Ändläges / homebrytare inputs?
Ändläges / homebrytare inputs?
Hej alla!
klurar lite hur jag skall koppla mina home och limit brytare.
jag har tot 4 pin input att använda.
går det att använda samma brytare till både home och limit?
skulle jag kunna koppla alla 6st brytare i serie och på samma input?
//Macke
klurar lite hur jag skall koppla mina home och limit brytare.
jag har tot 4 pin input att använda.
går det att använda samma brytare till både home och limit?
skulle jag kunna koppla alla 6st brytare i serie och på samma input?
//Macke
Re: Ändläges / homebrytare inputs?
Visst kan du väll seriekoppla, men om du har både home och limit hade jag valt att koppla alla limit ihop och alla home ihop. Annars har du ju inte så mycket vits med att ha två på varje ställe. Eller har du home i ena endän och limit i andra?
Det går, iaf i EMC2 stepconf, att välja "ALL HOME" eller "ALL LIMIT", men inte både och. Det handlar väl till viss del om hur många ingångar du har, och hur många brytare du vill montera.
Jag har home& limit på samma brytare och samma ingång, men en för varje axel.
Jag har home& limit på samma brytare och samma ingång, men en för varje axel.
det är mach3 jag kör med föresten.
enklast hade ju varit att ha tot 6 brytare och använda 3 av dom till home samt ändläge, men går detta i mach 3 ?
annars blir det ju 9 st, skall man isf sätta home-brytarna precis bredvid, eller flytta in dom lite så inte gränsbrytarna stängs innan?
dessa har jag hemma http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWNX:IT
duger det tror ni? till en kina maskin.
eller borde man ha bättre för homeing?
enklast hade ju varit att ha tot 6 brytare och använda 3 av dom till home samt ändläge, men går detta i mach 3 ?
annars blir det ju 9 st, skall man isf sätta home-brytarna precis bredvid, eller flytta in dom lite så inte gränsbrytarna stängs innan?
dessa har jag hemma http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWNX:IT
duger det tror ni? till en kina maskin.
eller borde man ha bättre för homeing?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du bör titta efter bättre homeing brytare, antar att du kör med p-port så du bör kunna haka på en port till (beroende på din dators konfiguration) för flera ingångar om du vill ha det så.
ok blir nog till att smäcka dit samtliga gräns brytare imorgon och sedan fixa ngr bättre till homeing, känns dessutom inte som att jag kmr ha så jätte stor användning av home brytare änsålänge.
hur har ni monterat när ni har 2 brytare (home/limit) på samma ställe?
tips på ngr dugliga brytare till home?
hur har ni monterat när ni har 2 brytare (home/limit) på samma ställe?
tips på ngr dugliga brytare till home?
Det går utmärkt att använda samma brytare (och/eller ingång) till både Home och Limit. Om samma ingång är konfigurerad för både Home och Limit så agerar den Home när Mach3 gör ref-körning, annars agerar den limit.
hej igen!
nu har jag dragit alla 6st i serie, normally closed.
men dom bryter "falskt" av ngn anledning och inte ens i närheten av ändläget.
vad kan detta bero på och hur skulle det kunna ordnas?
motståndet genom samtliga och kablarna är 2ohm kan detta påverka?
störning ifrån andra kablar borde väl inte minska späningen i dessa, eller kan dom?
nu har jag dragit alla 6st i serie, normally closed.
men dom bryter "falskt" av ngn anledning och inte ens i närheten av ändläget.
vad kan detta bero på och hur skulle det kunna ordnas?
motståndet genom samtliga och kablarna är 2ohm kan detta påverka?
störning ifrån andra kablar borde väl inte minska späningen i dessa, eller kan dom?
En dålig kontakt och vibrationer när du kör maskinen får slingan att bryta en kort kort stund?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du har fm störningar i din slinga, laborera med ovanstående 'debounce interval', börja med 500 och stega uppåt tills det fungerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
yes prövade med 500 och inget falsk larm än
men nu när jag startar spindeln så börjar hela maskinen "hacka" och röra sig utan kommando.
spindeln jag har är en 0.8kw vfd 400hz 24000rpm , och invertern är inbyggd i controlboxen.
ngn ide om vad jag gjort fel eller missat?

men nu när jag startar spindeln så börjar hela maskinen "hacka" och röra sig utan kommando.
spindeln jag har är en 0.8kw vfd 400hz 24000rpm , och invertern är inbyggd i controlboxen.
ngn ide om vad jag gjort fel eller missat?
Sannolikt genererar VFD'n störningar som letar sig in i kablarna för steg- och riktning till motor-drivarna.
Separera signalkablar och "kraft-kablar" i största möjliga mån och använd skärmad kabel av bra kvalitet mellan VFD och motor samt för inkommande matning till omformaren. Ett EMC filter på ingången till omformaren skadar absolut inte heller. Manualen för VFD'n "ska" ha ett kopplingsschema där de visar rekomenderad inkoppling (hur och var skärmen skall jordas osv) men är det den typiska kina-omformaren så saknas nog det.
Skärmade signalkablar mellan eventuellt break-out-kort och drivarna hjälper också.
Om inte det hjälper får du flytta ut omformaren ur skåpet.
Separera signalkablar och "kraft-kablar" i största möjliga mån och använd skärmad kabel av bra kvalitet mellan VFD och motor samt för inkommande matning till omformaren. Ett EMC filter på ingången till omformaren skadar absolut inte heller. Manualen för VFD'n "ska" ha ett kopplingsschema där de visar rekomenderad inkoppling (hur och var skärmen skall jordas osv) men är det den typiska kina-omformaren så saknas nog det.
Skärmade signalkablar mellan eventuellt break-out-kort och drivarna hjälper också.
Om inte det hjälper får du flytta ut omformaren ur skåpet.
verkar som det är kabeln mellan vfd och motor som stör. prövade hålla undan den och då fungerar det fint.
grejen är ju den att man vill kunna ha alla kablar i kabelkedjan
kanske skulle man byta till en bättre skärmad kabel, eller kan man skärma den befintliga på nåt vis kanske?
grejen är ju den att man vill kunna ha alla kablar i kabelkedjan

kanske skulle man byta till en bättre skärmad kabel, eller kan man skärma den befintliga på nåt vis kanske?
verkar vara väldigt känsligt 
men själva skärmen i kabeln till motorn är ej kopplad till jord, är detta ngt som kan hjälpa?

men själva skärmen i kabeln till motorn är ej kopplad till jord, är detta ngt som kan hjälpa?