styrning av vindsnurra

Berätta om dina pågående projekt.
Per Nilsson

styrning av vindsnurra

Inlägg av Per Nilsson »

Nu börjar jag äntligen bli färdig med min vindsnurra. All mekanik är färdig, och jag har till och med gjort en snygg huv. Nu är det bara ett bekymmer kvar att lösa.
Jag ska använda mig av en helt vanlig asynkron 3-fas motor som generator. Kopplar man kondensatorer till den så klarar den att magnetisera sig själv och lämnar då ström. Jag har ett kalkylark som beskriver hur stora kondensatorer jag ska ha, samt lite olika sätt att koppla dessa. Det fungerar ju bra om jag bara vill värma vatten med min snurra. Men målet är att koppla in den på elnätet och producera el till hushållet och även till försäljning.
Generatorn (eller motorn) är en 4-polig maskin och har ett synkront varvtal på 1500 varv per minut. det betyder att om man bromsar maskinen så varvtalet sjunker drar den ström. Vid 1400 varv når den max vridmoment, bromsar man den ytterligare tappar den nästan helt vridmomentet och stannar. Skjutsar man istället på generatorn så den går fortare än 1500 varv så lämnar den ström till elnätet. När man når 1600 varv har man åt det hållet nått max vridmoment och det släpper när det går fortare än så. Jag vet inte om siffrorna stämmer exakt, det är lite olika på olika motorer. Det är ett ganska snävt varvtalsområde, men 1500 varv per minut stämmer. Det grundar sig på nätfrekvensen på 50 Hz.
Jag behöver någonting som kopplar in generatorn när den går fortare än 1500 varv, men som kopplar ur den igen när hastigheten går under 1500 varv. Det bör vara viss fördröjning vid urkoppling också så att antalet in och urkopplingar kan minimeras. Går det att få till någon form av mjukstart så vore lyckan total.
sorry

Re: styrning av vindsnurra

Inlägg av sorry »

Det du i första hand behöver är något som stänger när och om något händer på elnätet och strömmen försvinner därifrån .
Sedan kan du slå på strömmen igen manuellt .
Någon mjukstart behöver du inte då vindsnurran kommer att "rotera" motorn på tomgång under tiden .
Du behöver snarare något som bromsar vindsnurran när nätströmmen försvinner eftersom den fungerar som broms också .
svanted

Inlägg av svanted »

rotera ja, om det slutar blåsa blir det verkligen en vindsnurra... :D

hur stor är din snurra?
misstänker att det inte kommer att fungera så bra med en asynkronmotor, då man inte kan reglera utspänningen på en sådan.
tror en bättre lösning är att ladda ett batteri med snurran som i sin tur levererar ut på elnätet elektroniskt mha en växelriktare.
tror att såna finns att köpa i b.l.a. tyskland där det är tillåtet att producera el i liten skala.
om du har fått tillstånd att producera av din nätleverantör ska vi inte undra... :O)
vetbara att det är väldigt byråkratiskt och dyrt.
hur löser du varvtalet på 1500? mha en växel? blir det inte mycket förluster i den.
sorry

Inlägg av sorry »

Det viktigaste är att ha rätt varvtal vid tillslaget mot nätet .
Sedan brukar det inte spela så stor roll .
esrange
Kontakt:

Inlägg av esrange »

Svanted: vad grundar du detta på? I Sverige har nätägaren en skyldighet att låta dig producera egen el idag, du är dock skyldig att meddela nätägaren detta, då ska de byta din elmätare och sen ska det bara vara att köra på.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sorry: Du tänker på synkronmaskiner.

Ta bort konsensatorn. Den behöver du bara när du kör utan nät, och då ska du inte ha en asynkronmaskin.

Koppla in vid 1550 och koppla ur vid 1500.
Koppla även ur om nätet försvinner.
sorry

Inlägg av sorry »

Det gör jag inte .
Har nu en asynkronmotor som generator till vattenturbinen .
Har tidigare haft en vanlig generator . Då krävdes det även en kontaktor per fas ifall att strömmen bröts på en fas för att inte generatorn skulle fara illa .
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du har kondingar måste du ha skyddsutrustning monterat så nätet kopplas ifrån fysiskt vid eventuellt nätbortfall.
I det läget behöver du även reglera spänning och frekvens, dvs konstant varvtalsreglering av generatorn.
Kör utan kondensatorer, om du vill slippa problem.

Du måste ha en broms så du vid behov kan låsa turbinen, till exempel när det blåser för mycket.
I övrigt om du kör med en ren asynkrongenerator, räcker det med en rotationsgivare på motorn och en liten PLC som räknar varvtalet.
Dvs PLC'n kopplar in generatorn vid varvtal över 1500, kopplar ur den vid varvtal över 1600 samtidigt som den låser turbinen.

Vore intressant att veta hur du gjort konstruktionen, upwind, downwind, rörliga turbinblad, turbindiameter etc.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du ska inte koppla ur den vid övervarv, då varvar den bara ännu mer.
Lägg på bromsen och koppla ur som vanlig när varvtalet går under 1500rpm.

sorry: Nu hänger jag inte med. En asynkron maskin kan kopplas in med väldigt fel varvtal. 0rpm är tex inget problem. Så en bit från 1500rpm är inte heller något problem. Men mjukast blir det ju vid 1500 rpm.

Med en synkronmaskin har du en trepolig kontaktor som man ansluter när maskinen är i rätt hastighet och rätt fas. Om någon fas faller ska den kopplas ur helt, men det är snarare en säkerhets grej än för generatorns skull, den tål snedbelastning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du ska inte koppla ur den vid övervarv, då varvar den bara ännu mer.
Vilket inlägg svarade du på?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ditt. urkoppling vid 1600rpm tycker jag låter dumt. Men om den går så fort är det läge att bromsa på annat sätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, då läste du nog dåligt, jag skrev
samtidigt som den låser turbinen
, vilket naturligtvis innebär att turbinen inte kan snurra.

Proportionella bromsar är inte helt trivialt att fixa för en hemmamekare, och de motorer med broms som säljs är av typen antingen eller.
Dessutom blir det kylproblem om man skall ha konstant bromsning på turbinen under längre perioder, vilket gör det hela opraktiskt.
Bättre är då variabla turbinblad, vilket heller inte är helt trivialt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En variomat då? (Heter det väl?)

Problemet med en sån är väl förlusterna... Men det finns med stålkula/stålring som nog har lite mindre friktionsförluster än om man plockar grejer från en gammal DAF.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst, men, det skall ju vara praktiskt genomförbart också, även ekonomiskt.
En vindsnurra ger tyvärr såpass lite energi så även som hobbyarbete där timmarna inte räknas är det tveksamt om det är lönsamt.
svanted

Inlägg av svanted »

esrange skrev:Svanted: vad grundar du detta på? I Sverige har nätägaren en skyldighet att låta dig producera egen el idag, du är dock skyldig att meddela nätägaren detta, då ska de byta din elmätare och sen ska det bara vara att köra på.

oops, lever tydligen kvar i gamla tider, reglerna är tydligen ändrade f.o.m. 1 april 2010....
citat:
Den 1 april i år ändrades ellagen för kunder som har ett säkringsabonnemang på högst 63 Ampere med en elproduktionsanläggning på högst 43,5 kilowatt och där uttaget av elenergi i under ett år är större än inmatningen.
slut citat:

visste inte det... :oops:
och undrar vad som händer om man hamnar på minus....?
Skriv svar