Skumt fel på LCD-TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Skumt fel på LCD-TV

Inlägg av anlamotte »

Jag har fått ett skumt fel på min Grundig lcd-tv (grundig glx3000c)
Det hela började med att fjärrkontrollen slutade fungera, provade att byta batterier men
fortfarande dött. Tv:n gick fortfarande att starta med knappen på själva tv:n, men då
denna modell endast har på/av knapp på själva apparaten hjälper inte det så mkt.. :)

ok..provade att dra ur stickkontakten och sätta i den igen...nu går inte tv:n att starta vare
sig med fjärr eller direkt på apparaten. Standbydioden 'pulserar' direkt när man sätter i stickkontakten
men inget mer..

ok...öppnar upp skiten och kommer fram till att om jag kopplar ur det lilla kretskortet med IR-mottagare, lysdiod
och den enda knappen, sätter i stickkontakten och sedan kopplar in kretskortet igen går tv:n att starta med knappen
på tv:n...skumt, fjärren fungerar dock fortfarande inte...drar jag ut kontakten är jag tillbaks på ruta ett igen...

Några ideer på vad som kan vara fel??

/Andreas
blueint
Kontakt:

Re: Skumt fel på LCD-TV

Inlägg av blueint »

Nätaggskondensatorerna?

Som vanligt.. (tyvärr)
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Re: Skumt fel på LCD-TV

Inlägg av anlamotte »

Kan tillägga att tv:n är 1 vecka gammal, får väl lämna tillbaks skräpet om jag hittar kvittot.
Lyckades iaf få igång den med en dvd på scarten, dock saknas den gröna färgen och ingen fjärr...ja,ja

edit...jaha, nu kom den igång igen, allt verkar fungera...fråga mig inte vad som var(är) fel..känns mest
som mjukvarubuggar.
Skriv svar