Speciellt om man använder mjukvaru-gränslägen och definitivt om man använder fixturer etc.
Visst, programmeringen sker i ert fall uteslutande från MasterCAM och ni sätter nollan till nedre vänstra hörnet på plåten (eller vart det nu är) - i CAM-programmet. Men maskinen (eller fixture/part offset rättare sagt) måste ju också ha nollan på samma ställer på den fysiska plåten. Home-switchar definerar en absolut positionen längs maskinens axlar utifrån vilka alla andra offsets etc utgår. Det underlättar som sagt avsevärt men om ens applikation inte kräver det så är det ingen nödvändighet.

Jag vet inte hur ni "hittar nollan" på plåten nu, kanske joggar ni dit och nollar axlarna. Låt oss då säga att det specifika programmet fräser bort hörnet ni nollat mot och så blir det strömavbrott eller nått annat "skit" händer. När maskinen vaknar igen har den ingen aning om var den är och eran "nolla" är bortfräst så nu blir det betydligt krångligare att komma igång igen. Har man home-switchar aå kan man enkelt återskapa "maskin-noll". När man gjort det vet maskinen hur "långt" det var till "plåt-noll" så då är det inga problem.

Som sagt, det beror på maskin och applikation men visst finns det tillfällen då ingetdera behövs - er maskin är ju bevis på det - även om JAG tror att home-switchar skulle underlätta.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Home brytare är bra att ha just för att hitta 'hem' om nåt skiter sig vilket före eller senare händer. Har det på mina maskiner och vill inte bli utan. Så snart du börjar med G55 osv är homeing ett måste för att hitta din fixturer.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När det gäller svagare maskiner, med stegmotorer, skulle det fungera att nolla genom att jogga den försiktigt mot ändstopp?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kanske men hur pass bra repetition kan det bli med det förfarandet? Knappast lika varje gång är mitt tips.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Borre: Jag har läst noggrannt, vid något tillfälle har jag även fått förklarat för mig att jag är helt dum i huvudet som menar att det fungerar att köra utan limitbrytare.

För övrigt håller jag helt med dig, om maskinen kan förstöra sig själv genom att köra ut i ett ändläge så finns det helt klart en poäng i att ha limitbrytare.

H.O: Verkar som att vi har samma åsikt där. Angående home-switchar så visst, ibland skulle det kunna vara smidigt. Nollning efter strömavbrott är dock inga problem, eftersom plåtarna är 1250x2500 mm så finns det alltid någon kant att nolla mot (normalt skärs inte kanten kring "noll" bort, men även om det händer finns det alltid några kanter kvar).

Japp, nollning sker genom joggning. Jag brukar jogga till ca y-5 och z-4, och sen lugnt och försiktigt jogga mig in mot y-2.5 (använder enskärig 5mm pinnfräs). När Y är satt så upprepas proceduren mot X. Z sätter jag i normala fall mitt på bordet, eftersom den har en tendens att hänga lite. Nollning behöver dock inte ske ofta, inte ens en gång i veckan.

Men visst, att ha homebrytare skulle helt klart kunna förenkla det hela, det händer ju ändå att man kör annat än "standardplåtarna" i maskinen :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

tecno skrev:Home brytare är bra att ha just för att hitta 'hem' om nåt skiter sig vilket före eller senare händer. Har det på mina maskiner och vill inte bli utan. Så snart du börjar med G55 osv är homeing ett måste för att hitta din fixturer.
De gånger maskinen har tappat steg har varit när el bosso har råkat krascha in i fixturer. Under de fem månader jag har arbetat med maskinen har en enda plåt blivit felskuren, och då var det inte mitt fel ;) "någon" glömde att flytta en klämma, så den kraschade in i den och tappade steg.

Men home-brytare kommer troligen att installeras nu om ett par veckor, när vi ändå ska flytta hela maskinen.
Borre

Inlägg av Borre »

Den kan också vara så att det är jag som inte läst så noggrant och missat dessa inlägg. ;)

Homebrytare är något jag monterat på lillasystern och kommer montera på boris-cnc. Använder inte de på lillasystern men det kan ju vara bra att ha någon gång så när man ändå är igång kan man nog montera dessa direkt så det är klart för framtiden.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Min maskin är inte stark nog att slita sig själv i stycken så jag tycker inte att det finns någon som helst anledning att montera ändlägesbrytare. Skulle något flippa ur så är jag mycket mer orolig för att krascha spindeln mot arbetsstycket/bordet/skruvstycket än att dunka i ett ändläge.
Homebrytare har jag däremot monterat av rena "bekvämlighetsskäl". Hinner jag inte köra färdigt det jag håller på med så kan jag stänga av maskinen för att starta upp och avsluta någon annan dag.
Naturligtvis funkar det att köra utan några säkerhetsbrytare. Det handlar ju "bara" om vara medveten om vad man gör.
Skriv svar