Tvättmaskinen kopplades fel - kan man laga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hemmafix_gonewrong

Tvättmaskinen kopplades fel - kan man laga?

Inlägg av hemmafix_gonewrong »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Jo.... det är så att jag i min iver koppat min tvättmaskin "något" fel... Tvättmaskinen hade en vanlig 1-fas kontakt som jag kopplade till en 2 fas(?) (hade 2 svarta kablar varav en inte var inkopplad...) Och jag - den dumbom som jag är, kopplade in både blå och brun - och så jorden då där den skulle vara.

Det var en gammal koppling och min mäklare och fd ägaren til huset sa - "här kan du koppla in tvättmaskin!" och ja, jag trodde jag kunde lite sånt. Jag vet att jag är nog inte nån som borde mixtra med el - har nu lärt mig den läxan...

När jag slog på elen till dosan och sen satte på tvättmaskinen sa det bara popp och den lyste upp litegranna. Nu funkar den ju såklart inte. Finns det någon möjlighet att fixa den eller är den numera bara att skrota?

Min fästman köpte tvättmaskinen ny för bara några månader sedan och är lite smått irriterad över vad jag gjort om man säger så... :(
svanted

Re: Tvättmaskinen kopplades fel - kan man laga?

Inlägg av svanted »

oj, den har då fått 400V istf 250... :(
om du har tur finns det ngn säkring som gått inuti på ngt kretskort...
men troligen har elektroniken rykt, det krävs en händig och ambitiös individ för att ta sig an problemet.
till att börja med öppna locket och titta hur det ser ut.
om den är hyfsat ny kan det finns att köpa en komplett styrenhet, men den måste tas loss med alla kablar och den nya monteras dit på rätt sätt...

gissningsvis blir det billigare med en ny än att ta med den till en raporator.
men...
ta då dit den UTAN att nämna orsaken!! då kanske de inte ens försöker.
säg bara att den slutade fungera och be att få ett kostnadsförslag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Allt kan lagas!

Hade det varit motorn som hade bränd hade det tagit lite tid innan den hade eldats upp, alltså är det elektroniken som inte mår bra. Sannolikt är det även motorstyrningen som har avlidit. Dessa kan köpas som reservdelar men är man "lite" kunnig ska det väl vara möjligt att laga på komponentnivå.

"Popp" är säkringar/ledningar som dör, alltså måste du plocka isär maskinen och då ett överblick över vilka enheter som har dött och gav det ljudet *popp* kan du vara säker på att det synes.

Ta kort med skärpa och fokus och posta, så ska du se att det kommer svar i mängder.
hemmafix_gonewrong

Inlägg av hemmafix_gonewrong »

Tack vad snälla ni är som inte hånskrattar! :o

Vi har kontaktat återförsäljaren eftersom garantin fortfarande gäller och det ska komma en elektriker och laga den efter många om och men (vi bor ute på vischan...) - vi nämnde inte problemet men det kanske han kan se med en gång att vi felkopplat antar jag?

Ska se vad han säger och om han säger nej så blir det nog till att försöka få ordning på den själva. Värt ett försök iallafall eftersom den ändå inte funkar tänkte jag.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om ni ser till att den inte är inkopplad fel när reparatören kommer så kan han nog inte se att det är felet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Eller än bättre: se till att den är RÄTT inkopplat när han kommer, då kan det gå på åska som orsak om det vill sig illa och då kan hemförsäkringen kanske hjälpa om det blir dyrt.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Alltså, ljuga om hur det har varit kopplat, utnyttja hemförsäkring mm?
Är det bara jag som är gammeldags?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

När det gäller försäkringsbiten så finns ju drulle/allrisk-försäkring.
Då kan man i princip göra tokiga saker som täcks av försäkringen.
svanted

Inlägg av svanted »

han lär fixa den i alla lägen, problemet kan bli vem som betalar?
koppla loss den och säg bara hur det är om han frågar, han kanske inte ens vill veta orsaken :)
utan lagar den som goodwill(även om han misstänker att felkoppling är orsaken),
det borde kanske samvetet klara... :)
OM ni får betala så se till att det inte blir dyrare än en ny....

vad gäller inkoppling så ska det ju göras av behörig elektriker, och många knorrar över det.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

JohnGalt skrev:Alltså, ljuga om hur det har varit kopplat, utnyttja hemförsäkring mm?
Är det bara jag som är gammeldags?
Man ska ju behandla andra så som man själv blir behandlad, å än så länge vet jag inget försäkringsbolag som ringer lite då och då å frågar om man vill ha hjläp med något! Jo föresten, dom ringer å frågar om man vill ha hjälp å tömma plåmboken med fler tillval och dyrare försäkringar! =)
Skit ska skit ha! 8)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den enda gång jag försökt utnyttja en försäkring och var ärlig med vad som hände fick jag inte ut ett ruttet öre och reparationerna på bilen gick på 18000.

När framrutan hade en spricka som efter ett par år började bli lite för stor så verkade glasfirman helt oförstående till att jag inte vill ta det på försäkringen... Så där fick jag rutan bytt till bara självrisken, fast jag hade lite svårt att veta vad jag skulle svara på frågan "Var uppstod skadan?"...
svanted

Inlägg av svanted »

har man glasförsäkring så gäller den oavsett om det är ett stenskott som "kryper" iväg efter flera år....
att man sen inte kommer ihåg var det hände kan ju inte hjälpas.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, visst kan det se ut som att man tänjer på gränsen om man tar det på försäkringen men OM man har en hemförsäkring är det ju just för att hjälpa till när man gör bort sig.

Att det var klantigt att koppla utan att vara säger är vi nog alla överens om, det tyder ju på att "nödvändigt kunnande" inte fanns då det begav sig så den bit skiter jag i just nu.

Men om barnen sparkar igenom en ruta med bollen eller om man klantar sig med inkopplingen har knappast betydelse om försäkringen täcker för en försäkring som täcker dessa skador är ju just till för detta! Alltså är det inte ens gråzon detta rör, det är helt enkelt så att om försäkringen täcker är det lugnt!

Jag har också fått bytt framruta på bilförsäkringen och då jag har det bolag jag har fick jag t.o.m. "uppgraderat" rutan till att ha en färgad bård i toppen, det var alldeles OK. Jag har inget dåligt samvete för det, det byte har jag betalat för många gångar under åren jag har kört skadefritt och det är inkalkulerat från bolaget sida.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, försäkringar är normalt inte till för att täcka "när man gör bort sig".

De flesta försäkringar gäller för "en plötslig oförutsett yttre händelse".

Förslitningsskador eller skador på grund av vanvård täcks inte, för de är varken plötsliga eller oförutsebara.

Om ett däck exploderar på bilen och underredet slår i backen täcks det inte eftersom exploderande däck anses vara en "innifrån kommande skada" (det var det som kostade mig 18 000).

Glömmer du låsa ytterdörren eller glömmer stänga vattenkranen så brukar du heller inte få nåt på en normal försäkring eftersom det är du som klantat dig (det är ingen yttre händelse).

Sen finns det ju diverse "drulleförsäkringar" och liknande som täcker även när man själv klantar sig, men de brukar kosta därefter. Försäkringsbolagen bedriver inte välgörenhet direkt...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

nerre: var det inte så i det fallet att du bara hade trafik eller halvförsäkring ? då finsn det ju helt enkelt ingen del i försäkringen som ska täcka den typen av skador.

En hemförsäkring innehåller väl däremot ofta "drulleförsäkringar" av olika slag..

Var ju nåt bolag (if ?) som hade reklam för några år sen med IDIOTER som hade kört in i garaget med en soffa på taket osv, och glatt stod och sa att "men försäkringen täckte allt!", min första tanke när man såg det var ju att "Jag vill VERKLIGEN inte betala deras idiotmisstag, jag tänker då inte skaffa försäkring i det bolaget"..
Skriv svar