Hejsan.
Första inlägget på detta forum, får hoppas det blir fler!
Kort fråga då jag har lite ont om tid för studen.
Hade tänkt att tillverka mig en Arkad-dosa för emulatorer såsom Mame/Snes/Nes osv.
Efter en del sökningar och funderingar kom jag fram till att denna variant borde vara något som jag själv klarar av.
I boken Practical Arduino så finns ett projekt där dom bygger en "speldosa", men hjälp av en Arduino och V-Usb.
http://www.practicalarduino.com/project ... b-keyboard
Enkelt schema och minimalt med kod, borde inte misslyckas.
Och det har jag väl inte gjort heller, bara det att den inte fungerar som jag vill.
Den hoppar igång som ny USB enhet, och den leverar dom tecken/bokstäver jag programmerat.
Men det som verkar skilja sig ifrån ett vanligt tangentbord, som jag vill att den skall göra.
Det är att håller man ner en tangent på skrivbordet så kommer en fördröjning på nästan en sekund mellan första och andra tecknet, sedan flyter nya tecken på tills man släpper tangenten helt.
Så är det inte alls med Arduinon, där alla tecken matas på i snabb följd så fort jag trycker ner en knapp.
Sedan om det är hela problemet eller inte, det vette tusan. Antar att man kan lösa det med någon typ av kod.
Hur som haver så leverar det inte i emulatorer eller andra spel. Vill jag tex styra en gubbe så står den bara och hackar fram, ungefär som att man trycker snabbt på knappen.
Jag använder bara digitala ingångar, inga analoga. Och jag har föjlt exemplet till punkt och pricka(tror jag).
Någon annan som stött på detta problem, eller liknande?
//Andreas
Arduino och V-Usb för att tillverka en Spelkontroll.
Re: Arduino och V-Usb för att tillverka en Spelkontroll.
> Antar att man kan lösa det med någon typ av kod.
Om du kollar koden så ser du att det inte finns någon extra delay
efter en ny tryckning. Det får du lägga till om du vill ha det.
Om du kollar koden så ser du att det inte finns någon extra delay
efter en ny tryckning. Det får du lägga till om du vill ha det.
Re: Arduino och V-Usb för att tillverka en Spelkontroll.
Problemet gissar jag beror på att din kod inte är kompatibel med PS2-tangentbords-standarden, dvs den skickar inte repetitivt MAKE-koder medan knappen är intryckt, följt av en avslutande BREAK-kod när knappen släpps. Gissar att den den skickar MAKE- följt av BREAK-kod om och om igen så länge knappen är intryckt.dillingen skrev:Hur som haver så leverar det inte i emulatorer eller andra spel. Vill jag tex styra en gubbe så står den bara och hackar fram, ungefär som att man trycker snabbt på knappen.
http://www.computer-engineering.org/ps2keyboard/