Hej!
I helgen som var så gjorde jag ett inköp av en cnc fräs, en Matsuura MC500v maskin. Maskinen jag köpte hade ingen fungerande display. Är det någon som har någon erfarenhet ev en sådan maskin? Går det att montera vilken skärm som helst till den bara den är av rörtyp, eller går det att koppla en vanlig dataskärm till den. Eller ska man skrota det systemet som sitter i den o montera Mach3. Om jag har förstått det rätt så är det fanuc M5G system som sitter i den.
Förslag på hur jag fortsätter önskas!!
säter>> du kan nog ha rätt! Han jag köpte den av sa att det va fanuc men nu när jag börjar bläddra i böckerna jag fick med så står det Yasnac på dom. Fel av mig!!
Vad tycker ni! ska jag skrota systemet eller leta efter delar??
Jag tycker absolut att du ska behålla systemet.
Om det nu bara är bildskärmen som är problemet, så kan du nog få mycket tips här.
Nu har jag i och för sig inte testat själv, men att konvertera till Mach3 är nog inte bara bara.
Förutsatt att man ska ha alla matningsreglage, MPG mm fungerande.
Dessutom har du verktygväxlaren som också måste fixas.
Jag sneglade tidigare på en sån maskin med det föll på måtten dvs takhöjden räcker inte till ( ja det går att såga hål osv....) Den jag tittade på fungerade men en Mach'ifikation stod på listan.
Det borde ju gå att jogga axlarna mm utan att skärmen funkar?
Man kan ju testa lite sånt innan man börjar riva i styrsystemet.
Är det bara skärmen som är trasig så måste det bästa vara att behålla Yasnac systemet.
kolla först vilekn sort skärm det är
har man tur år det kompositvideo, bara koppla in en tv eller liknande
annars får man börja mäta på kablarna och se vad det kan vara, ex mäta avlänkningsfrekvenserna och gissa lite
värst är det med skärmar från tiden mellan komposit och vga
där fanns en del lustiga, men en del gamla crt multisyncskärmar kan funka, åtminstånde så man får bild och kan börhja leka lite
Axlarna har jag fått igång men inte växlarn o spindeln. Ska vara ärlig så har jag inte tittat i handböckerna. Tittar jag i dom så får jag nog igång det också.
Jag fick med en ritning på grafikkortet o där visas vad varje "pinne" i kontaktstycket ska göra. Ska leta efter en scanner så jag kan visa er den.
Senast redigerad av Stene 11 juli 2011, 22:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Grattis till en kvalitetsmaskin . Som många andra tycker jag att du ska behålla systemet. Vill du ha snabb hjälp med bildskärm så googla på cncpoolen. Mycket kompetenta på Matsuura och Yasnac även om kanske inte de allra billigaste
Ok utav vad ni säger så är det ett bra system o maskin o det glädjer mig att höra. Då blir det titta att leta delar.
Jag tittar nu på ritningen som jag fick med på displayen o som jag fattar är det 6 st kablar mellan grafikkortet o displayen.