lagra information på usbminne från PIC
lagra information på usbminne från PIC
Hur skulle ni göra?
Jag har en pic som sprutar ut loggdata genom rs232 och skulle nu vilja lagra detta på något vis i en liten smidig "magisk låda" som man sedan kan läsa av i datorn. idag kör jag min loggning via rs232->usb->PC, sedan har en kompis till mig gjort ett program som tar emot datan och skapar smidiga excelfiler av detta som jag sedan kan analysera. Men nu vill jag ha en lösning så att jag slipper släpa runt datorn överallt, så lagra allt på ett usb-minne hade varit fint. Som sedan går att läsa av i datorn på något vis.
Jag är helt nollad på PC sidan men det tänkte jag bli bättre på med hjälp av detta projekt får väl lära mig .Net eller C# om det nu är möjligt:)
Men första problemet är hur att gå tillväga för att spara på Usb minnet, så att datan går att läsa av senare?
Finns ju en hel drös med PICar som har stöd för USB så detta borde ju gå att använda på något vis. Någon som har några bra informativa sidor att läsa om lagring på usbminne.
Eller andra tips idéer mottages gärna!
/Slatte
Jag har en pic som sprutar ut loggdata genom rs232 och skulle nu vilja lagra detta på något vis i en liten smidig "magisk låda" som man sedan kan läsa av i datorn. idag kör jag min loggning via rs232->usb->PC, sedan har en kompis till mig gjort ett program som tar emot datan och skapar smidiga excelfiler av detta som jag sedan kan analysera. Men nu vill jag ha en lösning så att jag slipper släpa runt datorn överallt, så lagra allt på ett usb-minne hade varit fint. Som sedan går att läsa av i datorn på något vis.
Jag är helt nollad på PC sidan men det tänkte jag bli bättre på med hjälp av detta projekt får väl lära mig .Net eller C# om det nu är möjligt:)
Men första problemet är hur att gå tillväga för att spara på Usb minnet, så att datan går att läsa av senare?
Finns ju en hel drös med PICar som har stöd för USB så detta borde ju gå att använda på något vis. Någon som har några bra informativa sidor att läsa om lagring på usbminne.
Eller andra tips idéer mottages gärna!
/Slatte
Re: lagra information på usbminne från PIC
Ett USB-minne är en USB *klient* och förväntar sig att vara
ansluten till en USB *host* i andra änden. Alltså i princip en
PC eller någon större processor med stöd för USB-host.
Den vanligaste lösningen är nog någon form av minnes/flash kort.
Alltså ingen USB alls. Sedan läser man kortet med en kortläsare i datorn.
Finns inbyggt i många laptops idag.
Eller så sätter du dit ett större minne till PIC'en, flash eller FRAM från
Ramtron, där allt loggas för att sedan skickas via samma RS232 kanal
som idag.
> Jag har en pic som sprutar ut loggdata genom rs232
Definiera "sprutar ut" bättre.
ansluten till en USB *host* i andra änden. Alltså i princip en
PC eller någon större processor med stöd för USB-host.
Den vanligaste lösningen är nog någon form av minnes/flash kort.
Alltså ingen USB alls. Sedan läser man kortet med en kortläsare i datorn.
Finns inbyggt i många laptops idag.
Eller så sätter du dit ett större minne till PIC'en, flash eller FRAM från
Ramtron, där allt loggas för att sedan skickas via samma RS232 kanal
som idag.
> Jag har en pic som sprutar ut loggdata genom rs232
Definiera "sprutar ut" bättre.
Vill du göra det enkelt för dig borde denna produkt fungera. (har ej använt den själv så vet ej till 100%)
http://www.parallax.com/Store/Microcont ... roductName
http://www.parallax.com/Store/Microcont ... roductName
-
- EF Sponsor
Kolla lite på FTDI:s prylar (Vinculum)
http://apple.clickandbuild.com/cnb/shop ... tle=V2DIP1
http://apple.clickandbuild.com/cnb/shop ... tle=V2DIP1
Ett SD-kort måste vara en vettigare lösning? (Det finns ju SD-kort som har en utfällbar USB-kontakt.)
Förstår inte varför alla avfärdar usb-host
. Titta på AVR32 UC3 serien. De har stöd för USB OTG samt så finns det färdiga exempel i AVR32 ramverket för usb-host för att läsa/skriva från en usb-sticka med stöd för fat32.
Kort och gott, gör ett kort på delar efter ett av deras utvecklingskort som har usb-host stöd, sen är det ett fåtal musklick i AVR32Studio.

Kort och gott, gör ett kort på delar efter ett av deras utvecklingskort som har usb-host stöd, sen är det ett fåtal musklick i AVR32Studio.
> Förstår inte varför alla avfärdar usb-host
Därför att det endast är ett fåtal lite större (xxx32) processorer som
kan köra som en host. Ganska ointressant i detta fall, sannolikt.
Jag köpte en OpenLog från electrokit.se
Det enda den gör är att samla in allt som kommer på serieporten till ett microSD-kort.
Funkar hur najs som helst.
Det enda den gör är att samla in allt som kommer på serieporten till ett microSD-kort.
Funkar hur najs som helst.
Alla Microchips MCU, utom 8 bitars, med USB kan vara host, 67 olika enligt MAPS.sodjan skrev:> Förstår inte varför alla avfärdar usb-host
VNC2 är en bra grej men det blir ändå till att skulle skriva kommandon som "öppna fil x", "Skriv till fil" osv. som PIC'en ska utföra, Inget speciellt besvärligt men ändå.
Nu är det ganska ospecificerat hur mycket som ska loggas, om det finns timestamp osv men man kan kanske klara sig enklare vid att logga på kortet och tanka ner sedan. Använder man t.ex. ett seriellt flash-minne kan man spara 8MB (73-824-50) och det räcker sannolikt en bit på vägen. Räcker det inte kan man enkelt ta fler, det enda signal som ska separera varje minne är -CE, resten (SCK, SI, SO) är gemensamma för alla kretsarna.
Nu är det ganska ospecificerat hur mycket som ska loggas, om det finns timestamp osv men man kan kanske klara sig enklare vid att logga på kortet och tanka ner sedan. Använder man t.ex. ett seriellt flash-minne kan man spara 8MB (73-824-50) och det räcker sannolikt en bit på vägen. Räcker det inte kan man enkelt ta fler, det enda signal som ska separera varje minne är -CE, resten (SCK, SI, SO) är gemensamma för alla kretsarna.
Och då pratar vi ytmonterat tqfp med 0.4 delning, typ, inget man hemmalöder sas.Alla Microchips MCU, utom 8 bitars, med USB kan vara host, 67 olika enligt MAPS.
Upp till 28 pinnar kan du få i DIP. Up till 44 pinnar 0.8mm qfp. Från 64 pinnar och upp 0.5mm qfp.