Jag har skrivit ett perlscript som kompenserar för för touchprobens radie och det fungerar bra för de filer som smartprobe.ngc skapar.
Om ni testar scriptet så får ni gärna skriva hur det fungerade för dig i denna tråd.
Jag var tvunget att addera ".txt" till filnamnet för att kunna bifoga filen...
Probe radius compensation för EMC2 smartprobe.ngc
Probe radius compensation för EMC2 smartprobe.ngc
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Probe radius compensation för EMC2 smartprobe.ngc
Jag har ingen möjlighet att testa scriptet.
Du kanske kan beskriva lite kort hur det är tänkt att fungera?
Du kanske kan beskriva lite kort hur det är tänkt att fungera?
Beräknar riktningen på normalen baserat på närliggande punkter? En detaljerar beskrivning vore trevlig.
Jag använder närliggande punkter för att försöka räkna ut vilken punkt på proben som rörde i objektet precis som cypher gissade.
Det verkar fungera bra men när stigningen är vädigt brant (typ lodrät) så blir det inte helt perfekt.
Detta är bara ett första försök och ni får gärna hjälpa till och förbättra koden.
Det finns lite kommentarer i koden och fråga gärna om det är något ni inte förstår.
Det verkar fungera bra men när stigningen är vädigt brant (typ lodrät) så blir det inte helt perfekt.
Detta är bara ett första försök och ni får gärna hjälpa till och förbättra koden.
Det finns lite kommentarer i koden och fråga gärna om det är något ni inte förstår.
Jag har sagt det förut...
HEIDENHAIN SUSA.
HEIDENHAIN SUSA.
En bra förklarling i sinusvärlden.
Brytande probar funkar bra. Både jag och Micke_71 jobbar med dom dagligen. Vore de skit så kunde vi lika gärna ligga kvar hemma på sofflocket. Men de har ju som sagt en begränsning. Kulan skall träffas axiellt eller radielt. Det går bra att mäta runt en cylinder in och utvändigt. Då triangulerar man rådatan/resultatet och därefter räknar man bort radien på mätkulan. Då har man ju en given geometri som man mäter efter och vet hur man skall räkna på det.
Vanliga plana ytor går ju självklart bra.
Probar man axiellt så räknar man ju oftast inte bort radien utan det ligger direkt på toppen på kulan, men det finns inget som hindrar att mätlängden på proben utgår ifrån centrum på kulan axiellt också. Bara man räknar om resultatet.
Brytande probar funkar bra. Både jag och Micke_71 jobbar med dom dagligen. Vore de skit så kunde vi lika gärna ligga kvar hemma på sofflocket. Men de har ju som sagt en begränsning. Kulan skall träffas axiellt eller radielt. Det går bra att mäta runt en cylinder in och utvändigt. Då triangulerar man rådatan/resultatet och därefter räknar man bort radien på mätkulan. Då har man ju en given geometri som man mäter efter och vet hur man skall räkna på det.
Vanliga plana ytor går ju självklart bra.
Probar man axiellt så räknar man ju oftast inte bort radien utan det ligger direkt på toppen på kulan, men det finns inget som hindrar att mätlängden på proben utgår ifrån centrum på kulan axiellt också. Bara man räknar om resultatet.