Från 12V DC till 12V AC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
schnauz

Från 12V DC till 12V AC

Inlägg av schnauz »

Hejhej!

Har tänkt bygga en liten bärbar "strandstereo" nu i sommar och har en liten fråga!
Det är som så att jag har ett gammalt 5.1-system som är avsett för datorer. Tänkte bygga in delar av det (baslådan och två högtalare) i en gammal portfölj jag har liggande. Baslådan innehåller redan all elektronik och den drivs av en transformator. Kollade lite snabbt på transformatorn och såg att den omvandlade till 12V DC. Perfekt tänkte jag - bara att slänga i ett litet MC-batteri i väskan och sen är det klart. Kollade dock lite mer nogrannt igår och upptäckte då att det är 12V AC...
Har inte mätt något på grejerna än, men antar att om allt i lådan bara hade krävt 0-12V DC så hade transformatorn gett det istället. Antar således att vissa komponenter kräver högre spänning än 12V DC, kanske även att vissa vill ha negativt... :(

Så då lyder frågan: hur löser jag detta smidigast? Vill alltså stoppa i ett batteri som ger 12V DC och sedan något som omvandlar till 12V AC som jag kan mata förstärkaren med. Strömstyrka minns jag tyvärr inte, men det är inga stora grejer. Baselementet är typ 5-6" och högtalarna är 4".

Ska koppla in sladden och mäta lite här och var för säkerhets skull, men antar att transformatorn matar med AC av en anledning...

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Från 12V DC till 12V AC

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du kollat att där verkligen inte sitter någon likriktare efter transformatorn?

Tycker att det borde göra det.
schnauz

Inlägg av schnauz »

Nej, det har jag inte gjort. Har tyvärr inte grejerna hemma nu heller, men jag ska kika lite mer på det i veckan tänkte jag.
Det vore ju guld om det hade varit så enkelt, men som sagt misstänker jag att så inte är fallet. Tycker att likriktaren borde sitta i transformatorn i så fall, känns som det finns en anledning till att det är AC även efter transformatorn.

Men självklart ska jag kolla upp detta innan jag börjar köpa grejer. Är ju dumt att gå över ån för vatten, som de visa säger. Har som sagt inte tillgång till grejerna, men det kliar i fingrarna att börja planera bygget! :D
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Likriktar sitter antagligen i stereon - så då är det ju bara att köra på me 12vdc in i den.

Enda förbehållet är väl att 12vac in genom bryggan ger högre efter dioderna än 12vdc efter spänningsfallet
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det kan ev driva någon form av spänningsdubblare mm. :humm:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ja det kan ju va så , sett ofta i bredbandsmodem - nån som har en uppskruvad kan ju kolla varför dom gjort så.

Men då borde dom ju haft en annan nätdel istället :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja i och med att det handlar om en förstärkare så är det väl rätt stor sannolikhet att de valt AC för att kunna få upp spänningen via nån spänningsdubblare eller liknande.

Men utan att öppna och titta kan man ju bara gissa och det ger ju inte så mycket.

Att växelrikta 12 V DC till 12 V AC är ju inte det lättaste (det går ju inte bara att växelrikta, 12 V AC har ju en toppspänning på nästan 17 V och den är ju inte så lätt att få från 12 V DC).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror inte på någon spänningsdubbling! Ska man göra detta för att få effekt nog ut ska det till några ganska stora kondensatorer varför det ville bli billigare att ha en transformator som ger ut högre spänning.

Dock är det ganska sannolikt att det kan ske en uppdelning till en positiv och en negativ spänning men även det tror jag är osannolikt. Orsaken är att TS anger att strömmen är "inga stora grejer", alltså är jag ganska säker på att det är ett single-supply system, sannolikt med bi-fas drivning och att det kela kör på "vanligt" likriktat 12Vac vilket ger runt 15-16V med diodavdrag.

Jag känner mig hyfsat säker på att det även kör direkt på 12Vdc men det kan komma lite distortion vid höga pulser. Det är väldigt ovanligt att elektronik bränns pga. för låg spänning så det är ingen fara i att testa, dock hade jag haft en 12V 21W glödlampa (blinkers) mellan som PTC under testfasen.
schnauz

Inlägg av schnauz »

Tackar så mycket för alla svar!
Ska hämta hem grejerna idag har jag tänkt, så ikväll borde jag kunna skruva upp och mäta lite.
Onödigt att starta en tråd med bara spekulationer egentligen, men som sagt kliade det i fingrarna att börja planera! :wink:
Känns ju som sagt som det finns en vettig anledning till att det är AC in och inte likriktat redan i transformatordelen, men jag kanske bara är pessimistisk! :P

Edit:
Icecap skrev:Jag tror inte på någon spänningsdubbling! Ska man göra detta för att få effekt nog ut ska det till några ganska stora kondensatorer varför det ville bli billigare att ha en transformator som ger ut högre spänning.
Minns inte exakt, då jag bara tittade på förstärkarkretskortet någon sekund, men vad jag minns satt där bara små kondingar (rent fysiskt, kollade aldrig data på dem). Vanliga små elektrolytkondingar, uppskattningsvis (baserat på storlek) max 400-500 µF.
schnauz

Inlägg av schnauz »

Så, nu har jag varit och skruvat isär och mätt!
Visade sig lyckligtvis att jag var överdrivet pessimistisk innan! :D
Mätte lite och kom fram till att 12V DC borde funka prima fint! Iväg till förrådet och lånade ett batteri till en motordriven, landgående kajak och voila - funkade hur bra som helst.

Bifogar några dåliga mobilbilder också. Sista bilden visar på ett ungefär hur jag tänkt mig layouten. Baslådan var alldeles för hög för att få plats i väskan, men det finns gott om plats i övriga riktiningar, så det bör gå smärtfritt att bygga en annan låda med samma volym. Tanken är att bygga en låda lika stor som väskans innermått, fast med fyra kammare. En för basen och förstärkaren, en för vardera högtalare och en för batteriet.
Som den ser ut på bilderna väger den 5,5 kg, varav 2,2 är batteriet. Blir gel-batteri i den, har jag tänkt.

Tack för hjälpen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om du använder lite bättre högtalarlådor får du mer effekt. Utrymmet verkar underutnyttjat.
schnauz

Inlägg av schnauz »

blueint skrev:Om du använder lite bättre högtalarlådor får du mer effekt. Utrymmet verkar underutnyttjat.
Hur menar du? Har inga data på elementen, så jag har inget att gå efter för att räkna fram nya lådor.
Sen tror jag att det duger gott ändå. Är ju inga high-end grejer från början och det ska inte bli något hifi-bygge för kräsna heller, bara det låter lite när man sitter ute och grillar så är jag nöjd! :D
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag hade samma problem förut när jag ville driva en mixer från 12v batteri. Den drevs i originalutförandet från en 12VAC adapter. Den delade då upp i + och - spänningen till de interna op-amparna. Då byggde jag en 12VDC->12VAC omvandlare men fick problem med jordslingor. Slutade med att jag satte i en DCDC omvandlare som gav ut +- spänning.
Skriv svar