Har tänkt bygga en liten bärbar "strandstereo" nu i sommar och har en liten fråga!
Det är som så att jag har ett gammalt 5.1-system som är avsett för datorer. Tänkte bygga in delar av det (baslådan och två högtalare) i en gammal portfölj jag har liggande. Baslådan innehåller redan all elektronik och den drivs av en transformator. Kollade lite snabbt på transformatorn och såg att den omvandlade till 12V DC. Perfekt tänkte jag - bara att slänga i ett litet MC-batteri i väskan och sen är det klart. Kollade dock lite mer nogrannt igår och upptäckte då att det är 12V AC...
Har inte mätt något på grejerna än, men antar att om allt i lådan bara hade krävt 0-12V DC så hade transformatorn gett det istället. Antar således att vissa komponenter kräver högre spänning än 12V DC, kanske även att vissa vill ha negativt...
Så då lyder frågan: hur löser jag detta smidigast? Vill alltså stoppa i ett batteri som ger 12V DC och sedan något som omvandlar till 12V AC som jag kan mata förstärkaren med. Strömstyrka minns jag tyvärr inte, men det är inga stora grejer. Baselementet är typ 5-6" och högtalarna är 4".
Ska koppla in sladden och mäta lite här och var för säkerhets skull, men antar att transformatorn matar med AC av en anledning...
Tack på förhand!